[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oto krótkie omówienie standardu MIDI dla niewtajemniczonych.Standardowy plikMIDI (rozszerzenie.MID) nie zawiera próbek dŸwiêków ani muzyki w formacie PCM.Zamiast tego zawiera on instrukcje, zlecaj¹ce urz¹dzeniu odtwarzaj¹cemu tenplik „granie” na instrumentach i w zasadzie jest cyfrowym zapisem nutowymmuzyki zawieraj¹cym numer instrumentu, kolejne nuty, czas ich trwania ig³oœnoœæ.W najprostszym przypadku urz¹dzenie MIDI umo¿liwia jednoczesneodtwarzanie do 16 niezale¿nych kana³Ã³w.Urz¹dzenie opracowane na podstawiestandardu General MIDI (skrót GM) zawiera co najmniej 128 ró¿nych instrumentów— ka¿demu instrumentowi przypisany jest okreœlony numer (tak zwany program).Naprzyk³ad w urz¹dzeniu GM instrumentem numer 1 jest zawsze pianino, a numer 40skrzypce.W osobnym banku instrumentów znajduj¹ siê instrumenty perkusyjne.Poniewa¿ pliki MIDI zawieraj¹ wy³¹cznie dane na temat sposobu gry nainstrumencie, ich rozmiary s¹ stosunkowo niewielkie.Format MIDI wydaje siê byæwprost idealny dla Internetu, poniewa¿ praktycznie wszystkie karty dŸwiêkowe wkomputerach s¹ kompatybilne z formatem General MIDI.Istniej¹ trzy powody, dlaktórych MIDI nie sta³o siê wiod¹cym standardem w Internecie.Po pierwsze,zestaw instrumentów GM zawiera sta³¹ (choæ du¿¹) liczbê instrumentówakustycznych i orkiestrowych.Jeœli zamierzasz tworzyæ nietypow¹ muzykê w tymformacie, to jesteœ bardzo ograniczony pod wzglêdem instrumentów.Po drugie,jakoœæ próbek u¿ywanych podczas odtwarzania jest bardzo ró¿na, poniewa¿ zale¿yod karty dŸwiêkowej zainstalowanej w komputerze.Z tego te¿ powodu partiasolowa starannie zagrana na saksofonie na jednej karcie dŸwiêkowej mo¿e brzmieæbardzo dobrze, a na innej przypominaæ gêganie gêsi.Po trzecie, przegl¹darki naró¿nych systemach operacyjnych w ró¿nym stopniu obs³uguj¹ ten format, cozdecydowanie ogranicza wykorzystywanie formatu MIDI na stronach WWW.Poza tymtworzenie interaktywnej obs³ugi muzyki MIDI jest w zasadzie niemo¿liwe.Beatnikrozwi¹zuje te problemy.Edytor Beatnik.Aplikacja, która umo¿liwia wykorzystanie muzyki w formacie MIDIi pozwala stosowaæ w³asne próbki dŸwiêków w utworach MIDI.Edytor umo¿liwiawyeksportowanie wszystkich danych utworu — informacji MIDI i próbek dŸwiêkowych(bez kompresji lub z kompresj¹ MP3) — do jednego, zakodowanego pliku.RMF.Niezale¿ny zestaw próbek GM z dodatkowymi dŸwiêkami i efektami, bêd¹cyintegraln¹ czêœci¹ odtwarzacza Beatnik Player (odtwarzacz wystarczy pobraæ izainstalowaæ tylko jeden raz).Gdy tworzysz muzykê dla odtwarzacza BeatnikPlayer, s³yszysz dok³adnie to, co us³yszy u¿ytkownik niezale¿nie od tego, czykorzystasz z próbek dŸwiêków zabudowanych w programie, czy w³asnych, czy te¿naraz z jednych i drugich.Interfejs programistyczny oparty na jêzyku JavaScript — jest to obiekt Music,który umo¿liwia obs³ugê formatu na wielu platformach.Dziêki temu interfejsowiprojektanci mog¹ zintegrowaæ muzykê i dŸwiêk z innymi elementami witryny,takimi jak tekst, obraz i film Flasha.Oczywiœcie dok³adne omówienie wszystkich funkcji i technik dostêpnych przytworzeniu muzyki w formacie RMF wykracza poza ramy tego æwiczenia.Moimzamiarem jest przedstawienie podstawowych cech strukturalnego dŸwiêku; takczasami jest nazywany format RMF w odró¿nieniu do dŸwiêku liniowego —tradycyjnego cyfrowego dŸwiêku, którego wiêkszoœci parametrów nie mo¿nazmieniaæ w trakcie odtwarzania (na przyk³ad dŸwiêku u¿ywanego w filmieFlasha).DŸwiêk strukturalny a dŸwiêk liniowyPrzewa¿nie projektanci stosuj¹ dŸwiêk w filmach Flasha na kilka sposobów.Krótkie dŸwiêki s¹ zwykle przypisywane elementom nawigacyjnym lubsynchronizowane ze zdarzeniami w animacji.Podk³ad muzyczny to przewa¿nie pêtladŸwiêkowa o d³ugoœci dwóch lub czterech taktów — perkusja lub inna rytmicznapêtla spisuje siê w tym zadaniu bardzo dobrze — która powtarza siê w czasietrwania ca³ej sceny lub nawet ca³ej prezentacji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]