[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Je¿eli jednak za³o¿ymy, ¿e Wszechœwiat jest nieskoñczony, tonie ma ¿adnego logicznego powodu, dla którego nie mia³yby, na przyk³ad, istnieæinne istoty, równie realne z ich punktu widzenia, jak realnymi my samiwydaje-nry siê sobie, a zdolne widzieæ zakres ultrafioletu, s³yszeæ dŸwiêki obardzo wysokich czêstotliwoœciach i doœwiadczaæ dotyku w zakresie falradiowych.My natomiast gotowi jesteœmy traktowaæ takie wra¿enia jakozak³Ã³cenia.Tak wiêc postrzegany przez nas materialny Wszechœwiat mo¿e byæ rezultatemdokonanego przez Boga lub przez nasz¹ w³asn¹ Wy¿sz¹ JaŸñ twórczego wyboruograniczaj¹cych czynników, umo¿liwiaj¹cych nam doœwiadczanie ¿ycia na Ziemi.Rozwa¿my to zagadnienie w bardziej praktycznym aspekcie.¯ycie jest jak gra wwarcaby (je¿eli mo¿e ono byæ misk¹ czereœni, to równie¿ mo¿e byæ gr¹ wwarcaby).Plansza do tej gry, symbolizuj¹ca plan materialny, zawieraszeœædziesi¹t cztery pola, z których po³owa jest czarna, a po³owa - bia³a.Wgrze uczestnicz¹ dwadzieœcia cztery pionki, po dwanaœcie w ka¿dym kolorze.Pocz¹tkowo nasze warcaby ustawione s¹ po jednej stronie planszy, a warcabyprzeciwnika stoj¹ po drugiej strome.Zgodnie z zasadami gry, mo¿emy posuwaæ siêw kierunku strony przeciwnika, zbijaæ jego pionki po ich przeskoczeniu, a gdydotrzemy do przeciwnej strony planszy, zdobywamy „damkê", która daje namswobodê poruszania siê w dowolnym kierunku.Ale w rzeczywistoœci nie istniejenic, co mog³oby powstrzymaæ Ciebie od poruszania siê w dowolny sposób po ca³ejplanszy ju¿ na pocz¹tku gry, od zabrania dowolnego pionka przeciwnika wdowolnym momencie, czy od zrzucenia wszystkiego na pod³ogê, by przeciwnik niemóg³ wykonaæ ¿adnego ruchu.Mo¿esz to zrobiæ w ka¿dej chwili, lecz nie bêdzieto ju¿ gra w warcaby.W ka¿dej grze zasady s¹ graniczeniami, stworzonymi po to,by mo¿na by³o j¹ prowadziæ.W taki w³aœnie sposób szaman patrzy na ¿ycie.Jednak gra szamana polega na u¿ywaniu tej samej planszy, ale zmienianiu jejzasad i pionków tak, by mo¿na by³o graæ nie tylko w warcaby, ale i w szachy,dziêki czemu rozszerzaj¹ siê mo¿liwoœci zdobywania ró¿nych doœwiadczeñ w ramachtego samego wymiaru.Twórcze ograniczenia umo¿liwiaj¹ nam doskonalenie naszychzdolnoœci tworzenia przez skupienie uwagi na pewnym zakresie doœwiadczania i nainterpretacji zdarzeñ.Nawet w obwarowanej ograniczeniami grze w szachy ludzkiumys³ nie przejawi³ jeszcze wszystkich swoich mo¿liwoœci.Z kolei pojêcie ograniczeñ przefiltrowanych jest tu u¿ywane dla okreœleniaograniczaj¹cych czynników narzuconych nam nasze idee i przekonania, którehamuj¹ kreatywnoœæ, zamiast j¹ pobudzaæ.S¹ wœród nich takie, które powoduj¹bezradnoœæ i bezsilnoœæ lub te¿ popychaj¹ nas do zemsty i okrucieñstwa.Mia³emostatnio kontakt z osob¹, przejawiaj¹c¹ pe³n¹ bezradnoœci wœciek³oœæ na œwiatza to, ¿e jest on przepe³niony bólem i cierpieniem.Rozmawia³em z ni¹ o tym wmiejscu pe³nym mi³oœci, pokoju i harmonii.Problem tej osoby polega³ na tym, ¿ena skutek okreœlonego systemu przekonañ odfiltro-wane zosta³y wszelkiepozytywne doœwiadczenia, a w pamiêci pozostawa³y tylko te, które zwi¹zane by³yz cierpieniem, tote¿ nie mog³a ona sobie z nim poradziæ.Przefiltrowaneograniczenia powoduj¹ skupianie uwagi na czymœ bez potencjalnych mo¿liwoœcipozytywnego dzia³ania.Wniosek dodatkowy: Wszystko jest ze sob¹ po³¹czoneW wielu tradycjach szamañskich za³o¿enie, ¿e wszystko jest ze sob¹ po³¹czone,jest symbolizowane przez pajêczynê.Szaman jest paj¹kiem, który tka swoj¹pajêczynê (pajêczynê ¿ycia) w rozumnym œnie z subtelnych nici, wychodz¹cych zpoziomu wewnêtrznego.Pajêczyna symbolizuje nie tylko œnienie ¿ycia, leczrównie¿ wzajemne powi¹zania w jego obrêbie.Ka¿da sfera naszej egzystencji jestpowi¹zana z ka¿d¹ inn¹ jej sfer¹, a to, co ma wp³yw na jedn¹ z nich, wp³ywajednoczeœnie na wszystkie pozosta³e, chocia¿ w ró¿nym stopniu.Pojedyncza myœlnacechowana mi³oœci¹ lub nienawiœci¹ wywiera wp³yw na ca³y Wszechœwiat, ale zca³¹ pewnoœci¹ jej oddzia³ywanie na cia³o osoby, od której pochodzi³a, bêdziesilniejszy ni¿ na jak¹œ odleg³¹ gwiazdê i podobnie mucha czy liœæ odkszta³c¹bardziej tê czêœæ pajêczyny, której bezpoœrednio dotkn¹ ni¿ inne jej czêœci,choæ drgnie ona ca³a.Mimo, ¿e pajêczyna jest tradycyjn¹ metafor¹ powszechniestosowan¹ do wyjaœnienia rzeczywistych powi¹zañ metafizycznych, ³¹cz¹cychwszystko, dla niektórych ludzi bardziej zrozumia³e mo¿e byæ porównanie ich zpolami elektromagnetycznymi, które istniej¹ wœród nieskoñczonego mnóstwa innychpól.Zak³adaj¹c istnienie takich wzajemnych po³¹czeñ, mo¿emy wyjaœniæ mo¿liwoœædzia³ania na odleg³oœæ, którym pos³uguj¹ siê szamani w wielu rodzajachuzdrowieñ i w wywieraniu wp³ywu na œrodowisko.Wniosek dodatkowy: Wszystko jest mo¿liweSkoro nie istniej¹ ¿adne ograniczenia, to nasuwa siê oczywisty wniosek, ¿emo¿liwe jest wszystko.Z naszej strony wymagana jest jedynie wiara, wynikaj¹caz pierwszej zasady szamañskiej.Poniewa¿ jednak nikt z nas nie jest weWszechœwiecie sam, stopieñ, w jakim jesteœmy w stanie dzieliæ siê pewnymiinformacjami z innymi ludŸmi, zale¿y od ich przekonañ.Mo¿emy doskonalelewitowaæ w zaciszu swojej sypialni, ale jest ma³o prawdopodobne, byœmypotrafili zrobiæ to na oczach innych, poniewa¿ ma³o kto wierzy, ¿e mo¿na tegodokonaæ.Mo¿liwa jest tak¿e taka sytuacja, ¿e bez problemu le-witujemy wtowarzystwie kogoœ, czyja wiara jest bardzo silna, ale bez obecnoœci takiegocz³owieka nic nam nie wychodzi.Podró¿e kosmiczne s¹ faktem, ale jedynymsposobem na pokazanie ich w naszej kulturze jest obraz filmowy lub opis s³owny(przedstawiony w pisemnej formie, lub przekazany w formie ustnej przez ludzi,którzy osobiœcie byli w Kosmosie).Zgodnie z Pismem Œwiêtym nawet Jezus mia³ trudnoœci z dokonywaniem cudów wswoim rodzinnym mieœcie z powodu tego, ¿e ludzie nie wierzyli, i¿ cieœla mo¿emieæ tak¹ moc (choæ, zgodnie z uzyskanymi przeze mnie informacjami, mo¿liwe s¹równie¿ inne interpretacje tego zdarzenia).W ka¿dym razie, im wiêcej jestosób, które wierz¹, ¿e zmiana, jakiej pragniemy, jest mo¿liwa, tym ³atwiej jestjej dokonaæ.Wniosek dodatkowy: Oddzielenie jest po¿yteczna iluzj¹Zna³em ludzi, których bardzo silnie ow³adnê³a idea istnienia po³¹czeñ izwi¹zków, skutkiem czego by³ parali¿uj¹cy strach przed przewidywanymikonsekwencjami ka¿dej, najdrobniejszej nawet myœli, czy najprostszego dzia³anialub te¿ zbyt g³êbokie wczuwanie siê w ból i cierpienie innych.Dlatego te¿, bymóc lepiej funkcjonowaæ, dobrze jest stosowaæ pewne twórcze oddzielenie.Strachpowoduje, ¿e zatracamy wyczucie swojej roli jako „tkacza" snów, a za³o¿enie nachwilê, ¿e rzeczy s¹ niezale¿ne od siebie pomaga nam powróciæ do stanurównowagi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]