[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czy jest jakiœ inny dowód mog¹cy potwierdziæ tê biblijn¹ historiê i nasz¹interpretacjê?146Babiloñski kap³an-historyk Berossus, który w III wieku prz.Chr.skompilowa³historiê ludzkoœci, pisze, ¿e „pierwsi mieszkañcy tego kraju, che³pi¹c siêswoj¹ si³¹.zabrali siê do wznoszenia wie¿y, której »szczyt« mia³ siêgaænieba".Ale w koñcu wie¿a zosta³a przewrócona przez bogów i potê¿ne wichry, „abogowie wprowadzili rozmaitoœæ jêzyków wœród ludzi, którzy przedtem mówiliwszyscy tym samym jêzykiem".George Smith (The Che~ldean Account of Genesis) znalaz³ w pismach greckiegohistoryka Hestaeusa zgodn¹ z „dawnymi tradycjami" relacjê o ludziach, którzyunikn¹wszy potopu, przybyli do Szynear w Babilonii, lecz odrzuci³a ich stamt¹dró¿norodnoœæ jêzyków.Historyk Aleksander Polihistor (I wiek prz.Chr.)napisa³, ¿e w dawnych czasach wszyscy ludzie mówili tym samym jêzykiem.Potemniektórzy przedsiêwzieli ustawienie wielkiej i wynios³ej wie¿y, by móc siê„wspi¹æ do nieba".Ale g³Ã³wny bóg pokrzy¿owa³ ich plany, wysy³aj¹c tr¹bêpowietrzn¹; ka¿de plemiê otrzyma³o inny jêzyk.„Miastem, gdzie to siê sta³o,by³ Babilon".Nie ma ju¿ raczej w¹tpliwoœci, ¿e biblijne opowieœci, oraz relacje greckichhistoryków sprzed dwóch tysiêcy lat i ich poprzednika Berossusa wywodz¹ siêwszystkie z wczeœniejszych - sumeryjskich - Ÿróde³.A.H.Sayce (The Religionof the Babylonians) pisze, ¿e w British Museum przeczyta³ na fragmencietabliczki „babiloñsk¹ wersjê historii budowy wie¿y Babel".We wszystkichprzypadkach próba dosiêgniêcia niebios i nastêpuj¹ce potem pomieszanie jêzykóws¹ zasadniczymi elementami opisu.Ocala³y inne sumeryjskie teksty, którewspominaj¹ o rozmyœlnym pomieszaniu ludzkiego jêzyka przez rozgniewanego Boga.Ludzkoœæ przypuszczalnie nie dysponowa³a w tamtym czasie technologi¹ niezbêdn¹do budowania pojazdów poruszaj¹cych siê w atmosferze ziemskiej i w Kosmosie;przewodnictwo i wspó³praca znaj¹cego siê na rzeczy boga by³y istotne.Czy takibóg zbuntowa³ siê przeciw innym, ¿eby pomóc ludzkoœci? Sumeryjska pieczêæprzedstawia konflikt miêdzy uzbrojonymi bogami, dotycz¹cy, jak siê wydaje,ró¿nicy zapatrywañ na budowê piêtrowej wie¿y przez ludzi (il.74).Sumeryjska stela, eksponowana obecnie w paryskim Luwrze, mo¿e Z powodzeniemilustrowaæ ów incydent opisany w Genesis.Zosta³a ustawiona oko³o 2300 rokuprz.Chr.przez Naramsuena, króla Akadu.Uczeni przyjêli, ¿e przedstawia onakróla triumfuj¹cego nad swoimi wrogami.Jednak¿e wielka postaæ centralna jestpostaci¹ bóstwa, a nie króla-cz³owieka, jako ¿e osobnik ten nosi he³m ozdobionyrogami147Il.74-znakiem rozpoznawczym zastrze¿onym dla bogów.Co wiêcej, wydaje siê, ¿e tacentralna postaæ nie tyle przewodzi skrojonym na mniejsz¹ miarê ludziom, leczpo nich depcze.Ludzie ci z kolei najwyraŸniej nie prowadz¹ dzia³añ wojennych,lecz wygl¹daj¹ tak, jakby maszerowali do wielkiego, sto¿kowatego obiektu izatrzymywali siê przed nim, przepe³nieni czci¹.Na tym samym obiekcie skupiasiê uwaga bóstwa.Uzbrojone w ³uk i w³Ã³czniê zdaje siê patrzeæ na têkonstrukcjê raczej z gniewem ni¿ z adoracj¹ (il.75).Sto¿kowaty obiekt dosiêga na wizerunku trzech cia³ niebieskich.Jeœli jegorozmiar, kszta³t i charakter wskazuj¹, ¿e jest to shem, wtedy ta scenaprzedstawia uzbrojonego po zêby, rozeŸlonego boga, depc¹cego ludzicelebruj¹cych podniesienie shem.Zarówno teksty mezopotamskie, jak zapis biblijny, wysnuwaj¹ ten sam mora³:lataj¹ce maszyny przeznaczone by³y dla bogów, nie dla ludzi.Ludzie - twierdz¹ zgodnie mezopotamskie i biblijne teksty - mog¹ wznieœæ siê doniebiañskiej siedziby tylko na wyraŸne ¿yczenie bogów.I tu znajdujemy wiêcejopowieœci o zdobywaniu niebios, a nawet o lotach kosmicznych.Il.75Stary Testament odnotowuje wniebowst¹pienie kilku œmiertelników.Pierwszym by³Henoch, przedpotopowy patriarcha, którego Bóg darzy³ przyjaŸni¹ i który„chodzi³ z Bogiem".By³ siódmym patriarch¹ w linii Adama, a tak¿e pradziadkiemNoego, bohatera potopu.Rozdzia³ pi¹ty Genesis wymienia genealogie wszystkichtych patriarchów wraz z podaniem wieku, w jakim umarli.Tylko o Henochu mówisiê, ¿e go „potem nie by³o [.], gdy¿ zabra³ go Bóg".Natura rzeczy i tradycjaprzemawiaj¹ za tym, ¿e nie gdzie indziej, lecz do nieba, by omin¹³ ziemsk¹regu³ê œmiertelnoœci, zabra³ Bóg Henocha.Innym œmiertelnikiem by³ prorokEliasz, który zosta³ podniesiony z ziemi i wziêty w niebo wœród „gwa³townegowiatru".Ma³o znana wzmianka o trzecim œmiertelniku, który odwiedzi³ bosk¹ siedzibê izosta³ tam obdarzony wielk¹ m¹droœci¹, jest podana w Starym Testamencie wKsiêdze Ezechiela, a dotyczy w³adcy Tyru (fenickiej metropolii na wschodnimwybrze¿u Morza Sródziemnego).Czytamy tam w rozdziale 28, i¿ Pan rozkaza³prorokowi, by przypomnia³ w³adcy, niezrównanemu w swej m¹droœci i urodzie, jakBóg umo¿liwi³ mu pogawêdkê z bogami:148 149„Ty, który by³eœ odbiciem doskona³oœci, pe³nym m¹droœci i skoñczonego piêkna,By³eœ w Edenie, ogrodzie Bo¿ym;okryciem twoim by³y wszelakie drogie kamienie [.].Obok cheruba, który broni³wstêpu, postawi³em ciê; by³eœ na œwiêtej górze; by³eœ jako bóg,przechadza³eœ siê poœród kamieni ognistych"
[ Pobierz całość w formacie PDF ]