[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Tak przystosowane mialy byc wydawane zaswiadczenia, czyli konsensaprzez kamery. Ten wyrok królewski tak uzyteczny, zawierajacy dla kraju zamiary takzbawienne, zydzi potrafili wkrótce przerobic na najgorsze. Pozwoleniauznawania kwalifikacji i dawania konsensów zostawione kamerom, zniweczylo caladobroczynna wole króla. Niezwlocznie zydzi pod imieniem fabrykantów zalali reszte miast polskich,uzywajac dotad prawa nie mieszczenia wsród siebie zydów. Za rzadu Ksiestwawarszawskiego uzyskalismy wyrok królewski, oddalajacy zydów od szynku trunków wprzeciagu dwóch lat. Czas wychodzil w roku 1814. Zydzi zamiast podejmowaniawczesnych staran i innych sposobów do zycia, obrócili ten czas im pozwolony nawszystkie zabiegi i obroty, aby próznym zrobic wyrok króla, jako, ze zamiastustania szynku, przeciwnie, w roku 1814 liczba szynkarzy konsensowych wzrosla,a wolnosc szynkowania w roku 1816 byla cala nietykalna w ich reku. Najwieksza dla zydów powolnosc i pewne do nabycia obywatelstwa drogi, byly imwskazane i ulatwione w systemie zeszlych rzadów ksiestwa warszawskiego. Cóz ztego ksiestwo zyskalo? Oto stalo sie calego zydostwa stekiem.Cóz stad polskimmiastom, cóz przybylo naszej przemyslowej klasie? Wieksze przeszkody, wiekszezniszczenie, a w kraju zlala sie zewszad tluszcza samych prózniaków,wlóczegów, nowych szynkarzy, lichwiarzy, szpiegów, wekslarzy, machlerów,faktorów, tych ostatnich, ludzi najnikczemniejszych, których posrednictwemwszystkie cudzoziemców, zepsucia i wszystkich nieprawych czynów, nieuczciwychsprzedazy przechodzily do naszego dotad najmniej skazonego ludu; przechodzilydo naszych, co dotad w kraju polskim jeszcze znanym nie bylo, do naszychoficjalistów. Jakie moga byc srodki do wyratowania kraju od zlego, które taknagle wsród nas wzrasta? Jakie sposoby do zapobiegania niebezpieczenstwu, którez czasem calemu narodowi zagraza? Nalezy poglebic i rozpoznac gruntownie wsamym rodzie zydowskim przyczyny tej jego szkodliwosci. Trzeba prosto w te przyczyny uderzyc, trzeba je zniweczyc, albo takobezwladnic, azeby ginely lub bezwladnymi stawaly sie ich skutki.Wszystkie zlego przyczyny znajduja sie w systematycznej tego ludu od innychnarodów wylacznosci, w jego stosunkach religijnych, moralnych, cywilnych,politycznych, a wszystko pozorem religii okrytych. Rozbierzmy je z uwaga. Najpierw, odróznia zydów od nas jedna glówna zasada w zakladaniu ich rodzin.Myprzewyzszamy ich nieskonczenie w cywilizowanych, naszych towarzystwach, wprawodawstwie, w rzadach, w sadownictwie, w wewnetrznej administracji, wpublicznym oswieceniu, w naukach, kunsztach i w sztuce wojennej. Oni zas majadoskonalsze urzadzenie rodzin; przewyzszaja nas w ustanowieniach wladzy ojców,mezów i w urzadzaniu malzenstw. Stad pierwiastki, z których sie kazdy naródsklada sa u nich mniej skazonymi; stosunkowa uleglosc wszystkich osób rodzineskladajacych, utrzymanie sie u nich i rozwija zgodniej i jednostajniej;wzmacnia rodziny porzadek; zaszczepia równa obyczajów prostote, skromnosc itrzezwosc. Z takich pierwiastków ogól narodu predko rozmnaza swoja ludnosc, ajest bardziej obyczajowy, skromniejszy, trzezwiejszy, nie ma w nim tejrozpusty, rozwiazlosci, nie ma pijanstwa. Jezeli w terazniejszym stopniunaszych towarzystw juz tych pierwiastków w naszym narodzie, podobnie zmienic,poprawic i udoskonalic nie mozemy, wiec trzeba starac sie wzruszyc je i wzydowskim rodzie, trzeba ich dzieci zblizyc do naszych, trzeba ich wladze ojcówi mezów poddac równiez naszym prawom, dzialy ich majatków naszym sadom: trzebauczynic ich malzenstwa wiecej zawislymi od naszych praw, postanowien iurzadzen. Wylacznosc ich religii potepia nas jako naród balwochwalczy: naukareligii pod klatwa zakazuje wszelkich z balwochwalcami rodzinnych i cywilnychzwiazków, zabrania z narodem balwochwalskim malzenstw; wystepnym czyni wspólniez nami uzywanie zywnosci. Dotkniecie nawet przez nas naczyn uzywanych dopotrzeb zydowskich, jest oznaczone religijna klatwa. Takich naczyn uzywaniejest religijnym wystepkiem. Ta ich nauka religijna i moralna zakazuje podklatwa, zydom ciagla, uzyteczna, pracowita sluzbe u osób balwochwalczegonarodu; pozwala im z niego wszystkie zyski ciagnac, ale dla niego pracowac, dlaniego byc uzytecznym - zabrania; pozwala po takich ludów ziemi rozchodzic,rozposcierac sie i dla siebie zabierac, ale klatwa miota na zyda, który bytakiemu ludowi sluzyl, albo sie pracowitych, rolniczych robót dla niegopodejmowal. Stad pochodzi, ze lud zydowski juz przez tyle wieków pomieszal siez naszym ludem, rozpostarl sie po calym naszym narodzie i bylo jeszcze zyda,który by ciagla, pracowita sluzbe w domu jakiego gospodarza Polaka - badz urolnika, badz u rzemieslnika, albo ziemianina przyjal. Przeciwnie, juz krociePolaków zydom sluzy, dla pozytku zydów ciezkie prace w sluzbie ich ponosza, dlazydów dzienna panszczyzne, nocna stróze odrabiaja. Z takiej ich religii wylacznosci, pochodzi ich moralnosci wylacznosc. Wedlugtej krzywdzenie ludzi innego wyznania nie obciaza zydów sumienia; wedlug niejdotrzymywac slowa rzetelnego i wiary ludziom balwochwalczego narodu, nie ma zydobowiazku; wedlug niej, od wiernosci, od posluszenstwa rzadowi obcego naroduuchylic sie jest wolno zydom, kiedy w tym czujnosc przemocy podejsc i oszukacsie im uda. Z taka wylacznosci zasada, stanowia zydzi naród w narodzie, rzad wrzadzie; maja swoje prawa, swoje wylaczne, wewnetrzne zarzadzenia, majawylaczne swojej policji przepisy, wylaczne swoje przysiegi; oddzielnie stanowiadla siebie i na siebie podatki; zaciagaja na swój naród i na swoje gminysamowolne dlugi. Tych uzywaja przeciw rzadowi krajowemu, przeciw narodowi,który ich na swoja ziemie przyjal; tymi srodkami kaza, niwecza rzadowepostanowienia, chociaz dla kraju najzbawienniejsze, jezeli zydom nie sadogodne; w tym duchu daja zupelnie swoim dzieciom wylaczne wychowanie ioswiecenie w jezyku obcym, nie narodowym. Oni tylko jedni maja wylaczna,nieograniczona wolnosc pisania i druku, w jezyku nikomu niezrozumialym, majawylaczne swoje sady, kary, przysiegi i oni sami wsród naszego narodu w oczachrzadu jeszcze samowolnie i bezkarnie rzucaja klatwy. Maja wylaczne swojeurzedy i przez siebie wybieranych urzedników, a przez swoje skryte zmowy, przeztajemne i ciagle swoich starszych, swoich naczelników usilowania, tak sa przedkrajowym rzadem zaparte wszystkie do nich przystepy, wszystkie do ich poznania,obliczenia i urzadzenia trudnosci, ze ulegajac zydowskiemu oporowi, daja siezmuszac niebacznie i nie dosc tegie rzady do uzywania ich wlasnych, nielegalniesadów, urzedów i urzedników. Stad pochodzi, ze oni bez uspolecznienia, bez laczenia sie z nami, pomieszaniz naszym ludem niszcza, psuja go tylko, ale z cywilizacji, niczego od nas nieprzyjmuja. Wsród cywilizujacego sie narodu oni bynajmniej nie postepuja icywilizacji w niczym do siebie nie dopuszczaja, niczym lepszym sie nie uwazaja,tylko w szkodzeniu bardziej przemyslnymi sie staja
[ Pobierz całość w formacie PDF ]