[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mi³oœæ2093 Wiara w mi³oœæ Boga obejmuje wezwanie i zobowi¹zanie do odpowiedzi szczer¹mi³oœci¹ na mi³oœæ Bo¿¹.Pierwsze przykazanie ka¿e nam mi³owaæ Boga nadewszystko, a wszystkie stworzenia - dla Niego i ze wzglêdu na Niego7.2094 Przeciw mi³oœci Bo¿ej mo¿na grzeszyæ w ró¿ny sposób.Obojêtnoœæ zaniedbujelub odrzuca mi³oœæ Bo¿¹; nie uznaje jej inicjatywy i neguje jej moc.Niewdziêcznoœæ pomija lub odrzuca uznanie mi³oœci Bo¿ej, jak równie¿odwzajemnienie siê mi³oœci¹ na mi³oœæ.Oziêb³oœæ jest zwlekaniem lubniedba³oœci¹ w odwzajemnieniu siê za mi³oœæ Bo¿¹; mo¿e zak³adaæ odmowê poddaniasiê poruszeniu mi³oœci.Znu¿enie lub lenistwo duchowe posuwa siê do odrzuceniaradoœci pochodz¹cej od Boga i do odrazy wobec dobra Bo¿ego.Nienawiœæ do Bogarodzi siê z pychy.Sprzeciwia siê ona mi³oœci Boga, zaprzecza Jego dobroci iusi³uje Mu z³orzeczyæ jako Temu, który potêpia grzech i wymierza kary.II."Jemu samemu s³u¿yæ bêdziesz"2095 Teologalne cnoty wiary, nadziei i mi³oœci kszta³tuj¹ i o¿ywiaj¹ cnotymoralne.Tak wiêc mi³oœæ sk³ania nas do sprawiedliwego oddawania Bogu tego, doczego jesteœmy zobowi¹zani jako stworzenia.Cnota religijnoœci uzdalnia nas dotakiej postawy.Adoracja2096 Adoracja jest pierwszym aktem cnoty religijnoœci.Adorowaæ Boga oznaczauznaæ Go za Boga, za Stwórcê i Zbawiciela, za Pana i Mistrza wszystkiego, coistnieje, za nieskoñczon¹ i mi³osiern¹ Mi³oœæ."Panu, Bogu swemu, bêdzieszoddawa³ pok³on i Jemu samemu s³u¿yæ bêdziesz" (£k 4, 8) mówi Jezus, powo³uj¹csiê na Ksiêgê Powtórzonego Prawa (Pwt 6, 13).2097 Adorowaæ Boga oznacza z szacunkiem i ca³kowit¹ uleg³oœci¹ uznaæ "nicoœæstworzenia", które istnieje jedynie dziêki Bogu.Adorowaæ Boga oznaczawychwalaæ Go, wielbiæ i uni¿aæ samego siebie - podobnie jak Maryja w"Magnificat" - wyznaj¹c z wdziêcznoœci¹, ¿e On uczyni³ wielkie rzeczy i ¿eœwiête jest Jego imiê8.Adoracja Jedynego Boga wyzwala cz³owieka z zamkniêciasiê w sobie, z niewoli grzechu i ba³wochwalstwa œwiata.Modlitwa2098 Akty wiary, nadziei i mi³oœci, które nakazuje pierwsze przykazanie,wyra¿aj¹ siê w modlitwie.Wzniesienie ducha do Boga jest wyrazem naszejadoracji Boga: w modlitwie uwielbienia i dziêkczynienia, modlitwiewstawienniczej i modlitwie b³agalnej.Modlitwa jest niezbêdnym warunkiempos³uszeñstwa przykazaniom Bo¿ym."Zawsze.(trzeba) siê modliæ i nie ustawaæ"(£k 18,1).Ofiara2099 Jest rzecz¹ s³uszn¹ sk³adaæ Bogu ofiary na znak uwielbienia idziêkczynienia, przeb³agania i komunii z Nim: "Prawdziw¹ ofiar¹ jest.ka¿dedzie³o, które przyczynia siê do po³¹czenia nas œwiêt¹ komuni¹ z Bogiem, dziêkiktóremu mo¿emy staæ siê naprawdê szczêœliwi"9.2100 Ofiara zewnêtrzna, by by³a prawdziwa, powinna byæ wyrazem ofiary duchowej:"Moj¹ ofiar¹.duch skruszony." (Ps 51, 19).Prorocy Starego Przymierzaczêsto piêtnowali ofiary sk³adane bez zaanga¿owania wewnêtrznego10 lub niemaj¹ce zwi¹zku z mi³oœci¹ bliŸniego11.Jezus przypomina s³owa proroka Ozeasza:"Chcê raczej mi³osierdzia ni¿ ofiary" (Mt 9, 13; 12, 7)12.Jedyn¹ doskona³¹ofiar¹ jest ta, któr¹ Chrystus z³o¿y³ na krzy¿u w ca³kowitym oddaniu siêmi³oœci Ojca i dla naszego zbawienia13.£¹cz¹c siê z Jego ofiar¹, mo¿emy nasze¿ycie uczyniæ ofiar¹ dla Boga.Przyrzeczenia i œluby2101 W wielu sytuacjach chrzeœcijanin jest wzywany do sk³adania przyrzeczeñBogu.Zawieraj¹ je chrzest, bierzmowanie, ma³¿eñstwo i œwiêcenia.Chrzeœcijaninkieruj¹c siê pobo¿noœci¹, mo¿e przyrzec Bogu okreœlony czyn, modlitwê,ja³mu¿nê, pielgrzymkê itd.Wiernoœæ przyrzeczeniom z³o¿onym Bogu jest przejawemszacunku nale¿nego Boskiemu Majestatowi i mi³oœci wobec wiernego Boga.2102 "Œlub, to jest œwiadom¹ i dobrowoln¹ obietnicê uczynion¹ Bogu, maj¹c¹ zaprzedmiot dobro mo¿liwe i lepsze, nale¿y wype³niæ z pobudek cnotyreligijnoœci"14
[ Pobierz całość w formacie PDF ]