[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przestrzeganie norm daje mo¿liwoœæ osi¹gniêcia celu Ci koszykarze, którzytrenuj¹, maj¹ szansê wygrywania i osi¹gania jakiegoœ celu.Tak jest z nasz¹cech¹ narodow¹ - nas Polaków, ¿e my nies³ychanie chêtnie podejmujemy rozmaiteciekawe cele, a z realizacj¹jest gorzej.Jest tak miêdzy innymi dlatego, ¿enasze normy spo³eczne nie zawsze s¹ porz¹dnie zinternalizowane i wobec tego onenie steruj¹ naszym zachowaniem w dostatecznym tego s³owa znaczeniu.Warunkiemtych trzech rzeczy jest nie tylko istnienie norm ale ich przestrzeganie.Funkcje norm na poziomie indywidualnym:Czasem normy pozwalaj¹ nam lepiej zrozumieæ œwiat w którym ¿yjemy.Jeœliznajdujemy siê w takiej grupie, w której wszelkie z³o, które ludzi spotyka to„¿ydowski spisek" - taka norma, to cz³onek takiej grupy bêdzie uwa¿a³, ¿ewszystkiemu s¹ winni ¯ydzi.Wówczas ³atwo jest zrozumieæ œwiatspo³eczno-polityczny, bo gdy coœ siê pogorszy³o w gospodarce, to wiadomo -winni s¹ ¯ydzi.Oczywiœcie, jak mówi³em wczeœniej elementem osobowoœciautorytarnej jest spostrzeganie œwiata w kategorii spisku.Z drugiej strony istnienie norm, które s¹ przestrzegane pozwala nam przewidywaæzachowania innych cz³onków grupy.Normy powoduj¹, ¿e wiemy czego mo¿naoczekiwaæ od innych.Np.je¿eli norm¹ grupy jest pomaganie sobie, to wiadomo ¿emo¿na takiej pomocy oczekiwaæ; jeœli takiej normy nie ma wówczas wiadomo, ¿epomocy siê nie dostanie.Wynika st¹d ¿e normy pozwalaj¹ nam lepiej funkcjonowaæ, z jednej stronyu³atwiaj¹c nam zrozumienie œwiata w którym ¿yjemy, a z drugiej strony,, co jestnie zwykle wa¿ne pozwalaj¹ przewidywaæ czego mo¿na oczekiwaæWszyscy czujemy siê zaniepokojeni, kiedy nastêpuje rozbie¿noœæ miêdzyzachowaniem jakiegoœ cz³onka grypy a jak¹œ norm¹ , nie zawsze zreszt¹ jeszczezwerbalizowan¹ (np.kiedy wci¹¿ jakiejœ osoby a wychodz¹ z sali podczaswyk³adu, wyk³adowca mo¿e poczuæ zaniepokojenie z powodu z³amania normyorganizacyjnej)Sk¹d bior¹ siê normy grup :Uczymy siê b³yskawicznie i przyswAjamy je na d³ugo Badania wykazuj¹ ¿eprzedszkolakowi œwie¿o przyby³emu do grupki w przedszkolu zajmuje to 2tygodnie/Klasyczne Studium Bennington college, pokazuje dziewczêta pochodz¹ce zbogastych republikañskich domów w Bennington (st¹d nazwa eksperymentu), gdzieby³a niezwykle liberalna jak nowe czasy grupa nauczycieli Newcomb by³ Jednym ztych którzy zrobili tam badania Chodzi³o o proces uiczenia siê postaw, normliberalnych przez dziewczêta wywodz¹ce siê z domów niezwykle konserwatywnych.Newcomb bada³ jak szybko to siê dzieje i jak g³êboko jest to zinternalizowanePrzyjêcie nowych norm i postaw wi¹za³o siê m.in.z tym, ¿e wiêkszoœæ dziewcz¹tpo rozpoczêciu nauki w szkole zaczê³a g³osowaæ na demokratów, co na owe czasy,przed II w.œw.by³o wyraŸnie wbrew rodzinie.By³ to jeden wskaŸnik.Ale po30-u latach Newcomb postanowi³ dotrzeæ do tych samych pañ i zobaczyæ czy normyprzyswojone 30 lat wczeœniej trwaj¹.Okaza³o siê, ¿e po 30 latach wiêkszoœætych pañ nadal akceptowa³a normy liberalne i wskaŸnik - g³osowanie nademokratów.Tylko te wróci³y do norm domu rodzinnego, których mê¿owieakceptowali normy konserwatywne.Inny przyk³ad tego jak normy s¹ przekazywane zwi¹zany jest z nazwiskiemMuzafera Sherifa, który wykorzysta³ efekt autokinetyczny.Efekt autokinetycznyto taki, który czêsto znajduje siê u pod³o¿a bardzo wielu cudów.Kiedy np.patrzymy na obraz i wydaje nam siê, ¿e postaæ zaczyna mrugaæ oczyma itd., codla ludzi nie bardzo zorientowanych w psychologii jest podstaw¹ do twierdzenia,¿e zdarzy³ siê cud i st¹d Koœció³, który ma pewne doœwiadczenia na ten temat,nie spieszy siê wcale z akceptacj¹ tego rodzaju cudów.Muzafera Sherifa wykorzysta³ efekt autokinetyczny do zbadania tego jak tworz¹siê normy i jak s¹ one przekazywane z pokolenia na pokolenie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]