[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Cylindry umocowane by³y poziomo i mia³y œrednicê127 mm i d³ugoœæ suwu 254 mm.James nie znalaz³szy — niestety — nawet w Ameryce Pó³nocnej dostatecznejpomocy oraz zrozumienia dla swego wynalazku, skoncentrowa³ zainteresowania nabudowie kolei.Zg³osi³ siê nawet do konkursu na budowê najlepszej lokomotywyparowej, który rozpisa³o towarzystwo kolejowe Baltimore — Ohio.PIONIER ZE SZLACHECKIM TYTU£EMWiele wynalazków nie ujrza³oby œwiat³a dziennego, gdyby nie by³o ludzi, którzyzrozumieli niezbêdnoœæ ich zastosowania, udzielali konstruktorom pomocy iwprowadzali ich pomys³y w ¿ycie.Choæ wielu czyni³o to z punktu widzenia dobrzepojêtych w³asnych interesów i anga¿owa³o siê w sprawy zastosowania praktycznegowynalazków, przewiduj¹c z kupieckim wyczuciem póŸniejsze wielkie zyski, toprzecie¿ niejeden z nich zas³uguje na wspomnienie i nale¿y do wielkichbohaterów pisanej przez nas historii.W Anglii jedn¹ z takich postaci by³ wroku 1831 sir Charles Dance, wielka persona „z³otego wieku pary".Jego postêpowy pogl¹d na œwiat oraz odwaga, z jak¹ wspiera³ nowe i dot¹d niesprawdzone rozwi¹zania techniczne, wysunê³y go na czo³o ludzi, którzyofiarowali swe ¿ycie, swój autorytet i kapita³ sprawie komunikacji parowej.Charles Dance zamówi³ u Goldsworthy'ego Gurneya trzy pojazdy parowe i w lutym1831 roku otworzy³ regularny przewóz osób na linii Glaucester — Cheltenham.Parowe dyli¿anse przeje¿d¿a³y codziennie trzykrotnie tê trasê, a wiêcpokonywa³y odleg³oœæ 636 kilometrów i w ci¹gu kilku miesiêcy przewioz³y 2666podró¿nych.Zdawa³oby siê, i¿ nie mo¿e byæ lepszego dowodu na to, i¿proponowany sposób zbiorowego przewozu ludzi jest bezpieczny i niezbêdeny.Aleznowu znalaz³o siê wiêcej przeciwników ni¿ obroñców i na trasie zaczê³y siêpojawiaæ umyœlnie wznoszone przeszkody.Raz by³y to wielkie kamienie, innymrazem œciête pnie drzew.Sir Dance by³ wielce rozgoryczony trudnoœciami, które ci¹gle napotyka³, pomimo¿e w³aœciwym urzêdom publicznym w liœcie z dnia 20 czerwca 1831 rokuszczegó³owo wyjaœni³ wszystkie korzyœci, jakie sp³yn¹ na kraj w rezultaciewprowadzenia szybkiej i regularnej komunikacji.W koñcu zniechêcony zamkn¹³sw¹ liniê.Mimo to jeszcze nie rezygnowa³ i rych³o kaza³ przewieŸæ jeden zeswoich pojazdów do Londynu, do fabryki Mandsiey and Fieid w celu dokonaniageneralnego remontu ³¹cznie z wymian¹ maszyny parowej.Wspólnie zw³aœcicielami fabryki Dance opatentowa³ bardziej wydajny kocio³ parowy, któryznalaz³ póŸniej szerokie zastosowanie.Z silnikiem o powiêkszonej mocy oraz zprzyczepionym omnibusem do przewozu ludzi, pojazd osi¹ga³ prêdkoœæ 25,7kilometra na godzinê.Dance szybko wiêc zorganizowa³ reklamow¹ jazdê na trasie oko³o 85 kilometrów zLondynu do Brighton.Tê rekordow¹ odleg³oœæ pojazd mia³ przejechaæ zniespotykan¹ dotychczas prêdkoœci¹.Podró¿ trwa³a piêæ godzin i piêtnaœcieminut, a w drodze powrotnej osi¹gniêto czas o æwieræ godziny lepszy.Po tych propagandowych jazdach jego parowy ci¹gnik z przyczepionym omnibusemjeŸdzi³ przez dwa tygodnie na trasie: Wellington Street, most Waterloo iGreenwich.Jazdy te zwróci³y uwagê Londyñ-czyków na wielkie perspektywykomunikacji parowej i doprowadzi³y do tego, ¿e wreszcie poproszono sir Dance'a,aby otworzy³ regularn¹ liniê Ho³yhead — Birmingham, gdzie dot¹d jeŸdzi³ydyli¿anse.Waga tego pojazdu wraz z podró¿nymi siêga³a 6 ton.Ci¹gnikwyposa¿ony by³ w dwucylindrow¹ maszynê o œrednicy cylindra 178 mm oraz suwie152,4 mm, a kocio³ parowy osi¹ga³ ciœnienie do 70 atmosfer.Lecz jakby na z³oœæ ju¿ po rozpoczêciu regularnej komunikacji omnibusowejwskutek zbyt szybkiej jazdy i nadmiernego obci¹¿enia termicznego w kotleparowym pêk³a jedna z rurek, trzeba by³o omnibus wycofaæ z trasy i skierowaæ donaprawy.Po remoncie pojazd w umiarkowanych warunkach pogodowych na nierównejdrodze osi¹ga³ na trasie Londyn — Stratford przeciêtn¹ prêdkoœæ 11,25 kilometrana godzinê i pokonywa³ odleg³oœæ 84,5 kilometra.W EUROPIE TWORZY NOWY CZ£OWIEK — DIETZI SYNPojazd Cugnota nale¿y niew¹tpliwie do przodków wspó³czesnego samochodu, aleniczego nie ujmuj¹c wynalazcy z nale¿nej mu s³awy, musimy powiedzieæ, i¿pomys³y tego konstruktora nie mia³y naœladowców
[ Pobierz całość w formacie PDF ]