[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Troska o losy ojczyzny w romantyzmie i pozytywizmieI.Sytuacja Polaków pod zaborami i próby zniesienia zale¿noœci.1.Powstania zbrojne2.Praca organiczna sposobem walki z rusyfikacj¹ i germanizacj¹ w drugiejpo³owie XIX w.II.Walka zbrojna jedyn¹ drog¹ osi¹gniêcia niepodleg³oœci zdaniem twórcówromantycznych1.Propagowanie wzorów bohaterówa) dobro ojczyzny ponad wszystko - poœwiêcenie dla dobra kraju- „Konrad Wallanrod” A.Mickiewicza - „Szczêœcia w domu nie znalaz³, bo go nieby³o w ojczyŸnie”, „Jesteœwdow¹ po wielkim cz³owieku, który dla dobra ojczyzny wyrzek³ siê nawet ciebie”- walka czynna dla dobra ojczyzny w „Panu Tadeuszu” A.Mickiewicza (Tadeusz,Jacek Soplica)b) rozpowszechnianie wzoru wychowania m³odzierzy („Do Matki Polki” - A.Mickiewicz)- obowi¹zek wychowania dzieci na bój bez chwa³y, na œmieræ dla ojczyzny, nacierpienia, na niewolêc) wezwanie do walki o niepodleg³oœæ w twórczoœci S³owackiego- „Hymn”- „Kulik” - wezwanie panów do w³¹czenia siê w walkê za ojczyznê- „Testament mój” - „Lecz zaklinam, niech ¿ywi nie trac¹ nadzieji i przednarodem nios¹ oœwiaty kaganiec,a kiedy trzeba na œmieræ id¹ po kolei, jak kamienie przez Boga rzucane naszaniec”c) wizja Polski projektowanej- kraj zjednoczony - „pos¹g z jednej bry³y” („Testament mój” - J.S³owacki”)- zboda narodowa - scena z polonezem („Pan Tadeusz” - A.Mickiewicz)d) pochwa³a patriotów (m³odzierzy goduj¹cej siê do walki) - „Dziady” cz.III- towarzystwo przy drzwiach - troska o kraj („Nasz naród jak lawa, z wierzchuzimna i twarda, sucha i plugawa,lecz wewnêtrznego ognia sto lat nie wyziêbi, wiêc plwajmy na tê skorupê ist¹pmy do g³êbi”)- Bal u senatora - bunt m³odzierzy, chêæ walki, Justyn Pol chce zabiæ cara(„Zemsta, zemsta za wroga, z Bogiemlub nawet mimo Boga”)- scena wiêzienna - wzajemna pomoc niewinnie uwiêzionych, poœwiêcenie Tomasza(przyjmuje winy na siebie)2.Krytyka arystokracji polskieja) kosmopolityzm i brak zainteresowania sprawami kraju- „O Litwie wiem dalibóg mniej ni¿ o Chinach” („Dziady” cz.III)- postawa Hrabiego Horeszki w „Panu Tadeuszu”b) brak zgody narodowej wœród polityków emigracyjnych - „Plwaj¹ na siebie i ¿r¹jedni drugich” (Epilog „PanaTadeusza”)c) krytyka przywódców powstania listopadowego w „Kordianie” J.S³owackiego- nieudolni (Skrzynecki), starzy (Niemcewicz, Ch³opicki), zdrajcy(Krukowiecki), brak jednoznacznych pogl¹dówpolitycznych (Lelewel)- umiarkowani:> nie chc¹ zabiæ cara („olbrzymy spadli ze szczude³ - to kar³y”)> nie chc¹ anga¿owaæ ch³opów do powstania („Pijcie wino! idŸcie spaæ! MyweŸmiemy win puchary, by je wszklany sztylet zlaæ”)d) krytyka Polaków w „Grobie Agamemnona” J.S³owackiego- niepe³ne zaanga¿owanie siê w walkê, walka po³owiczna- przekupstwo Polaków - „Polsko ciebie b³yskotkami ³udz¹, pawiem narodów by³aœi papug¹, a teraz jesteœs³u¿ebnic¹ cudz¹”3.Miejsce Polski wœród innych narodówa) mesjanizm Polski - pos³annictwo narodu polskiego (misja do spe³nienia -wyzwoliæ wszystkie narody)- widzenie ks.Piotra („Dziady” cz.III)- prolog „Kordiana”b) cierpienie Polski zbawi wszystkie zniewolone narodyIII.Praca jako najskuteczniejsza i najmniej krwawa droga utrzymaniaœwiadomoœci narodowej i odzyskanianiepodleg³oœci has³em sztandarowym polskich pozytywistów1.Wzmocnienie polskiego spo³eczeñstwa celem pracy organiczneja) „Nad Niemnem” E.Orzeszkowej- Witold - nowy typ gospodarowania (nowoczesne wykszta³cenie)- Justyna - „Brak pracy by³ mi od dawna trucizn¹ i wstydem”b) „Lalka” B.Prusa - rozwój handlu przez Wokulskiego (d¹¿enie do wzmocnieniapolskiej gospodarki)2.Praca u podstaw - nauczanie ludzi z najni¿szych klas spo³eczeñstwaa) „A.B.C.” E.Orzeszkowej - dzia³alnoœæ Joanny Lipskiejb) nauczanie biednych dzieci wiejskich - Andrzejowa („Nad Niemnem”)c) „Lalka”- prezesowa - szkó³ki, ochronki- Wokulski - pomaga Magdalenie i Wysockiemu3.Krytyka paso¿ytniczego trubu ¿ycia arystokracjia) „Nad Niemnem” - Ró¿yc, Darzeckib) „Lalka”- Krzeszewscy, £êccy- „Jest to parê tysiêcy ludzi, którzy wysysaj¹ ca³y kraj, topi¹ pieni¹dze zagranic¹, przywo¿¹ z tamt¹d najgorszena³ogi, zara¿aj¹ nimi klasy œrednie […] i sami gin¹ bez ratumku ekonomicznie,fizjologicznie i moralnie”marbara@poczta.onet.pl http://republika.pl/marbara
[ Pobierz całość w formacie PDF ]