[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niewprawni czytelnicy trac¹ du¿o czasu na czytanie partii materia³u niezwi¹zanych z poszukiwan¹ przez nich informacj¹.Niekiedy zapominaj¹ nawet,jakiej informacji w danym tekœcie szukaj¹.Przyda­rza siê to, co prawda rzadko,równie¿ i dobrym czytelnikom.Aby tego unikn¹æ, zastosuj siê do prostej rady.RADA: W trakcie czytania wybiórczego powtarzaj sobie w myœlach,czego szukasz w tekœcie.Dla osób pragn¹cych powiêkszyæ swój zasób s³Ã³w i zdolnoœæ wyszukiwaniasynonimów mam nastêpuj¹ce zadanie:ZADANIE (2): Podobnie jak w przypadku zadania nr l, niezbêdne jest uczestnictwoprzynajmniej dwu osób.Ka¿da osoba po kolei podaje jedno s³owo (mo¿e to byæczasownik, rzeczownik, przymiotnik czy przys³Ã³wek) i wszyscy zapisuj¹ w ci¹gu30 sekund synonimy tego s³owa.Za ka¿dy synonim uzyskuje siê l punkt.Mo¿na wten sposób „graæ" do 10 lub 20 s³Ã³w.Zwyciê¿a ten, kto uzyska najwiêcejpunktów.Poprawnoœæ podanych synonimów nale¿y sprawdziæ za pomoc¹„S³ownika wyrazów bliskoznacznych".RADA: Prostym sposobem na wzbogacenie repertuaru synonimów jest wertowanie (odczasu do czasu) „S³ownika wyrazów bliskoznacznych".Jeœli przy tej czynnoœciwpadnie ci w oko jakieœ s³owo, to zapoznaj siê z podanymi obok wyrazamibliskoznacznymi.CZYTANIE WYBIÓRCZE Z£O¯ONEMa ono na celu wyszukiwanie odpowiedzi na pytania czy problemy ogólniejsze i nadodatek w materiale czytelniczym niezbyt przejrzyœcie zorganizowanym.W tychsytuacjach musisz siê wykazaæ szybkoœci¹, dok³adnoœci¹, znajomoœci¹ synonimów,umiejêtnoœci¹ parafrazowania twojego pytania i znajomoœci¹ budowy (sposobuzorganizowania) ksi¹¿ki czy innego materia³u do czytania.Przyk³adem tego rodzaju czytania bêdzie gromadzenie informacjido z³o¿onego referatu, pracy dyplomowej czy przemówienia wy-g³aszanego nawiêkszym forum.Twoim zadaniem bêdzie wiêc „prze-czesywanie" zbiorów bibliotecznych (czasami wielu bibliotek), aby wybraæ to, comusisz wykorzystaæ w swojej pracy, ale pamiêtaj.RADA: Przy czytaniu WYBIÓRCZYM Z£O¯ONYM, po stwier­dzeniu, ¿e dany materia³mo¿e okazaæ siê przydatny, nie zag³êbiaj siê w lekturê.Uwa¿ne przestudiowaniewybranych fragmentów tekstu bêdzie kolejnym etapem twojej pracy.Wyszukiwanie wutworach literackich na lekcje jêzyka polskiego fragmentów potwierdzaj¹cychpatriotyzm czy inne cechy bohaterów jest przyk³adem czytania wybiórczegoz³o¿onego, które wymaga od czytelnika naprawdê wszechstronnych umiejêtnoœci.NIE ZAPOMINAJ o pos³ugiwaniu siê podczas czytania wybiórczego „wskaŸnikiem".WYSZUKIWANIE FAKTÓWUmiejêtne wyszukiwanie w tekœcie faktów nie jest tak niebezpieczne jak szukaniemin, niemniej ma z nim wiele wspólnego.Zarówno saper, jak i „poszukiwaczfaktów" musz¹ odznaczaæ siê superkoncentracj¹.Pozwoli ci ona (wraz z podanymiw tym rozdziale wskazówkami)wychwyciæ w czytanym tekœcie fakty istotne, po³¹czyæ je ze sob¹, dziêki czemulepiej zrozumiesz przekaz myœlowy i, co bardzo wa¿ne, lepiej go zapamiêtasz.Autor ka¿dej ksi¹¿ki pisze j¹ z zamiarem podzielenia siê z czytel­nikamikoncepcjami, pogl¹dami czy myœlami.Jednak zdarza siê, ¿e s¹ one przedstawionew sposób zawoalowany, a czasem zagmatwany, i niewprawnemu czytelnikowi trudnojest dociec ich sedna.A musi to uczyniæ, jeœli chce skorzystaæ z lektury.Wtakim przypadku nale¿y postêpowaæ jak detektyw, który ma rozwi¹zaæ zagadkêkryminaln¹.Nasz¹ zagadk¹ jest odpowiedŸ na pytanie: Co autor chcia³czytelnikom zakomunikowaæ? Bardzo u³atwisz sobie zadanie, gdy skoncentrujeszsiê na wyszukiwaniu faktów istotnych.Wyodrêbnisz je ³atwo spoœród innych, gdypos³u¿ysz siê pytaniami: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego, jak.ZAPAMIÊTAJ: Fakty, które bêd¹ stanowi³y odpowiedzi na kilka z tych pytañjednoczeœnie nale¿y zaliczyæ do faktów istotnych.W zdecydowanej wiêkszoœci przypadków pozosta³e fakty mo¿esz przy lekturzepomin¹æ i mimo to uzyskasz dobre zrozumienie prze­czytanego tekstu.I jeszczejedna praktyczna wskazówka.Otó¿ z regu³y istotne informacje znajduj¹ siê wpierwszych lub rzadziej ostatnich zdaniach czytanych ustêpów.Ponadtonajistotniejsze treœci ka¿dego rozdzia³u zawarte s¹ na jego pocz¹tku i przykoñcu.ZAPAMIÊTAJ: Jeœli chcesz szybko i ze zrozumieniem czytaæ obszerne, ma³o zwiêz³eksi¹¿ki, to najpierw zapoznaj siê uwa¿­nie z pierwszym zdaniem ka¿dego ustêpu,a jeœli nie znajdziesz w nich istotnych faktów, to czytaj uwa¿nie ostatniezdania.Du¿¹ pomoc¹ w wyszukiwaniu istotnych faktów (oprócz wymie­nionych wy¿ej pytañ:kto, co, kiedy, dlaczego, jak) bêd¹ w przypadku podrêczników pytania znajduj¹cesiê na koñcu rozdzia³u lub — w in­nych przypadkach — motywy, które kierowa³ytob¹, kiedy przy­stêpowa³eœ do czytania danej ksi¹¿ki.Zazwyczaj motywem jestszukanie odpowiedzi na okreœlone pytanie.Jeœli z góry dysponujesz takimipytaniami, to czytanie wybiórcze pójdzie ci bardzo sprawnie.ZAPAMIÊTAJ: Jeœli dok³adnie wiesz, jakiej informacji w tekœcie szukasz, to zpewnoœci¹ znajdziesz j¹ bardzo szybko.ROZDZIA£ XVCZYTANIE UWA¯NECo zyskasz, czytaj¹c ten rozdzia³Dowiesz siê, na czym polega czytanie uwa¿ne.Nauczysz siê, jak w³aœciwie organizowaæ sesjê uwa¿negoczytania.Opanujesz bardzo cenn¹ umiejêtnoœæ dokonywania przegl¹durozdzia³u ksi¹¿ki.Nabierzesz nawyku dokonywania podsumowania w trakciesesji uwa¿nego czytania.RADY JAK ORGANIZOWAÆ SESJÊ UWA¯NEGOCZYTANIACZYTANIE UWA¯NENiektóre teksty — jak ka¿dy z nas wie — wyró¿niaj¹ siê swoj¹ wa¿noœci¹ czystopniem trudnoœci, i w zwi¹zku z tym przy czytaniu wymagaj¹ szczególnejkoncentracji, uwagi.Dotyczy to niektórych lektur szkolnych, podrêcznikówakademickich, a tak¿e ró¿nego rodzaju umów, kontraktów czy przepisów.Uwa¿neczytanie to rodzaj lektury, w czasie której starasz siê wychwyciæ istotnemyœli, idee, koncepcje i jednoznacznie, poprzez dok³adn¹ analizê, zrozumieæczytany tekst.Ponadto wymaga ono od ciebie jako czytelnika rozpoznania izrozu­mienia argumentów autora, a tak¿e, co jest bardzo wa¿ne, ustosun­kowaniasiê do nich poprzez konfrontacjê z w³asn¹ wiedz¹ i doœwiad­czeniem.ZAPAMIÊTAJ: Uwa¿ne czytanie, to czytanie refleksyjne, w czasie którego staraszsiê nie tylko zrozumieæ argumenty autora (biernie), ale tak¿e ustosunkowaæ donich (aktywnie).Uwa¿ne czytanie, jak jego nazwa sama wskazuje, wymaga nie lada koncentracji.Informacje, rady i wskazówki dotycz¹ce sposobów uzyskiwania tego po¿¹danegostanu znajdziesz w rozdziale „Koncen­tracja".Staraj siê je sobie przyswoiæ, anajlepiej przed ka¿dym d³u¿szym uwa¿nym czytaniem dokonaj szybkiego przegl¹dutego rozdzia³u.Zapoznaj siê te¿ z radami zamieszczonymi poni¿ej.l.Jasno sprecyzuj swój cel (lub cele) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • coubeatki.htw.pl