[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Drugim warunkiem jest zapoznanie uczniów z podstawowymiprocedurami postêpowania badawczego w historii (w takim zakresie, w jakim jestto w szkole mo¿liwe), a tak¿e z zasadami myœlenia historycz- nego.Chodzi tunie tylko o wyrobienie odpowiednich umiejêtnoœci.Trzecim warunkiem jestudostêpnienie uczniom odpowiednich materia- ³Ã³w, Ÿróde³ i opracowañ.”19Kluczow¹ rolê odgrywa tu twórcza praca ucznia i podejmowany przez niego wysi³ekbadawczy, który powinien prowadziæ do swobodnego for-Uczennice jednej z lubelskich szkó³ w trakcie poszukiwañ archiwalnych(Pañstwowe Muzeum na Majdanku).69edukacja.qxd 2002-08-14 19:36 Page 70EDUKACJA HISTORYCZNAmu³owania s¹dów wartoœciuj¹cych i w³asnych wniosków.Zak³ada siê w tym modelu,¿e proces uczenia siê w ramach pozaszkolnej edukacji hi- storycznej opiera siêna silnych motywach i prowadzi nie tylko do wzro- stu posiadanego zasobuwiedzy, ale tak¿e wyposa¿a ucz¹cego siê w sprawnoœci, które wywieraj¹ wp³yw napogl¹dy, przekonania, postêpo- wanie i ogólny rozwój jednostki20.3.3 Formy organizacyjne i metody pracy pedagogicznejDo ogólnie nakreœlonej koncepcji edukacji otwartej i generatywnej muzea pamiêcipowinny dostosowaæ formy i metody pracy.Jest rzecz¹ oczywist¹, ¿e nie mo¿naich w pe³ni ujednoliciæ, poniewa¿ przy opraco- waniu koncepcji dydaktycznychnale¿y uwzglêdniæ zarówno szereg czynników indywidualnych, m.in.wiekuczestników, ich wiedzê, zainte- resowania, motywacje i preferowane przez nichœrodki przekazu, jak i ró¿norodne aspekty merytoryczne (pytania i zagadnieniapojawiaj¹ce siê w kontekœcie danego miejsca historycznego, wartoœæ poznawczatej problematyki itp.).Nie bez znaczenia s¹ równie¿ zasoby i œrodki mate-rialne, a wiêc rodzaj i zakres zbiorów oraz jakoœæ wyposa¿enia technicz- nego.Aby muzea pamiêci mog³y skutecznie pe³niæ funkcje spo³eczno- oœwiatowe, ichdzia³alnoœæ musi byæ ukierunkowana na faktyczne zain- teresowanie i potrzebyedukacyjne odwiedzaj¹cych.Wybór g³Ã³wnych aspektów tematycznych zale¿y,podobnie jak kryteria metodyczno-dy- daktyczne, w du¿ej mierze od otoczeniamuzeum, tj.od perspektywy hi- storycznej, motywacji pedagogicznych i kulturypolitycznej odwiedzaj¹- cych.Czynniki te s¹ w ka¿dym kraju inne, co pokazujem.in.przyk³ad Niemiec i Polski.Mimo ró¿nic wszystkie te instytucje maj¹ dozrealizo- wania wspólne zadanie, a g³Ã³wnym celem ich dzia³alnoœci edukacyjnejpowinna byæ internalizacja powszechnie uznawanych w demokracji war- toœci iwzorców zachowañ.Rozpatruj¹c kryteria metodyczno-dydaktyczne dotycz¹ce pracy muze- ówupamiêtnienia nie nale¿y zapominaæ, ¿e proces poznawczy w miej- scachhistorycznych odbywa siê czêœciowo z w³asnej dynamiki, która po- wstaje przezzetkniêcie z samym miejscem i instrumentarium muzeum.Wy- niki takiego procesumog¹ byæ jednak krótkotrwa³e i – co jest szczególnie niebezpieczne – chybione.Musi byæ wiêc on odpowiednio przygotowany, przeprowadzony i przeanalizowany.Szczególnie efektywny mo¿e byæ do- piero wówczas, je¿eli zostanie pog³êbiony iutrwalony w formie samodziel- nego projektu z ró¿nymi odniesieniami.W takimprzypadku mo¿na ocze- kiwaæ oddzia³ywania d³ugotrwa³ego.70edukacja.qxd 2002-08-14 19:36 Page 71Polscy i niemieccy uczniowie w czasie wspólnego zwiedzania Lublina.Programy w ramach pozaszkolnej edukacji historycznej winny obejmo- waæzasadniczo piêæ faz: fazê wstêpn¹, przygotowanie, realizacjê, podsu- mowanie,dokumentacjê i prezentacjê.W trakcie dwóch pierwszych nale- ¿y wykonaæpodstawowe czynnoœci przygotowawcze: wyjaœniæ motywy, oczekiwania izainteresowania uczniów, sformu³owaæ cel projektu, doko- naæ rozeznania ofert imo¿liwoœci pedagogicznych odwiedzanego mu- zeum, przygotowaæ wstêpne informacjeo historii danego miejsca oraz za- planowaæ przebieg wizyty w muzeum.Ogromneznaczenie ma tutaj wspó³- praca i podzia³ zadañ miêdzy nauczycielem i uczniami.Faza realizacji obej- muje wizytê w muzeum i zwiedzanie wystawy historycznejpod k¹tem okreœlonych zagadnieñ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]