[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Gwoli usprawiedliwienia: emocje zwi¹zane z perspektyw¹zanurzenia siê na nartach w Halê Goryczkow¹ z jednoczesnym dopilnowywaniem obuurwipo³ciów by³y widaæ zbyt wielkie, aby pamiêtaæ o koniecznoœci zwiêkszeniaekspozycji przy fotografowaniu pod s³oñce.Uprzejmoœæ filmu Fotopan HLwywo³ywanego w rozcieñczonym wywo³ywaczu - lub jeœli kto woli: du¿a tolerancjana b³êdy pozwoli³aby przy u¿yciu “twardego” papieru uzyskaæ poprawnepowiêkszenie mimo zaniedbania fotografa.Nale¿y doceniæ odpornoœæ filmu isposobu wywo³ywania na b³êdy - pope³niamy je czêœciej ni¿ gotowi do tegojesteœmy siê przyznaæ.12.ŒWIE¯Y ŒNIEGAparat ma³oobrazkowy Praktica LLC; obiektyw Oreston 50 mm/ f 1,8.Filtr ¿Ã³³ty,jasny.Film Fotopan HL o czu³oœci ASA 400/27 DIN.Œwiat³omierz aparatunastawiony ha czu³oœæ 33 DIN (1600 ASA) -film 4-krotnie niedoœwietlany.Zdjêcie wykonano przed po³udniem, w dniu bez chmur; w stosunku do wskazañœwiat³omierza zastosowano 2-krotne przeœwietlenie.Ekspozycja: czas otwarciamigawki 1/60 sek, wielkoœci przys³ony obiektywu nie zanotowano.Wywo³ywacz ORWO A.49 - jednorazowy - rozcieñczony w stosunku: 100 ml A.49, plus300 ml wody.Temperatura wywo³ywania 27°C, czas wywo³ywania 12 min, filmporuszany bez przerwy przez ca³y czas wywo³ywania.Powiêkszenie z niepe³nej klatki negatywu na papierze o gradacji normalnej.Wywo³ywacz W.1.Przy fotografowaniu œniegu w s³oñcu trzeba koniecznie stosowaæ filtr ¿Ã³³ty -najczêœciej wystarczy ¿Ã³³ty jasny, ciemniejszy jest na ogó³ zbyteczny, apomarañczowy mo¿e daæ nadmierne kontrasty.13.POMNIK NIKEAparat ma³oobrazkowy Praktica VLC-2; teleobiektyw lustrzano-soczewkowy ZM-5A500 mm/f8.Bez filtru.Film Fotopan HL o czu³oœci ASA 400/27 DIN.Œwiat³omierzaparatu nastawiony na czu³oœæ 33 DIN (1600 ASA) - film 4-krotnieniedoœwietlany.Zdjêcie wykonano w bezchmurne, póŸne popo³udnie, pod œwiat³o, z odleg³oœciponad 100 m.Bez statywu, aparat z teleobiektywem umocowany na kolbie.Ekspozycja: czas naœwietlania 1/1000 sek przy œwietle obiektywu lustrzanegof8.Wywo³ywacz ORWO A.49 - jednorazowy - rozcieñczony w stosunku: 100 ml A.49 plus300 ml wody.Temperatura wywo³ywania 27°C, czas wywo³ywania 14 min, filmagitowany bez przerwy przez ca³y czas wywo³ywania.Powiêkszenie pe³nej klatki negatywu na papierze Fotonbrom 111 CK o gradacjitwardej.Powiêkszalnik Krokus 66, obiektyw Meopta Anaret 50 mm/f4,5.Przys³onaobiektywu f11, czas naœwietlania papieru 6,5 sek.Wywo³ywacz Foton W.1 -temperatura wywo³ywania 20”C, czas wywo³ywania 3 min.W zamierzeniu zdjêcie mia³o mieæ charakter graficzny i dlatego pomnikfotografowany by³ pod œwiat³o - aby uzyskaæ czyst¹ biel t³a; st¹d te¿przed³u¿ony czas wywo³ywania filmu - dla podniesienia kontrastu.W efekciewyeliminowane zosta³y szczegó³y, które mog³yby odci¹gaæ uwagê od dynamikirzeŸby symbolizuj¹cej obronê i walkê - szczegó³y nie zosta³y jednak zatraconeca³kowicie i zdjêcie pozosta³o zdjêciem, a nie czarn¹ plam¹ na bia³ym tle.U¿yto bardzo d³ugiego teleobiektywu dlatego, aby nie fotografowaæ pomnika oddo³u (znajduje siê on na wysokim cokole), lecz mo¿liwie z boku.W³aœciwszeby³oby u¿ycie obiektywu o d³ugoœci ogniskowej 300 m (ale trzeba by³oby go mieæ;a nie mo¿na mieæ wszystkiego), który pozwoli³by zmieœciæ na klatce negatywunieco wiêcej postaci walcz¹cej Nike - przy superteleobiektywie 500 mm nie mo¿nasiê by³o oddaliæ bardziej od pomnika, poniewa¿ przeszkadza³ temu.TeatrWielki.14.DMUCHAWCEAparat ma³oobrazkowy Praktica VLC-2; obiektyw lustrzano-soczewkowyZM-5A500mm/f8.Bez filtrów.Film Fotopan HL o czu³oœci ASA 400/27 DIN.Œwiat³omierz aparatu nastawiony na 33 DIN (1600 ASA) - film 4-krotnieniedoœwietlany.Zdjêcia wykonano latem w po³udnie, w dniu s³onecznym, bezchmurnym.Ekspozycja:czas otwarcia migawki równy 1/1000 sek.Wywo³ywacz ORWO A.49 - jednorazowy - rozcieñczony w stosunku: 100 ml A.49 plus300 ml wody.Temperatura wywo³ywania 27°C, czas wywo³ywania 12 min, filmporuszany w koreksie przez ca³y czas wywo³ywania.Powiêkszenie na papierze Fotonbrom 111 KR o gradacji normalnej.Wywo³ywaczFoton W.1.Zdjêcie wykonane zosta³o pod œwiat³o, na tle cienia - w stosunku do wskazañœwiat³omierza zosta³o ono niedoœwietlone, przez co uzyska³o sylwetkowycharakter, choæ nie jest ono zupe³nie p³askie, graficzne.Zastosowanie bardzo d³ugiego teleobiektywu - pó³ metra przecie¿ - pozwoli³ozlikwidowaæ wszystkie szczegó³y t³a i sprowadziæ je do jednolitej, ciemnejplamy.15.GÓRNICY W STROJACH PARADNYCHAparat ma³oobrazkowy Asahi Pentax ME Super; obiektyw SMC Pentax-M 80-200mm/f4,5 zoom.Filtr ultrafioletowy Hoya UV(0).Film Fotopan HL o czu³oœci ASA400/27 DIN.Œwiat³omierz aparatu ustawiony na czu³oœæ 1600 ASA (33 DIN), film4-krotnie niedoœwietlany.Zdjêcie wykonano latem, po po³udniu, w dniu bezchmurnym.Ogniskowa obiektywunastawiona na 80 mm.Ekspozycja automatyczna: czas otwarcia migawki ok.1/250sek, wielkoœci przys³ony obiektywu nie zanotowano.Wywo³ywacz A.49 -jednorazowy- rozcieñczony w stosunku: 100 ml.A.49 plus 300 mlwody.Temperatura wywo³ywania 27°C, czas wywo³ywania 12 min.Film poruszany bezprzerwy przez ca³y czas wywo³ywania.Powiêkszenie z pe³nej klatki negatywu na papierze Fotonbrom 111 KR o gradacjinormalnej.Powiêkszalnik Krokus66, obiektyw Meopta Anaret 50 mm/f4,5 -przys³ona obiektywu nie zanotowana, czas naœwietlania równie¿.Wywo³ywacz FotonW.1.Przy bardzo du¿ym kontraœcie oœwietlenia i bardzo du¿ym kontraœciefotografowanego “obiektu” - rezultat jest chyba zadowalaj¹cy.16.KSIʯYC W PE£NIAparat ma³oobrazkowy Praktica VLC-2; teleobiektyw lustrzano-soczewkowyMTO-1000A 1100 mm/f 10.Bez filtru.Film Fotopan HL o czu³oœci ASA 400/27 DIN.Zdjêcie wykonano w letni¹ noc, przy doœæ dobrej przejrzystoœci powietrza.Statyw fotograficzny.Ekspozycja: przy œwietle obiektywu lustrzanego 10,5 czasotwarcia migawki 1/125 sek.Wywo³ywacz ORWO A.49 - jednorazowy - rozcieñczony w stosunku: 100 ml A.49 plus300 ml wody.Temperatura wywo³ywania 27°C, czas wywo³ywania 12 min
[ Pobierz całość w formacie PDF ]