[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.¯aden inny obszar nie by³ podwzglêdem religiorodnym tak p³odny jak Bliski Wschód i Indie.Obok religiiœwiatowych z tych oœrodków wziê³o pocz¹tek wiele innych, które odegra³y powa¿n¹rolê w kszta³towaniu œwiadomoœci tamtejszych ludów.Interesuj¹cym w obecnej epoce procesem jest wdzieranie siê religii œwiatowych,zw³aszcza chrzeœcijañstwa i islamu, na teren krajów do niedawna kolonialnych wAfryce i Azji.Kraje te, z¿yte z religiami plemiennymi i narodowymi, pouzyskaniu niepodleg³oœci wesz³y na arenê œwiatow¹ i wraz z elementami kulturymaterialnej i intelektualnej zaczê³y przejmowaæ pewne wierzeniarozpowszechnione na innych kontynentach.Wskutek tego obecnie wystêpujewyj¹tkowo intensywna infiltracja religii chrzeœcijañskiej i islamu, zw³aszczado krajów czarnej Afryki.Mo¿na by s¹dziæ, ¿e ze wzglêdu na to, i¿ krajeafrykañskie przejmuj¹ kulturê materialn¹ g³Ã³wnie z Europy i Ameryki, religiachrzeœcijañska powinna posiadaæ najszerszy dostêp do tych terenów.Dzisiejszarzeczywistoœæ jednak nie potwierdza takiej supozycji.Chrzeœcijañstwo, któreœwiadomie czy nieœwiadomie by³o zwi¹zane z systemem kolonialnym, i do dziœ jestw œwiadomoœci ludzi tych krajów symbolem kolonializmu, ma utrudniony dostêp doich umys³Ã³w i uczuæ.Poza tym, ze wzglêdu na sw¹ treœæ, z trudem przyjmuje siê ono w tych krajach.Znacznie ³atwiej przyswajaln¹ religi¹ na terenie afrykañskim i azjatyckim jestbuddyzm i islam.Szczególnie w czarnej Afryce ma islam znacznie wiêksze szansezakorzenienia siê ni¿ chrzeœcijañstwo, które uchodzi za religiê "bia³ej rasy".Nie nale¿y te¿ zapominaæ o wa¿nym fakcie, ¿e wraz z europejsk¹ kultur¹ wkraczana teren nowych pañstw afrykañskich i azjatyckich laicki sposób myœlenia idzia³ania.Wraz z przemianami spo³ecznymi, politycznymi i ekonomicznymiodchodzi w cieñ dotychczasowa religia plemienna, ale w jej miejsce nie zawszewkracza nowa.Wraz z rozwojem kultury, cywilizacji, upowszechnieniem oœwiatyoraz wychodzeniem poza ramy dotychczasowego ¿ycia zamkniêtego w odosobnionychgrupach, religie plemienne trac¹ stopniowo swoje dotychczasowe znaczenie, a ichfunkcje s¹ przejmowane przez rz¹dy i kierownictwa ró¿nych instytucji narodowychi pañstwowych.Odchodzenie od religii plemiennych nie zawsze jest zwi¹zane zprzyjmowaniem innych wierzeñ.Przeciwnie, coraz bardziej upowszechnia siêodchodzenie od wszelkiej religii na rzecz przyjmowania postawy laickiej.Nowewarunki ¿ycia, zarówno w krajach ogarniêtych przez religie œwiatowe, jaknarodowe i plemienne, przyczyniaj¹ siê do likwidacji si³ religiotwórczych, aprzez to do coraz skuteczniejszego usuwania religii na peryferie ¿yciaspo³ecznego.Jak funkcje czarownika, wró¿bity, wizjonera czy kap³ana przejmujedziœ uczony, filozof, nauczyciel, wychowawca, lekarz i prawnik, tak funkcjereligijne przejmuje nauka, filozofia, technika, sztuka i œwiecka moralnoœæ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • coubeatki.htw.pl