[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czym innym jest podœwiadome lub œwiadome naœladownictwo maj¹ce na celunauczenie siê, jak robiæ coœ, co inni potrafi¹, albo wtopienie siê w œrodowiskonaturalne lub spo³eczne, natomiast zupe³nie inn¹ rzecz¹, stanowi¹c¹ "wy¿sz¹szko³ê jazdy", jest naœladowanie kogoœ lub czegoœ po to, by zrobiæ wra¿enie naludziach i uzyskaæ moc.Jest to wynalazek szamañski, a jego pierwszym stopniemjest aktorstwo.Ca³y nasz przemys³ rozrywkowy wywodzi siê z tradycjiszamañskiej.Charakteryzacja, kostiumy, scenografia, muzyka komponowana doprzedstawieñ, a nawet efekty specjalne, wynalezione zosta³y przez szamanów.Wszystko to mia³o i nadal ma na celu zrobienie wra¿enia na publicznoœci.Alekoncepcja szamañska posz³a dalej.W wielu tradycyjnych spo³eczeñstwach szamanigrali role bogów, demonów, bohaterów, ³ajdaków i zwierz¹t nie tylko po to, byuczyæ i dostarczaæ rozrywki, ale tak¿e w celach magicznych.W tradycyjnych plemionach Indian na suchych terenach po³udniowego zachoduAmeryki szaman przywdziewa³ strój z ptasich piór i wykonywa³ specjalny taniec,maj¹cy sprowadziæ deszcz na tereny, zamieszka³e przez cz³onków jego plemienia,a szaman z terenów równinnych zak³ada³ bawole rogi i skórê, i wykonywa³ rytua³,który mia³ pomóc znaleŸæ lub przyci¹gn¹æ ca³e stada bawo³Ã³w.Natomiast w Afrycewidzia³em szamanów, odgrywaj¹cych archetypowe role bogów i zwierz¹t po to, byusun¹æ z³e duchy i sprowadziæ uzdrowienie.W obecnych czasach drwimy z pomys³u, ¿e zachowanie ludzi - niezale¿nie od tego,czy stanowi przyzwyczajenie, czy jest oparte na jakimœ przekonaniu - naprawdêmo¿e wp³ywaæ na œrodowisko.Za w³aœciw¹ postawê uwa¿amy akceptowanie koncepcji,pochodz¹cej z pierwszego poziomu, która mówi, ¿e wszystko jest od siebieoddzielone, a energia dzia³a zgodnie ze swoimi w³asnymi prawami.Ale je¿eliprzyjmiemy szamañskie koncepcje drugiego poziomu, gdzie œwiat jest taki, jakimyœlimy, ¿e jest, gdzie wszystko jest ze sob¹ po³¹czone i gdzie energia pod¹¿aza uwag¹, wówczas z ca³¹ pewnoœci¹ zgodzimy siê, ¿e zachowanie ludzi ma ogromnywp³yw na otoczenie.Jedynymi czynnikami, od których zale¿¹ nasze ograniczenia,s¹ wówczas: nasze przekonania, stopieñ, w jakim jesteœmy po³¹czeni wzajemnie ipoziom naszej energii.Szamani specjalizuj¹ siê w sposobach pracy ze wszystkimitymi elementami, ale w tym rozdziale skupimy siê g³Ã³wnie na wzmocnieniu stopniawzajemnych powi¹zañ.Na pocz¹tek omówmy pokrótce najwy¿sze mo¿liwoœci kulike,czyli sztukê zmiany jednej formy w inn¹.Jest to bardzo stara koncepcja, któranigdy nie przesta³a fascynowaæ ludzi.Naturalnie, takich umiejêtnoœcioczekiwano od bogów.Zeus zamieni³ siê w byka, gdy zaleca³ siê do Europy, Odynsta³ siê wê¿em i or³em, gdy chcia³ wygraæ miód pitny, przynosz¹cy inspiracjê, aPele przybra³a postaæ piêknej kobiety, by uwieœæ Wodza Lohiau.Naszawspó³czesna literatura przypisuje tak¹ moc pewnym ludziom, traktuj¹c j¹ albojako przekleñstwo, lub te¿ b³ogos³awieñstwo.A wiêc mamy hrabiego Drakulê,zamieniaj¹cego siê w wampira, który jest nietoperzem, Doktora Jekylla,przybieraj¹cego postaæ pani Hyde, naukowca, przeistaczaj¹cego siê w ma³poluda,Billy Batsona, który staje siê Kapitanem Marvelem, by wymieniæ tylko kilku tegorodzaju bohaterów.Równie¿ od szamanów oczekuje siê dysponowania tak¹ moc¹.Czêsto w bajkach wystêpuj¹ postacie, które w ró¿nych celach przeistaczaj¹ siê,na przyk³ad, w zwierzêta, a na Hawajach ta umiejêtnoœæ obejmowa³a tak¿eprzybieranie postaci ska³ i lin.O prezydencie jednego z afrykañskich krajów, wktórym mieszka³em, mówi³o siê, ¿e by³ szamanem, który odwiedza³ pomocne terenypod postaci¹ antylopy.Nie ma w¹tpliwoœci, ¿e wiele takich bajek, to doœwiadczenia raczej z poziomu Po(œwiata wewnêtrznego), ni¿ z Ao (œwiata zewnêtrznego), ale niekonieczniewszystkie.Zastanów siê przez chwil¹ - skoro wszystko emituje swój w³asnywzorzec i skoro Ty mo¿esz odebraæ ten wzorzec, a potem przekazaæ go dalej, tomóg³byœ równie¿ przej¹æ cechy i wygl¹d danej rzeczy.W ramach systemu, o którymtu mówimy, jest to teoretycznie mo¿liwe i wielu szamanów wierzy, ¿e mo¿nadokonaæ tego tak¿e praktycznie.Je¿eli taka umiejêtnoœæ wynika z talentu, októrym mówimy, a który rzeczywiœcie mo¿na rozwin¹æ, to jest ona œciœle zale¿naod zdolnoœci skupiania uwagi, co w rzeczywistoœci nie ró¿ni siê niczym oddzia³añ mistyków, medytuj¹cych z tak siln¹ koncentracj¹ na Bogu, ¿e potrafi¹oni ca³kowicie zjednoczyæ siê z Nim.Bêdziesz móg³ doœwiadczyæ takiegozjednoczenia.Grokking - jednoczenie siêNas najbardziej interesuje zastosowanie kulike do uzdrawia' ni¹.Mo¿na wyró¿niæcztery ró¿ne stopnie tego procesu, a mianowicie:1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]