[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Obowi¹zek troszczenia siê o zdrowie i bezpieczeñstwo m³odzie¿y wi¹¿e siê zprac¹ na lekcjach, jak i poza lekcjami.Chodzi tu o nale¿yt¹ opiekê naduczniami w czasie zajêæ teoretycznych i praktycznych, o sta³¹ troskê, dotycz¹c¹nale¿ytego bezpiecznego urz¹dzenia i wyposa¿enia szko³y, jej oœwietlenia,wentylacji, ogrzewania, ³awek lub stolików dostosowanych do wzrostu uczniów.Chodzi równie¿w³aœciwe dozorowanie chwil odprê¿enia i wypoczynku (æwiczenia œródlekcyjne,nale¿yta organizacja przerw miêdzy lekcjami, racjonalny uk³ad planu nauczaniaprac zadawanych do domu).Obowi¹zek wspó³pracy z rodzicami i œrodowiskiem spo³ecznym wskazuje na to, ¿eszko³a nie jest izolowan¹ wysp¹, nie jest jedynym czynnikiem wywieraj¹cym wp³ywna kszta³towanie postaw dzieci i m³odzie¿y.St¹d wy³ania siê potrzebazjednoczenia wysi³ków, powi¹zania poczynañ szko³y z oddzia³ywaniem œrodowiskaoraz oddzia³ywania na to œrodowisko tak, aby wspiera³o wysi³ki szko³y.Dokszta³canie i doskonalenie zawodowe nauczycieli.Ustawa o prawach iobowi¹zkach nauczycieli precyzuje koniecznoœæ sta³ego d¹¿enia do osi¹gania jaknajlepszych wyników w pracy, doskonalenia metod nauczania i wychowania,podnoszenia poziomu ideologicznego, naukowego i zawodowego.O tym ostatnimwspominaliœmy w toku rozwa¿añ nad cechami osobowoœci nauczyciela.Z tym jednakrównie¿ wi¹¿e siê powa¿ny problem dokszta³cania i doskonalenia zawodowegonauczycieli, któremu nale¿y poœwiêciæ wiêcej uwagi.Wyró¿niamy trzy formy samokszta³cenia nauczycieli.1.Pierwsz¹ z nich stanowi podwy¿szanie formalnych kwalifikacji — zdobywanie w trybie najczêœciej zaocznym i samodzielnym wy¿szych szczebli wykszta³cenia, daj¹cych prawo do wy¿szego uposa¿enia i ewentualnego awansu.Tego rodzaju potrzeby nauczycieli zaspokajane s¹ przez szeroko obecnie rozbudowaneformy studiów pó³wy¿szych i wy¿szych dla pracuj¹cych.Mo¿na zaryzykowaæ twierdzenie, ¿e jest to droga, która zaczyna siê stawaæ wcoraz powa¿niejszym stopniu nieomal oficjalnym obowi¹zkiem nauczycieli, ró¿nicebowiem w uposa¿eniu wynikaj¹ce z ró¿nic wykszta³cenia nie s¹ obecnie tak bardzoodczuwalne.W warunkach natomiast, kiedy w trosce o podnoszenie poziomu oœwiatyw wielu miastach nie przyjmuje siê ju¿ do pracy w zawodzie nauczycielskim osóbze œrednim wykszta³ceniem, koniecznoœci¹ natury formalnej staje siê szybkiepodwy¿szanie kwalifikacji.2.Nauczyciele, którzy nie dokszta³caj¹ siê na studiach zaocznych, musz¹ tak¿eustawicznie pracowaæ nad powiêkszaniem zasobu wiedzy specjalistycznej,przedmiotowej, co mo¿na osi¹gaæ najczêœciej w kontaktach z odpowiednimi sekcjami przedmiotowymi oœrodków metodycznych.Jest to równie¿ nieomal formalnym obowi¹z-kiem ka¿dego nauczyciela, poniewa¿ w zakresie ka¿dego przedmiotu nauczania bezwiêkszego trudu mo¿na sprawdziæ, czy dany nauczyciel dba o podnoszenie swegopoziomu wiedzy.Jeœli bowiem operuje na co dzieñ wiedz¹ sprzed lat, powiedzmy,dwudziestu, to oczywiœcie nie jest wówczas w stanie realizowaæ programównauczania, zwiêkszaj¹cych siê w zwi¹zku z rozwojem nauki.Uzupe³nianiewiadomoœci specjalistycznych, œledzenie postêpu wiedzy w zakresie w³asnegoprzedmiotu nauczania — staje siê zatem niezbêdnym i w gruncie rzeczyoficjalnym warunkiem zawodowej dzia³alnoœci, podobnie zreszt¹, jak to jestobecnie w wielu innych zawodach, w których wiedza zdobyta w czasie studiówprzygotowuj¹cych do pracy musi byæ ustawicznie uzupe³niana i modyfikowana.3.I wreszcie, obok tych form istnieje jeszcze samokszta³cenie organizowaneprzez Zwi¹zek Nauczycielstwa Polskiego, potocznie zwane samokszta³ceniemzwi¹zkowym.Przymiotnik „zwi¹zkowe" okreœla nie tylko rodzaj samokszta³cenia, tzn.jegoprofesjonalny zasiêg, ale równie¿ zupe³nie specyficzny charakter.Pomimo wieluzasadniczych przemian, które w ci¹gu ostatniego dwudziestolecia dokona³y siê wnaszym kraju, samokszta³cenie zwi¹zkowe zachowa³o sw¹ g³Ã³wn¹, tradycyjn¹ myœlprzewodni¹, s³uszn¹ i chlubn¹.Wychodzi ona naprzeciw naj¿ywotniejszymzainteresowaniom zawodowym nauczycieli, zainteresowaniom rodz¹cym siê ,,nabie¿¹co" w codziennych k³opotach i trudnoœciach, przy warsztacie pracy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]