[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Te same obiekty by³y ponownie atakowane wnocy przez 250 bombowców.Lotnictwo niemieckie, d¹¿¹c do rozstrzygniêcia,rzuci³o na szalê swoje wszystkie, powa¿nie ju¿ uszczuplone rezerwy.Od 7wrzeœnia do 5 paŸdziernika dokona³o ono 30 nalotów, trac¹c jednak w tym czasie863 samoloty.Momentem prze³omowym w bitwie o Wielk¹ Brytaniê by³ dzieñ 15 wrzeœnia.W dniutym Luftwaffe dokona³a zmasowanego nalotu na Londyn.Ogó³em w ci¹gu dobylotnictwo niemieckie wykona³o ok.1000 lotów bojowych.Mimo to brytyjskielotnictwo myœliwskie i artyleria przeciwlotnicza zestrzeli³y w sumie ok.80samolotów niemieckich i drugie tyle uszkodzi³o, trac¹c przy tym 26 samolotów.Od tej pory niemieckie naloty sta³y siê coraz mniej intensywne.I chociarzdzienne naloty trwa³y jeszcze do 31 paŸdziernika, to jednak zmniejszy³ siê ichrozmach.By³y one dokonywane przewa¿nie bez udzia³u bombowcówm, którezast¹piono myœliwcami zabieraj¹cymi na pok³ad bomby.Od 6 paŸdziernika Londyn i inne miasta angielskie bombardowano przewa¿nie wnocy.W listopadzie Niemcy przeprowadzili naloty na wa¿niejsze obiektyprzemys³owe Anglii taki jak: Coventry, Birmingham, Sheffield, Manchester,Bristol, Glasgow, Hume i Belfast.Szczególnie silnie bombardowano Coventry iLondyn.Dzieñ 31 paŸdziernika przyjmuje siê za datê zakoñczenia bitwy o Angliê.WielkaBrytani utrzyma³a siê jako wa¿ny czynnik strategiczny na zachodzie Europy.Ichoæ bombardowania nocne trwa³y ze znacznym natê¿eniem do po³owy 1941 roku,powoduj¹c ogromne straty wœród ludnoœci cywilnej i urz¹dzeñ przemys³owych, tojednak nie mia³o to wiêkszego znaczenia dla losów wojny niemiecko –brytyjskiej.Udzia³ Polaków w bitwie o AngliêW tyh dramatycznych wydarzeniach nie zabrak³o, jak wiadomo Polaków.Polscypiloci myœliwscy wziêli udzia³ w tej bitwi, a pierwszym polakiem który str¹ci³nieprzyjacielski samolot na Angielskim niebie by³ por.Antoni Ostowicz, by³o to19 lipca 1940 roku na d³ugo przed rozpoczêciem bitwy o Angliê.15 sierpnia 1940 roku rozpocz¹³ dzia³ania bojowe dywizjon 302 w sk³adzie 12grupy myœliwskiej, a 31b sierpnia – s³awny dywizjon 303 w sk³adzie 11 grupy.Najwiêcej zwyciêstw polskie dywizjony myœliwskie mia³y we wrzeœniu.Tylko 7, 11i 15 wrzeœnia dywizjon 303 zestrzeli³ 46 samolotów nieprzyjaciela, ze strat¹ 4w³asnych.W dniu olbrzymiego wysi³ku Luftwaffe – 27 wrzeœnia – kiedy przeciwko Londynowii innym miastom Niemcy rzucili setki samolotów, 303 dywizjon w pierwszym lociebojowym zestrzeli³ 13 samolotów, a w drugim – 3, trac¹c 2 pilotów.Od tej poryliczba zestrzeleñ przekroczy³a setkê.Ogólne rezultaty dzia³an polskich pilotów myœliwskich w ci¹gu ca³ej bitwyprzedstawiaj¹ siê nastêpuj¹co:dywizjon 302 zestrzeli³ 16 samolotów, 10 prawdopodobnie, 1 uszkodzi³;dywizjon 303 zestrzeli³ 110 samolotów, 9 prawdopodobnie, 6 uszkodzi³;W sumie daje to imponuj¹c¹ liczbê 203 samolotów zestrzelonych, co stanowi 11,7%ogólnej liczby zestrzeleñ podczas bitwy o Angliê.Wyniki i znaczenie bitwyBitwa o Wielk¹ Brytaniê zakoñczy³a siê klêsk¹ hitlerowskiej Luftwaffe.Wczasie jej trwania zniszczono 1733 samoloty niemieckie, przy czym brytyjskielotnictwo myœliwskie zestrzeli³o 1437, artyleria przeciwlotnicza – 273, aprzeciwlotnicze karabiny maszynowe – 23 samoloty nieprzyjaciela.Natomiast natomiast straty RAF wynios³y: 915 samolotów zniszczonych i 643uszkodzonych; 515 pilotów poleg³o.W wyniku bombardowañ lotnictwa niemieckiegodo koñca 1941 roku poleg³o 44 tys.Ludzi a 50 tys.Ludzi odnios³o ciê¿kie rany.Wprawdzie Niemcy zdo³ali zburzyæ ponad milion domów, ale lotnictwu Göringa nieuda³o siê zadaæ powa¿niejszych strat przemys³owi Wielkiej Brytanii.Niszczenie miast i oœrodków przemys³owych oraz masowe zabijanie ludnoœcicywilnej sprawi³y, ¿e opór narodu angielskiego jeszcze bardziej siê umocni³.Bitwa spowodowa³ te¿ du¿e wyniszczenie kadry doœwiadczonych pilotów Luftwaffe,straty której nie uda³o siê póŸniej zrekompensowaæ.PóŸniej pomimo wzrastaj¹cejliczby produkowanych samolotów, ci¹gle odczówano brak dobrze przygotowanego dodzia³añ personelu lataj¹cego.Bitwa o Angliê dowodzi, i¿ skutki bombardowania lotniczego, jeœli nie s¹natychmiast wykorzystywane przez inne rodzaje si³ zbrojnych, szczególnie przezwojska l¹dowe, nie maj¹ tak du¿ego znaczenia, jak siê przed wojn¹ wieluteoretykom wydawa³o.W historii zmagañ narodów Europy z hitlerowskimi Niemcami w czasie II wojnyœwiatowej bitwa o Wielk¹ Brytaniê zajmuje bardzo istotne miejsce.Pora¿ka nadAngli¹ niemieckiego lotnictwa, du¿e straty; wszystko to mia³o nie tylkomaterialny, ale – a mo¿e i przede wszystkim – psychologiczny.Znalaz³a siênareszcie si³a, która opar³a siê „niezwyciê¿onym” si³om zbrojnym III Rzeszy.Niemcy ponieœli pierwsz¹ o znaczeniu strategicznym pora¿kê w drugiej wojnieœwiatowej.Wydaje siê jednak, ¿e to nowoczeœnie zorganizowany system obronypowietrznej w Anglii, w³aœciwie wykorzystane najnowsze osi¹gniêcia technikiwojskowej (radiolokacja), œwietne wyszkolenie i talent lotników WspólnotyBrytyjskiej, Polaków i Czechów by³y zasadniczym czynnikiem za³amanianiemieckiej inwazji powietrznej.J.Fuller (angielski genera³) uwa¿a³, ¿e bitwa o Wielk¹ Brytaniê by³a swoistym„œrodkiem ciê¿koœci” II wojny œwiatowej, niezrealizowanie przez Niemców inwazjina Wyspy Brytyjskie by³o pocz¹tkiem zmierzchu Hitlera.BibliografiaB.Gunston – „Aircraft Armament”W.Król – „Zarys dzia³añ polskiego lotnictwa w Wielkiej Brytanii 1940 - 1945”J.Joakiel – „Udzia³ polaków w bitwie o Angliê”Cz.Krzemiñski – „Bitwa powietrzna o Wielk¹ Brytaniê i udzia³ w niej polskichjednostek lotniczych”Z.Jankiewicz – „Powstanie i upadek Luftwaffe”G.Douhet – „Panowanie w powietrzu”S.Czmur – „Wykorzystanie lotnictwa w morskich i powietrznych operacjachdesantowych w okresie II wojny œwiatowej”H.Guderjan – „Wspomnienia ¿o³nierza”Sz.Pilecki – „Samoloty bojowe 1910 –1961”D.Proektor – „Wojna w Europie 1939 –1941”
[ Pobierz całość w formacie PDF ]