X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Co do tego braku za�,który stanowi jedyn� formaln� przyczyn� b��du i grzechu, to nie wymaga onwspó�udzia�u Boga, poniewa� nie jest on �adn� rzecz� ani bytem, a gdy odnosisi� go do Boga jako jego przyczyny, to nie mo�e on wtedy by� nazy�wanypozbawieniem, lecz jedynie zaprzeczeniem, w scholastycznym znaczeniu tych s�ów.Bo to przecie� nie jest wcale jaka� niedoskona�o�� w Bogu, �e da� mi wolno��wydawania s�du lub niewydawania go w pewnych sprawach, których jasnego ido�k�adnego rozumienia nie udzieli� memu rozumowi - z pewno��ci� natomiast towe mnie jest niedoskona�o��, skoro nie u�y�wam dobrze tej wolno�ci, wydaj�czuchwale s�dy o rzeczach, które pojmuj� jedynie niejasno i m�tnie.Niemniej jednak widz�, �e Bóg bez trudu móg� sprawi� w ja�ki� sposób, abym niemyli� si� nigdy, chocia� pozostawa�bym wolny i nadal mia� ograniczon� zdolno��pojmowania, a miano�wicie gdyby da� memu rozumowi jasn� i dok�adn� wiedz� owszystkim, czego kiedykolwiek bym mia� docieka�, a nawet gdyby tylko takg��boko wry� w moj� pami�� decyzj�, aby nie wydawa� s�dów w �adnej sprawie bezjasnego i dok�adnego po�znania jej, i� nie móg�bym o tym nigdy zapomnie�.Zauwa�am ponadto, gdy bior� pod uwag� samego siebie tak, jakbym tylko ja by� na�wiecie, �e by�bym znacznie bardziej doskona�y ni� jestem, gdyby Bóg stworzy�by� mnie takim, abym nie myli� si� nigdy.Niemniej jednak nie mog� zaprzeczy�,�e wszech�wiat by�by w jaki� sposób doskonalszy wtedy, gdyby niektóre jegocz�ci by�y wolne od braków, jakie maj� inne, ni� wtedy, gdyby wszystkie oneby�y podobne do siebie.Ale nie wolno mi te� narzeka�, i� Bóg, umie�ciwszy mnie w �wiecie, nie zechcia�postawi� mnie w jednym rz�dzie z rzecza�mi najszlachetniejszymi inajdoskonalszymi.Mam nawet powód do zadowolenia, i� o ile nie udzieli� midoskona�o�ci polegaj�cej na nieomylno�ci wed�ug pierwszego z wy�ej wymienionychsposo�bów, zwi�zanego z jasnym i oczywistym poznaniem wszystkiego, nad czymmóg�bym si� zastanawia�, o tyle przynajmniej pozo�stawi� w mej w�adzy innysposób, czyli mocne trwanie przy po�stanowieniu, aby nigdy nie wydawa� s�du w�adnej sprawie, je�lijego prawdziwo�� nie jest mi z ca�� jasno�ci� wiadoma.Chocia� bowiemdo�wiadczam w sobie tej s�abo�ci, i� nie mog� bez prze�rwy zajmowa� umys�ujedn� my�l�, to mog� jednak�e, dzi�ki namys�owi uwa�nemu i cz�sto ponawianemu,tak silnie wbi� j� sobie w pami��, abym zawsze móg� przypomnie� j� sobie,gdy�bym tylko jej potrzebowa�, osi�gaj�c w taki sposób nawyk nie-mylenia si�.Ije�li na tym polega najwi�ksza i g�ówna doskona��o�� cz�owieka, to zaisteniema�o dzi� w tej medytacji osi�gn���em, skórom odkry� przyczyn� b��du ifa�szu.A z pewno�ci� nie mo�e by� �adnych innych przyczyn ni� ta, któr� w�a�niewy�o�y�em.Nigdy bowiem, gdy utrzymuj� sw� wol� w granicach mego poznania wtaki sposób, aby wydawa�a ona s�dy jedynie w sprawach, które rozum przedstawiajej ja�sno i dok�adnie, nie mo�e si� zdarzy�, �ebym si� myli�.Wszel�kieprzecie� jasne i dok�adne poznanie jest czym� rzeczywistym i pozytywnym, awobec tego nie mo�e bra� si� znik�d, lecz ko�niecznie musi mie� Boga za swegosprawc�.Boga, powiadam, który b�d�c absolutnie doskona�y, nie mo�e by�przyczyn� �ad�nego b��du.St�d za� wyp�ywa wniosek, �e takie poznanie, czy te�taki s�d, s� prawdziwe.Ponadto dzisiaj nauczy�em si� nie tylko tego, czegonale�y unika�, by wi�cej nie b��dzi�, lecz tak��e i tego, co musz� zrobi�, abydoj�� do poznania prawdy.Z pew�no�ci� bowiem dojd� do niej, je�li dostatecznieskupi� uwag� na tym wszystkim, co pojmuj� w sposób doskona�y, i je�li oddziel�to od rzeczy, które poznaj� m�tnie i niejasno.O co te� od tej chwili b�d� si�jak najpilniej stara�.75O istocie rzeczy materialnych i jeszcze raz o Bogu - �e istniejeMedytacja pi�taO istocie rzeczy materialnych i jeszcze raz o Bogu - �e istniejePozosta�o mi jeszcze do zbadania wiele rzeczy dotycz�cych przy�miotów Boga orazdotycz�cych mej w�asnej natury, jednak zajm� si� nimi mo�e przy innej okazji.Teraz, gdy ju� si� spostrzeg�em, co nale�y czyni�, a czego unika�, aby doj�� dopoznania prawdy, naj�wa�niejszym zadaniem jest spróbowa� wydoby� si� i wyzwoli�ze wszystkich tych w�tpie�, w jakie popad�em w tych dniach, i spraw�dzi�, czyaby nie mo�na powiedzie� czego� pewnego na temat rze�czy materialnych.Zanimjednak zbadam, czy rzeczy takie istniej� na zewn�trz mnie, musz� rozwa�y� sameich idee, tak jak wyst�pu�j� one w moim my�leniu, i zobaczy�, które z nich s�wyra�ne, które natomiast m�tne [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • coubeatki.htw.pl
  • Drogi uĹźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.