[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wg lokalnej tradycjiw Osjaku (Karyntia) i Wilten (Tyrol) Bolesaw zmar jako pokutnik; O.Balzer, Genealogia Piastów, Kraków 1895, s.9597; S.Zakrzew-ski, Ossyak i Wilten.Przyczynek do poznania zwizków dynastycznychBolesawa miaego, RAUhf 46, Kraków 1903, s.265339.ci136.Tak to cay ród Bolesawa poniós kar za witegoStanisawa, gdy tak jak aden dobry uczynek nie pozostaje beznagrody, tak i aden zy bez kary.[21] JAN: Jest rzecz czowieka roztropnego ocenia sprawypodug ich wyniku, poniewa czego koniec jest dobry, to i dobre.Na nic bowiemnie przyda si szczepi gazk na winoroli, skoro nie ma si zrywadojrzaych winogron.Zdawao si mianowicie, e ten czowiek z pocztku pooycenny fundament cnoty, poniewa jednak piaszczysta ziemia rozstpia si, caedzieo czci runo w przepa, czci [za] rozwiao si w powietrzu.Cokolwiek bowiem byo w nim dzielnoci, pochona j przepa wystpków;cokolwiek byo szczodrobliwoci, zdmuchna j dza sawy.I gdy mdrzec napocztku mowy sam siebie oskara137, i gdy oznak ludzi dobrej woli jest tamwin wyznawa, gdzie winy nie ma, u tego przepa przepaci przyzywa wródgrzmotu wodospadów jego138, który serce swe nakoni ku sowom zoliwym dlaszukania wymówek w grzechach139.Susznie bowiem [napisano], e kto yje wplugastwach, coraz wicej si plugawi140.Szkoda, e od Saula przynajmniej nienauczy si, i na dwik cytry zdrowiej nawet obkani141.Szkoda, e uszymaduszy uwaniej nie wsucha si w sodkie dwiki jego harfy142.Bogosawieni,którym odpuszczone s nieprawoci.I raz jeszcze rzekem: wyznam, [nieprawo]a Ty darowa143.Wyznaj ty, czowieku, nieprawoci twoje, aby zostausprawiedliwiony.Zmaza gdy chcesz nieprawo, uka otwarcie przewin,Winy si bowiem wyzbywa, kto z paczem wyznaje win.136 Mieszkowi Bolesawowicowi (1069, 1089) Anonim Gall po-wici cay rozdzia (I 29).137 Ksiga Przysów 18, 17 (nie dosownie).138 Ksiga Psalmów 41 (42), 8.139 Ksiga Psalmów 140 (141), 4 (tumaczenie dzisiejsze brzmi inaczej).140 Apokalipsa 22, 11.141 Pierwsza Ksiga Samuela 16, 1423.142 Gra sów: chordae cordis auriculis.143 Proroctwo Izajasza 43, 26.Czyni ci winnym pogrzebana wina, odkryta wyzwala,Skóra cinita ywi zaka, otwarta wydala144.[22] MATEUSZ: Po nim panowa modszy brat BolesawaWadysaw Kazimierzowie145, sawny z dzielnoci rycerskiej nie mniej ni zpobonoci.Sdzono, e nic nie brakowao mu do ludzkiego szczcia, wyjwszyto, i dugo zatroskany niepodnoci ony, niepokoi si z powodu brakuprawowitego potomstwa.Gdy w tym wielkim smutku nie moga go ukoi ludzkapociecha, dozna wreszcie pociechy boskiej.Albowiem jakby boskim pouczonynatchnieniem, za namow biskupa Franka146 kaza wykona zoty posek147, którywraz z darami odpowiadajcymi królewskiej wspaniaoci posa dobogosawionego Idziego do Prowansji, aby za jego wstawiennictwem doczeka sipotomka, [i] zamiar wysyajcego wyoy w tym oto licie:144 Wiersze prawdopodobnie wasne.145 Wadysaw Herman (1102), w Kron.wpol.zwany na podstawieniniejszego przekazu Pius, 'Pobonym', niesusznie uwaany jest przezhistoryków za sprawc wygnania starszego brata.Tak T.Wojciecho-wski, Szkice historyczne XI wieku, Kraków 1904; Warszawa 1951, s.231.146 Wg Kroniki Galla, I 30: Franco Poloniensis episcopus.W Ksidzebrackiej i Nekrologu opactwa benedyktynów w Lubiniu: Franco episcopus,wyd.Z.Perzanowski, MPH s.n.IX/2, s.7, 101.Tytu Poloniensis miabysi wiza ze sprawowaniem funkcji biskupa dworu i arcykapelana orazz siedzib w Poznaniu od czasów biskupa Ungera (1000 r.): biskup polskiby jednoczenie poznaskim; T.Wasilewski, Koció monarszyw XXII w.i jego zwierzchnik biskup polski, Kwartalnik Historycz-ny92 (1985), z.4, s.751 n.Z dawniejszej dyskusji por.J.Stiennon,La Pologne et le pays mosan au moyen-age, Cahiers de CivilisationMedievale 4(1962) z.4, s.463 nn.; K.Maleczyski, MPH s.n.II, s.57; J.Nowacki, Dzieje archidiecezji poznaskiej, t.II, Pozna 1964, s.45; A.Gieysztor, O kilku biskupach polskich XI wieku [w:] Europa Sowiaszczyzna Polska, Pozna 1970, s.324.Por.take J.Karwasiska, Archiepiscopus Poloniensis Archiepiscopus Gnez-nensis.O adresacie bulli Paschalisa II, Studia ródoznawcze 28 (1983), s.41-49.147 Wg Kroniki Galla, I 30, posg ze zota wielkoci dziecka.O tymvotum informowa przewodnik dla pielgrzymów z XII w.Le guide dupelerin de Saint Jacques de Compostelle, wyd.J.Vielliard, Paris 1938;Najczcigodniejszemu z ojców, opatowi148 bogosawionegoIdziego, wraz z caym jego zakonem Wadysaw, z aski Boga król polski, imaonka, królowa Judyta149, wyrazy synowskiej czci.Chocia moe istniejakie szczcie ludzkie, doskonae by nie moe.Nikt bowiem nie jest takszczliwy, iby pod jakim wzgldem nie wadzi si ze swoim losem.Otó mywprawdzie nie powinnimy si chepi szlachetnoci naszego rodu, wytwornociciaa i umysu, wysok godnoci, gon saw, obfitoci wszelkich dostatków,bo to na nic si nie przyda; lecz nad tym z wielk pokor zapaka nam trzeba,e przy najwietniejszej pomylnoci policzkuje nas jaki osobliwy bicz smutku,zupeny brak potomstwa, co nie tylko odbiera ojcu pociech, lecz take przynosimu jaki wielki wstyd z powodu bezdzietnoci.Dlatego przed wami,najczcigodniejsi ojcowie, nasza korzy si pobono, aby za ordownictwemwaszych zasug ta poaowania godna niepodno ustaa; u Boga bowiem nie manic niemoliwego"150.Poznawszy wic tak wielk pobono obojga maonkówkrólewskich witobliwe to zgromadzenie przez trzy dni bezprzerwy modlio si i pocio, tak piewajc i gorce probyniestrudzenie zanoszc:Tsknot nadziejo obojga,Dla akncych miodzie smaczny,Od nektaru twego zwykoM.Plezia, Anonim tzw.Gall, Kronika polska (tum.), Bibl.Nar., S.I,nr 59, wyd.VI, Wrocaw 1989, s.5859.Zoenie witemu daruwotywnego ju z góry wolno uwaa za przejaw magii (M.Dembis -ka, Ex-voto dans une Chronique Polonaise du XIIe siecle [w:] Melangesd'histoire de l'Artet d'Archeologie offerts a Jacques Stiennon, Liege 1982,s.8997).W chrzecijaskim rozumieniu wota skadano dopiero pospenieniu proby, jako akt dzikczynny.148 By nim w latach 10711091 Benedykt.Gall wymieni tu imijego nastpcy Odilona (10911099).Posowie dotarli do St.Gillesprawdopodobnie w r.1084.List przytoczony przez Galla Wincentyrozbudowa stylistycznie; Balzer, II, s.103.149 Judyta córka Wadysawa II króla czeskiego, 1085, 25 II, niebya królow.Autor myli j z drug on Wadysawa Hermana, JudytMari.150 ukasz I, 37.Nasze si pragnienie wzmaga.Orzech nasz orzecha zbywa,Cedru uschnie ziele wiea,Kwiat uywi roje pszczele,Kwiatu jednak kwiat nie rodzi.Daj i uycz, skoro nawetKolcom jeyn da jest dziedzic,A derenie rodz dere151.Nam za czemu brak potomstwa?Uycz, ach, dziecicia uycz,eby nam nie brako syna,Prób i modów pomny naszychSpraw, bo jeste tego mocen
[ Pobierz całość w formacie PDF ]