[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.kiedy Telimenê napad³y mrówki)- s³owny (np.wasal - w¹sal)jêzyk charakteryzuje prostota, jasnoœæ ale i bogactwo s³ownictwa; du¿o œrodkówstylistycznych: epitety, onomatopejeutwór realistyczny, odtwarza w sposób pe³ny realia obyczajowe, polityczneprzedstawia obyczaje szlacheckie, uchwyca procesy zachodz¹ce w spo³eczeñstwie- ubo¿enie magnaterii, utrata politycznego znaczenia (np.Hrabia)- bogacenie siê drobnego ziemiañstwa (np.Sêdzia)- ubo¿enie szlachty zaœciankowej (np.Bartek Prusak)- szerzenie siê kosmopolityzmu, wyraŸnie odrzucanie tradycji narodowych (np.Hrabia, Telimena)napisane wierszemsplatanie elementów komicznych i patetycznychCharakterystyka szlachty polskiejW “Panu Tadeuszu” jest ukazana ówczesna szlachta (prawie wszyscy bohaterowie s¹szlachcicami).Ró¿ni siê maj¹tkami, stanami spo³ecznymi, ale ³¹czy ichprzestrzeganie zasad, obyczajów.Obyczajowoœæ:Goœcinnoœæ.Szlachta bardzo dba³a o goœci.Pan chcia³ pokazaæ ca³¹ sw¹zamo¿noœæ a tak¿e jak doskona³ym jest gospodarzem.Podczas nieobecnoœci panagoœæmi zajmowa³ siê zarz¹dca, który dba³, aby goœcie jak najlepiej siê bawili.Dbano równie¿ o maj¹tek.Przestrzeganie hierarchii spo³ecznej.Ludzie starsi byli szanowani, ze wzglêduna swoje doœwiadczenie i m¹droœæ.Najwy¿ej ceniono równie¿ ludzi na wysokichurzêdach.Damy równie¿ zajmowa³y uprzywilejowane miejsce przy stole.Na Litwiebawiono siê hucznie.K³adziono nacisk na tak zwan¹ naukê grzecznoœci, na wychowanie m³odzie¿y.Na œniadanie mê¿czyŸni jedli co innego ni¿ kobiety.By³a przyk³adana wielkawaga do przyrz¹dzania potraw.Tradycyjn¹ polsk¹ potraw¹ by³ bigos, przyrz¹dzany na polowaniach.Zastawa pe³ni³a funkcjê estetyczn¹, cieszy³a swoj¹ piêknoœci¹.Wa¿n¹ rolê spe³nia³ alkohol.Polacy pili bardzo du¿o.Przy wódce wznoszonotoasty.By³ to wa¿ny obrzêd.Wiejskie rozrywki: polowanie, grzybobranie.Zwi¹zane one by³y tak¿e ztradycjami.By³y okazj¹ do konkurencji, rozstrzygania ró¿nych sporów.ARCYDZIE£A POEZJI LIRYCZNEJ“Liryki lozañskie”Od 1839r.Mickiewicz przebywa³ w Lozannie.Powsta³ wówczas szereg drobnychwierszy, odzwierciedlaj¹cych uczucia i emocje poety.Na smutek, nostalgiê,przygnêbienie wp³ywaj¹:sytuacja polityczna we wspó³czesnej Europiebrak jednomyœlnoœci emigracjici¹g³a têsknota za utraconym krajemchoroba psychiczna ¿onyTo wszystko wp³ywa³o na atmosferê panuj¹c¹ w utworach.S¹ to utwory, w którychmyœli przedstawiane s¹ prostymi s³owami.Rozrachunek Mickiewicza z samym sob¹,bilans dokonañ artystycznych, literackich i politycznych.“Gdy tu mój trup”“¯al rozrzutnika”“Snuæ mi³oœæ”“Pola³y siê ³zy”“Do matki polki”Tematyka patriotyczna, utwór jeden z najbardziej charakterystycznych o tejtematyce.Zaczyna siê apostrof¹ do Matki Polki.Podmiot liryczny zwraca siê domatek z gorycz¹, cierpieniem, mówi jak wychowaæ Polaka.Ostrzega, e geniuszdziecka, duma, wynikaj¹ce z historii, przesz³oœci narodu powoduj¹ u niegoœmieræ i klêskê w przysz³oœci.Polak zapatrzony w przesz³oœæ prze¿ywaæ bêdzietragediê i sprawi matce cierpienie.Poeta przewiduje przysz³oœæ.Synowie MatkiPolki bêd¹ walczyæ bez chwa³y, podstêpem.Bêdzie to walka mêczeñska ale beznadziei powstania poœmiertnego.Przewiduje mêczeñstwo narodu w przysz³oœci -szubienica, uwiêzienie, zes³anie.Wychowanie matki musi przyzwyczajaæ do takichprzysz³ych losów jej syna, do cierpieñ, wyrzeczeñ, œmierci.Spo³eczeñstwo jestca³y czas trapione niewol¹, ale nie poddaje siê.To co najistotniejsze topowracanie tego wiersza w trudnych chwilach narodu.Pojawia siê formu³apatriotyzmu cz³owieka, polegaj¹ca na uporczywym, mêczeñskim dzia³aniu przeciwkowrogu.Oprócz tej formu³y jest te¿ obraz cz³owieka czasu niewoli, zniewolonego,straceñca, który od dziecka przyzwyczaja siê do przysz³ego poœwiêcenia w imiêwy¿szego celu.Wie, ¿e tak w³aœnie bêdzie.Utwór potêguje ideê walenrodyzmu.Tumit ten to postawa ca³ego zniewolonego narodu, spo³eczeñstwa.Wiersz ten topomnik tym, którzy siê poœwiêcili, mêczennikom.Jest ho³dem Matce Polce, któraprzygotowa³a syna do mêczeñstwa, do bohaterstwa bez chwa³y, tak aby byli godnimiana wojowników o wolnoœæ i niepodleg³oœæ.“Reduta Ordona”DOROBEK ARTYSTYCZNY JULIUSZA S£OWACKIEGOTEMATYKA WCZESNEJ TWÓRCZOŒCI J.S£OWACKIEGOReprezentant drugiego m³odszego pokolenia romantyzmu.Odwo³ywa³ siê te¿ dopowstania listopadowego.Przed powstaniem nastêpuje jego debiut literacki.Utwory powsta³e wtedy to cykl powieœci poetyckich, wprawki dla S³owackiego(tematyka historyczna, motywy orientalne).Bohaterowie tych powieœci poetyckichbyli skrzywdzeni, sk³Ã³ceni ze œwiatem, chc¹cy zamanifestowaæ indywidualnoœæ.Pisze pierwsze tragedie historyczne.Utwory nasycone smutkiem, rozpacz¹,uczuciami, które dominowa³y w okresie romantyzmu.W tym czasie powstaje te¿ powieœæ poetycka “Lambro”.Akcja - wojnagrecko-turecka (tak jak w “Giaurze”).Lambro postanawia zniszczyæ flotêtureck¹, poœwiêcaj¹c swe ¿ycie i dobre imiê.Poœwiêca siebie, aby zyskaæ jakoœsukces militarny (szlachecki rewolucjonizm).Wybuch powstania - S³owacki przyj¹³ to z entuzjazmem.Efekt to wiersz“Bogurodzica”.Nawi¹zanie do œredniowiecznej pieœni, utwór ma spe³niaæ tak¹funkcjê i mieæ takie skutki jak “Bogurodzica”.Wezwanie do pomocy Polakom przezLitwinów i rewolucjonistów rosyjskich.Nawo³anie do powstania i przy³¹czeniasiê innych.W utworze du¿o wiary, entuzjazmu; wiersz ma charakter odezwy.Jestdynamiczny.Chêæ pobudzenia do aktywnoœci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]