[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W krañcowych przypadkach ruch od A do B' oznacza tylko wzrost ceny,a ruch od A do B" — tylko wzrost iloœci.4.9.Kto naprawdê p³aci podatek?Przez swe wydatki i podatki pañstwo wp³ywa na alokacjê zasobów w gospodarce.Ak-cyza na³o¿ona na papierosy ogranicza ich zakupy, co przyczynia siê do poprawystanuzdrowia ludnoœci.Opodatkowanie benzyny zmniejsza zanieczyszczenie œrodowiska,chocia¿ jest niemile widziane przez u¿ytkowników samochodów.Pobieraj¹c podatkidochodowe, pañstwo wp³ywa na wielkoœæ poda¿y pracy.Podatki budz¹ mieszaneuczucia w gospodarce rynkowej i wywieraj¹ g³êboki wp³yw na alokacjêograniczonych zasobów.Na poczàtku rozwaýymy podatek kwotowy od towaru, np.5 £ za butelkæ wódki,Pokaýemy, jak efekt podatku zaleýy od nachylenia krzywych poda¿y i popytu.Potemrozszerzymy nasze rozumowanie na podatek ad valorem, który jest liczony wprocen-ach od ceny danego dobra.W Wielkiej Brytanii obowi¹zuje stawka VAT w wysokoœci17,5% na wiêkszoœæ dóbr lub us³ug.Podczas gdy podatki kwotowe s¹ zale¿ne od nachylenia krzywych popytu i poda-³y podatki ad valorem lub inne procentowe podatki s¹ zale¿ne od elastycznoœcipoda-³y i popytu, mierzonej zmianami procentowymi.Niezale¿nie od sposobukonstrukcjiToiatku chcemy jednak wiedzieæ, kto ostatecznie p³aci podatek.Rozk³ad podatku pokazuje, jaka czêœæ podatku obci¹¿a faktycznie nabywcê,a jaka czêœæ sprzedawcê.lysunek 4.7.Rozk³ad podatkuPrzypuúãmy, ýe cena papierosów wynosi 1 £ za paczkæ.Nastæpnie pañstwo nakùa-da podatek w wysokoœci 50 pensów za paczkê.Czy to palacze w ostatecznymrachun-ki p³ac¹ podatek, czy te¿ obci¹¿a on producentów papierosów? Poka¿emy, ¿e jestto-zale¿nione od nachylenia krzywych popytu i poda¿y.Na rysunkach 4.7 a) i b) cena p³acona przez konsumenta jest ukazana na osi pio-nowej.Poniewa¿ cena otrzymywana przez producenta równa siê cenie p³aconejprzeztonsumenta pomniejszonej o 50 pensów podatku, wprowadzenie podatku powodujeprzesuniêcie krzywej poda¿y z po³o¿enia SS do po³o¿enia S1S' na obu wykresach.Za-: ferowana iloœæ zale¿y od ceny otrzymywanej przez producenta.Cena ta niezmienisiê tylko wtedy, kiedy ceny p³acone przez konsumentów bêd¹ o 50 pensów wy¿sze;oto dlaczego musimy przesun¹æ krzyw¹ poda¿y w górê o 50 pensów.Na rysunku 4.7 a), ze strom¹ krzyw¹ popytu i z p³ask¹ krzyw¹ poda¿y, ciê¿ar po-datku jest ponoszony g³Ã³wnie przez nabywców papierosów.Punkt B jest po³o¿onyprzy cenie o blisko 50 pensów wy¿szej ni¿ punkt A.Poda¿ jest elastycznawzglêdemceny, a zatem ceny uzyskiwane przez producentów nie mogà siæ znacznie obniýyã.Konsument pùaci 1,45 £, a producent otrzymuje 0,95 £ za paczkæ.Na rysunku 4.7 b), z p³ask¹ krzyw¹ popytu i ze strom¹ krzyw¹ poda¿y, ciê¿ar po-datku ponosz¹ g³Ã³wnie producenci.Popyt jest elastyczny, zatem próbyprzerzuceniapodatku na konsumenta szybko prowadzà do spadku sprzedaýy.Podaý jestnieelastycz-na.Producenci jedynie nieznacznie zmniejszajà produkcjæ, mimo ýe otrzymywanaprzez nich cena spadùa o prawie 50 pensów.Konsumenci pùacà 1,05 £, aproducenciotrzymujà 0,55 £ za paczkæ.Najwa¿niejszym wnioskiem wynikaj¹cym z tej analizy jest to, i¿ ostateczny roz-k³ad podatku absolutnie nie zale¿y od tego, kto pierwotnie p³aci podatek.Istnienie po-datku zmienia zachowania nabywców i sprzedawców, wp³ywaj¹c na cenê równowagioraz na wielkoœæ sprzeda¿y.Efekty cenowe i iloœciowe podatku zale¿¹ odnachyleniakrzywych poda¿y i popytu.Rozumiej¹c teraz ogóln¹ zasadê podzia³u obci¹¿eñ podatkowych, mo¿emy j¹ za-stosowaæ tak¿e do podatków ad valorem.Musimy tylko pamiêtaæ, ¿eby porównywaæprocentow¹ zmianê stawki podatku z odpowiadaj¹cymi zmianami procentowymi po-da¿y i popytu, tzn.ich e³astycznoœciami.Kiedy popyt jest nieelastyczny, a poda¿ elastyczna, tak jak na rysunku 4.7 a),pod-wy¿ka podatku ad valorem uderzy g³Ã³wnie w konsumentów w postaci wy¿szej p³aco-nej przez nich ceny.W odwrotnej sytuacji, gdy popyt jest elastyczny, a poda¿nieela-styczna, tak jak na rysunku 4.7 b), wy¿szy podatek ad valorem obci¹¿y g³Ã³wniedo-stawców w postaci ni¿szej otrzymywanej przez nich ceny.Elastycznoœci poda¿y i popytu pomagaj¹ nam zatem ustaliæ rozk³ad podatku zwi¹-zanego z najczêœciej stosowanymi rodzajami podatków, takimi jak podatek oddocho-dów osobistych (PIT), podatek od towarów i us³ug oraz podatek od zyskówprzedsiê-biorstw (CIT).Wszystkie one s¹ podatkami ad valorem.PodsumowanieJe¿eli nie precyzujemy tego inaczej, to pojêcie elastycznoœci popytu dotyczypro-stej elastycznoœci cenowej popytu.Mierzy ona reakcjê wielkoœci zapotrzebowa-nia na zmiany ceny danego dobra przy niezmiennoœci cen innych dóbr i danej wy-sokoœci dochodu.Prosta elastycznoœæ cenowa popytu jest wielkoœci¹ ujemn¹, po-niewa¿ krzywa popytu wzglêdem ceny jest malej¹ca.Na ogó³ elastycznoœæ siêzmienia, w miarê jak przesuwamy siê w dó³ po danej krzywej popytu.Je¿eli funk-cja popytu jest lini¹ prost¹, to elastycznoœæ maleje wraz ze spadkiem ceny.Popyt nazywamy elastycznym, gdy jego elastycznoœæ cenowa jest mniejsza od -1(np.-2).Obni¿ka ceny powoduje wtedy zwiêkszenie sumy wydatków na zakupdanego dobra.Popyt nazywamy nieelastycznym, gdy jego elastycznoœæ kszta³tu-je siê miêdzy -1 a 0.Obni¿ka ceny wp³ywa wówczas na zmniejszenie sumy wy-datków na zakup danego dobra.Przy elastycznoœci równej jednoœci (-1) zmianyceny nie maj¹ ¿adnego wp³ywu na wielkoœæ wydatków.Elastycznoœæ popytu zale¿y od tego, ile czasu potrzebuj¹ nabywcy na dostosowa-nie siê do zmienionej ceny.W krótkim okresie mo¿liwoœci substytucji s¹ ograni-czone.Im d³u¿szy okres bierzemy pod uwagê, tym pe³niejsze jest dostosowaniei tym wiêksza jest elastycznoœæ popytu.D³ugoœæ okresu umo¿liwiaj¹cego pe³nedostosowanie zale¿y od rodzaju dobra.Mieszana cenowa elastycznoœæ popytu mierzy reakcjê wielkoœci popytu na jednodobro na zmianê ceny dobra pokrewnego.Dodatnia elastycznoœæ mieszana ozna-cza na ogó³, ¿e rozpatrywane dobra s¹ substytutami.Ujemna elastycznoœæ mie-szana oznacza zwykle, ¿e dane dobra s¹ wobec siebie komplementarne.Elastycznoœæ dochodowa popytu mierzy reakcjê wielkoœci popytu na zmianê po-ziomu dochodu, przy niezmiennoœci ceny danego dobra i cen wszystkich innychdóbr.Dobra ni¿szego rzêdu maj¹ ujemn¹ elastycznoœæ dochodow¹ popytu.Wzrost do-chodu zmniejsza wielkoœæ zapotrzebowania na te dobra, a zarazem ich udzia³w bud¿etach nabywców.Dobra luksusowe maj¹ elastycznoœæ dochodow¹ wiêksz¹od jednoœci.Wzrost dochodu zwiêksza popyt na te dobra i ich udzia³ w bud¿etachnabywców.Dobra niezaliczane do dóbr ni¿szego rzêdu nazywamy dobrami normalnymi.Maj¹ one dodatni¹ elastycznoœæ dochodow¹.Dobra niezaliczane do luksusowychnazywamy dobrami podstawowymi (niezbêdnymi).Maj¹ one elastycznoœæ do-chodow¹ mniejsz¹ od jednoœci.Do tej kategorii nale¿¹ wszystkie dobra ni¿szegorzêdu oraz czêœæ dóbr normalnych, z wyj¹tkiem luksusowych.Podwojenie wartoœci wszystkich zmiennych nominalnych nie wp³ywa na wielkoœæpopytu, poniewa¿ nie zmieniaj¹ siê wówczas ani realna wartoœæ (si³a nabywcza)dochodów, ani relacje cen ró¿nych dóbr.W analizie popytu w krajach prze¿ywaj¹-cych inflacjê najlepiej jest rozpatrywaæ realne ceny i realny dochód, tzn.wysokoœæcen i dochodów oczyszczon¹ z wp³ywu ogólnej inflacji.Elastycznoœæ poda¿y mierzy procentow¹ reakcjê iloœci towaru dostarczanej przezdostawców na zmianê ceny danego dobra o 1%.Poniewa¿ krzywe poda¿y s¹ ro-sn¹ce, elastycznoœæ poda¿y jest dodatnia.Rozk³ad podatku informuje o tym, kto ostatecznie p³aci podatek
[ Pobierz całość w formacie PDF ]