[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.c) Idea humanizmu socjalistycznego staje siê przeto ide¹ naczeln¹ ca³egosystemu wychowania, poniewa¿ tworzy tu najwy¿sz¹ normê moralnoœci, reguluj¹c¹stosunek do najbli¿szego otoczenia107,stanowi drogê wychowania osobowoœci icharakteru cz³owieka socjalizmu, wreszcie jest regulatorem stosunkówmiêdzyludzkich.Has³o humanizmu socjalistycznego pojawi³o siê w twórczoœci Ma­ksyma Gorkiego,który sformu³owa³ piêkne zdanie: „Cz³owiek - to brzmi dumnie".Humanizmsocjalistyczny rozwin¹³ siê w okresie drugiej piêciolatki radzieckiej(1933-1937), której naczelna dewiza po zbu­dowaniu wielkiego przemys³u g³osi³a:„Kadry decyduj¹ o wszystkim".106 H.Œ w i d a, Osobowoœæ jako problem pedagogiki, Wroc³aw 1970 s.422.107K.Soœnicki, Istota i cele wychowania.Warszawa 1964 s.210-212.Chodzi³o wiêc nie tylko o szybkie wykszta³cenie, ale i o powiêkszenie kadrwykwalifikowanych fachowców do prowadzenia nowoczesnego przemys³u.Dlatego te¿pocz¹tkowo treœæ humanizmu socjalistycznego okreœlano w kategoriachpsychologicznych jako „najwy¿sze poszano­wanie osobowoœci ka¿dego pracownika,szacunek dla mas, bezgranicz­na wiara w ich olbrzymi¹ rolê i znaczenie, w ichsi³y twórcze"108.Ten szacunek dla cz³owieka pracy pocz¹³ tworzyæ troskê o ludzii ich potrzeby, mi³oœæ do dzieci, czynn¹ mi³oœæ do ludzi, narodu i wszystkichpracuj¹cych na œwiecie, ale zawsze w po³¹czeniu z nienawiœci¹ do wrogówklasowych ludzi pracy, narodu czy szczêœliwej przysz³oœci109.W praktycenatomiast troska o ludzi pracy i ich potrzeby wyrazi³a siê w postanowieniachKonstytucji w postaci prawa obywateli radzieckich do pracy, do wypoczynku, doochrony zdrowia, do nauki i do kultury.W ten sposób humanizm socjalistyczny zyska³ charakter spo³eczny,kolektywistycznie zwraca³ siê do mas ludowych, w prawie zaœ wszyst­kich donauki zapewni³ wszechstronny rozwój dzieci i m³odzie¿y w 5 dziedzinach jako: 1°- wychowanie umys³owe (danie podstaw wiedzy, rozwijanie myœlenia iwykszta³cenie œwiatopogl¹du nauko­wego), 2° - kszta³cenie politechniczne(znajomoœæ podstaw produkcji i opanowanie narzêdzi), 3° - wychowanie moralne(wyrabianie cech charakteru takich, jak patriotyzm z internacjonalizmem,kolektywizm, socjalistyczny stosunek do obowi¹zku pracy i w³asnoœci spo³ecznej,œwiadoma dyscyplina pracy, si³a woli, inicjatywa, odwaga), 4° - wy­chowaniefizyczne (zdrowie i tê¿yzna dla wydajnoœci pracy i obrony pañstwa) oraz 5° -wychowanie estetyczne (przetwarzanie œwiadomoœci w oparciu o dzie³a sztuki,literatury piêknej i filmu).Wychowanie takie ma przebudowaæ naturê cz³owieka,ukszta³towan¹ przez ustrój kapitali­styczny jako istoty egoistycznej,wyzyskuj¹cej innych, leniwej.Wa¿nym wydarzeniem dla rozwoju wychowania socjalistycznego by³ XXII Zjazd KPZRw r.1961, który uchwali³ program przejœcia do wy¿szego etapu budowy podstawkomunizmu w Zwi¹zku Radzieckim.Zjazd ten odby³ siê pod znamiennym has³emhumanizmu „wszystko w imiê cz³owieka, dla dobra cz³owieka"110.Sformu³owano tucel nowe-108 I.A.Kairów (red.), Pedagogika, dz.cyt., t.1 s.59.109 B.T i e p ³ o w, Psychologia (t³.z ros.), Warszawa 1950 s.219-220.110 N.S.Chruszczow, O programmie kommunisticzeskoj Partii SowietskiegoSojuza, Moskwa 1961 s.22.go wychowania komunistycznego jako tworzenie budowniczych komu­nizmu przezw³¹czenie w nurt jego budowy.Zaœ „komunizm - to bezklasowy ustrój spo³eczny zjedyn¹ ogólnonarodow¹ w³asnoœci¹ dla rozwoju wytwórczoœci, z pe³n¹ spo³eczn¹równoœci¹ wszystkich cz³on­ków spo³eczeñstwa, w którym z wszechstronnymrozwijaniem ludzi rosn¹ i si³y produkcyjne na podstawie wci¹¿ rozwijaj¹cej siênauki i techniki, wszystkie czynniki spo³ecznego bogactwa wlej¹ siê pe³nympotokiem i urzeczywistni siê wielka zasada „od ka¿dego - wed³ug mo¿noœci,ka¿demu - wed³ug potrzeb".Komunizm to wysoko zor­ganizowane spo³eczeñstwowolnych i œwiadomych pracowników, w którym utrwali siê spo³eczna samorz¹dnoœæ,praca dla dobra spo³eczeñ­stwa stanie siê dla wszystkich pierwsz¹ ¿yciow¹potrzeb¹, œwiadom¹ koniecznoœci¹, a mo¿liwoœci ka¿dego bêd¹ siê rozwijaæ znajwiêksz¹ korzyœci¹ dla narodu"111.W zwi¹zku z tym rozszerzy³y siê zadania z zakresu wychowania komunistycznejœwiadomoœci przez: a) kszta³towanie naukowego œwia­topogl¹du, b) wychowanieprzez pracê, c) utwierdzenie komunistycznej moralnoœci, d) rozwójproletariackiego internacjonalizmu i socjalistycz­nego patriotyzmu, e)wszechstronny i harmonijny rozwój osobowoœci, f) przezwyciê¿enie prze¿ytkówkapitalistycznych w œwiadomoœci i po­stêpowaniu ludzi, g) demaskowaniebur¿uazyjnej ideologii112 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • coubeatki.htw.pl