[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(Trochê to przypomina Szwejka,nieprawda¿?).Tê metodê, bez ¿adnych zmian, stosuje równie¿ wielu dzisiejszych nauczycieli.Kiedy zetkn¹³em siê z tym po raz pierwszy, pomyœla³em, ¿e trzeba mieæ niez³¹pamiêæ, aby zapamiêtaæ najpierw same zasady tego systemu! Poza tym, nawet jeœlizapamiêta³eœ w ten sposób jak¹œ liczbê, czy zatrzymasz j¹ w pamiêci na d³u¿ej?Nie zwi¹za³eœ jej przecie¿ z ¿adnym œmiesznym obrazem ani skojarzeniem.Natomiast wiem chyba, dlaczego nauczyciele mimo wszystko trzymaj¹ siê tejmetody.Otó¿ zmusza ona do skupienia uwagi na tym co chcesz zapamiêtaæ, a toju¿ po³owa sukcesu.Zale¿y Ci na zapamiêtaniu, uwa¿niej patrzysz, a wiêc musito przynieœæ jakiœ skutek.Jest to jednak strzelanie z armaty do wróbla.Wysi³ek jest niewspó³miernie du¿y do rezultatu.ZMP w przypadku zapamiêtywania du¿ych liczb (a w³aœnie tê metodê zastosujemy),to w³aœciwie znane Ci ju¿ po³¹czenie zak³adek z £MS.To tak¿e zmusza dokoncentracji, ale jest znacznie prostsze, a poza tym zadziwiaj¹co skuteczne iœmiesznie ³atwe, jeœli zna siê zak³adki dla liczb od 1 do 100.Najwy¿sza pora,aby siê ich nauczyæ, gdy¿ teraz dopiero oka¿e siê, jak s¹ przydatne.Wróæmy wiêc do ostatniej liczby.Najpierw rozbijmy j¹ na grupy dwucyfrowe: 52 26 41 63 75 27.Ka¿da z nich maoczywiœcie swoj¹ zak³adkê:52 26 41 63 75 27lina nadzieja rosa jama koala d¿onkaI teraz wystarczy jedynie po³¹czyæ skojarzeniami te szeœæ s³Ã³w! Lub inne, jeœlije sam wymyœli³eœ.WyobraŸ sobie np.ci¹g wydarzeñ: lina z wydêtym brzuszkiem(jest przy nadziei!) biegnie po rosie i wpada nagle do jamy, gdzie wita j¹ miœkoala, po czym razem wsiadaj¹ na chiñsk¹ d¿onkê.Powinieneœ wymyœliæ i zobaczyæte skojarzenia w ci¹gu 30 sekund.Przebiegnij je w myœli dwu- trzykrotnie, abyje dobrze zapamiêtaæ, a nastêpnie powtórz ca³¹ tê liczbê transponuj¹c terazzak³adki na poszczególne cyfry.Czy zauwa¿y³eœ, ¿e w tym systemie wymieniszrównie¿ wszystkie cyfry od ty³u?! Niewielka wprawa wystarczy, aby s³ownezak³adki kojarzyæ ze sob¹ ju¿ w trakcie czytania.A wiêc sam widzisz.Wystarczy³o skojarzyæ ze sob¹ 6 s³Ã³w, aby zapamiêtaæ12-cyfrow¹ liczbê, w dodatku na tak d³ugo, jak tylko zechcesz.Mo¿esz byæ zsiebie dumny.Mówiê tak dlatego, ¿e zgodnie z niektórymi testami inteligencji,œrednio uzdolniony cz³owiek zapamiêtuje 6-cio cyfrow¹ liczbê ponoæ od razu, awyraŸnie utalentowany liczbê 8 cyfrow¹.A Ty pamiêtasz liczbê 12-cyfrow¹, przyczym masz j¹ w g³owie praktycznie na zawsze.Nie pozwalaj, aby inni pomniejszali Twój sukces, ¿e to niby nie fair, bostosujesz jakiœ system, itp.Mówi¹ tak z zazdroœci, bo sami tego nie potrafi¹,czy z systemem, czy bez.Zawsze znajd¹ siê tacy, co krzykn¹: "To nienaturalne,taka metoda, zrób to przy pomocy w³asnej pamiêci, z g³owy!"" A dlaczego takametoda ma byæ nienaturalna? Na pewno czymœ bardziej naturalnym jest pamiêtaæni¿ zapominaæ, a przecie¿ ka¿da z moich metod to tylko pomoc dla tej w³aœniepamiêci naturalnej [1 lub d³ugotrwa³ej – przyp.t³um].Wiesz ju¿, ¿e cokolwiekzapamiêtujesz, kojarzysz najpierw z czymœ, co ju¿ znasz, co zapamiêta³eœwczeœniej.Ludzie robi¹ to zawsze, choæ na ogó³ nie zdaj¹ sobie z tego sprawy;my tylko to porz¹dkujemy."W tym szleñstwie jest metoda" – jak mówi³ Szekspir.Jeœli ktoœ utrzymuje, ¿e metody usprawniania pamiêci s¹ nienaturalne, znaczyto, ¿e nic o nich nie wie albo nie wie jak je stosowaæ.Teraz wiêc, skoro wybroni³em Twoje nowo nabyte umiejêtnoœci, pójdŸmy krokdalej.Jeœli zrozumia³eœ, na czym polega idea, dlaczego nie wykorzystaæwyobraŸni i nie u³atwiæ sobie tej zabawy jeszcze bardziej? 12 cyfrow¹ liczbêzapamiêtasz równie¿ ³¹cz¹c skojarzeniami tylko cztery wyrazy, a nie szeœæ.Wymyœl po prostu odpowiednie s³owa dla czterech grup 3-cyfrowych.Np.Lennon(522) (czytaj Lenon, w alfabecie fonetycznym bêd¹ tu tylko trzy znacz¹cespó³g³oski) – nie¿yj¹cy ju¿ Beatles wchodzi do kopulastego namiotu – jurty(641) a tam z sufitu wyrastaj¹ tysi¹cami maleñkie jemio³ki (631), pomiêdzyktórymi wij¹ siê jak robaczki cieniutkie plecione linki (527).Mog¹ na Lennonaspadaæ, bêdzie wiêc dynamika.A to drugi przyk³ad (skojarz te 4 s³owa sam):941 742 800 195beret kran wisus debilJeœli liczbê wielocyfrow¹ podzielisz na grupy czterocyfrowe, którym da siêprzyporz¹dkowaæ konkretne s³owa, tym lepiej.Wykorzystaj to! W ten sposób udaCi siê zapamiêtaæ "na zawsze" liczbê 20 cyfrow¹ przez skojarzenie tylko piêcius³Ã³w, np.: 14170947971415825217.Czy ta liczba nie wygl¹da wspaniale? Tak, ale spójrz teraz:1417 0947 9714 1582 5217trutka spyrka bakteria telefon lunatykPo³¹cz trutkê ze spyrk¹, spyrkê z bakteri¹, bakteriê z telefonem i telefon zlunatykiem – i zapamiêtaj tego tasiemca!Jeœli w pracy stykasz siê z d³ugimi numerami, które warto, abyœ zna³ na pamiêæ,szybko nauczysz siê wynajdywaæ s³owa pasuj¹ce do pewnych 2, 3 lub 4 cyfr.Niema regu³y, ¿e za ka¿dym razem musz¹ to byæ tylko s³owa "dwucyfrowe".Aby szybkozapamiêtaæ du¿¹ liczbê, mo¿na wymyœlaæ s³owa dowolnej d³ugoœci, to sprawa tylkoTwojej wyobraŸni.Zanim jednak dojdziesz do wprawy, na razie u¿ywaj zak³adekkrótszych.Teraz ju¿ rozumiesz, jak wa¿na jest dobra znajomoœæ dziesiêciu g³osek alfabetufonetycznego.Jeœli masz z tym jeszcze k³opoty, wróæ do rozdzia³u 6.Jeœli niedajesz sobie rady ze œmiesznymi, bzdurnymi skojarzeniami, cofnij siê dorozdzia³u 5, ale jeœli znasz ten alfabet i wszystkie zak³adki, a skojarzenieprzychodz¹ Ci ³atwo do g³owy, sprawdŸ swoje umiejêtnoœci i przerób jeszcze raztest 3 w rozdziale 3.I porównaj wyniki.12Rozdzia³ 12Inny rodzaj zak³adek – zak³adki "doraŸne"Pamiêæ mamy zawsze obecn¹, gotow¹ i chêtn¹ do pomocy – gdy byœmy j¹ tylkoczêœciej o to prosili.Roger BroilleBardzo czêsto, kiedy musia³em udowodniæ, ¿e da siê usprawniæ pamiêæ przy u¿yciuczegoœ podobnego do zak³adek, stosowa³em metodê, dziêki której niedowiarek wci¹gu 5 minut zapamiêtywa³ w kolejnoœci i na wyrywki 10 ró¿nych przedmiotów.Wygl¹da³o to tak: na stole uk³ada³em w rzêdzie dziesiêæ ma³ych przedmiotów:pierœcionek, popielniczkê, papieros, grzebieñ, zegarek, itp
[ Pobierz całość w formacie PDF ]