[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.P.H.Lindsay mówi tylko o pobudzeniach a K.H.Pribrammówi, ¿e aby zaistnia³o pobudzenie musi byæ stan rozbie¿noœci pomiêdzy planem(programem, który jest wynikiem pewnych doœwiadczeñ) a stanem rzeczywistym(który tworzy rozbie¿noœæ).Ta rozbie¿noœæ wywo³uje stan pobudzenia.Ta teoria(przedstawiona w sposób prymitywny i schematyczny) uœwiadamia, ¿e aby zrozumieæemocje trzeba zrozumieæ nie tylko uk³ad jednostkowy organizmu ale tak¿e uk³adcz³owiek-doœwiadczenie i cz³owiek-pewien system oddzia³ywañ na otoczenie.Emocja jest interakcj¹.De facto emocja nie powstaje sama z siebie ona jestjakoœci¹ interakcji, która przebiega miêdzy podmiotem a otoczeniem, miêdzypodmiotem (w ramach samego podmiotu) a jak¹œ stref¹ jego ¿ycia.Tylko wtedywyzwala stan napiêcia , inaczej nie by³oby mo¿liwoœci wzbudzenia emocji.Coraz czêœciej szuka siê kryteriów neurofizjologicznych, które pozwalaj¹odró¿niæ stany emocjonalne prze¿ywane przez cz³owieka.Poza tymi kryteriami októrych by³a mowa:np.gêstoœæ pobudzenia emocjonalnego (dra¿nienia nerwowego) jest kryterium -Tomkins uk³ad endokrynnyjest kryterium - HenryPropozycja bliska Tomkinsowi - aktywnoœæ autonomicznego uk³adu nerwowego AUN.Na podstawie aktywnoœci AUN mo¿na przewidywaæ stany emocjonalne.Przyk³ad: tempo pracy serca jest wysokie lub niskie mogê przewidywaæ jaki jeststan emocjonalny.Przy tempie wysokim - gniew, lêk, smutek, przy niskim -szczêœcie, wstrêt, zdziwienie.Ale przy tempie wysokim istotna jest jeszczetemperatura skóry: wysoka to gniew, niska to lêk i smutek.Szuka siê takichwskaŸników emocji.Zaczyna siê niejako od ty³u patrzy siê, rejestruje napodstawie wariografu (wariograf- urz¹dzenie, które rejestruje te wszystkiezmiany w uk³adzie semantycznym).WARIOGRAF ( POLIGRAF KEELERA ) - aparat do badania prawdomównoœci notuj¹cyzmiany pulsu, oddychania, ciœnienia krwi badanego itd.( opieraj¹cy siê nadomniemaniu, ¿e aktowi k³amstwa towarzysz¹ okreœlone zmiany fizjologiczne )Rejestruje siê zmiany w uk³adzie somatycznym i jednoczeœnie pyta siê cz³owiekajakie stany emocjonalne s¹ przez niego prze¿ywane / odczuwane.Ustala siê takieswoiste mapy rozpoznaj¹ce.S¹ to takie analizy g³êboko zaawansowane.RÓ¯NICOWANIE EMOCJI NA PODSTAWIE AKTYWNOŒCI AUNTempo pracy sercawysokie niskie gniew, lêk, smutek szczêœcie, wstrêt, zdziwienie temperaturaskórywysoka niska gniew lêk i smutekOmówienie tabeli:1.Teoria James`a -najpierw nastêpuje percepcja zdarzenia potem pojawiaj¹ siêzmiany cielesne i œwiadomoœæ tych zmian jest rejestrowana zmiany emocji, alewczeœniej pojawiaj¹ siê zmiany cielesne.2.Teoria Buli³a - zni¿ona jest do teorii James`a.Wprowadza pojêcie tzw postawymotorycznej, Pojawienie siê zmiany postawy motorycznej ukierunkowuje œwiadomoœæna zasta³e zmiany w naszym ciele g³Ã³wnie w sferze motorycznej, co powodujedoœwiadczanie emocji.3.Teoria Arnolda - to teoria o charakterze poznawczym.Jak wszêdzieModelAutor12345Peryferalny(teoria psycholo -giczna)w.JamesSytuacja - zdarzeniePercepcja sytuacjiZmiany cielesneŒwiadomoœæ zmian – doœwiadczenie emocjiPeryferalny ( teoria psychologiczn)N.BullSytuacja – zdarzeniePercepcja sytuacjiZmiany cielesne – postawa motorycznaUkierunkowanie œwiadomoœci przez postawê motoryczn¹ – doœwiadczenie emocjiDzia³aniePoznawczy model korowy( teoria psychologiczna i fizjologiczna)M.ArnoldaSytuacja – zdarzenieOcena, oszacowanie sytuacji.Doœwiadczanie emocjiZmiany cielesnePragnienie dzia³aniaMotywacyjny ( poznawczy) ( teoria psychologiczna)R.LepperSytuacja – zdarzeniePercepcja sytuacji motywacyjnie znacz¹cejJeœli uruchamia Dzia³anie czyli jest motywem, wówczasPrzejawia siê jako emocja, ³¹cznie ze zmianami cielesnymiAdaptacyjny ( motywacyjny)K.DarwinSytuacja – zdarzeniePercepcja sytuacjiEkspresja twarzy i z ni¹ zwi¹zane odczuciaStan emocjonalny wraz z sobie w³aœciwymi zmianami cielesnymiEkspresja stanowi formê dzia³aniaTrzewiowy ( teoria fizjologiczna)K.LangeSytuacja – zdarzenieNaczyniowo -ruchowe zdarzeniaWtórne zak³Ã³cenia typu wra¿eñ ( wewnêtrzne doznania) oraz innych zak³Ã³ceñcielesnychTrzewiowy ( teoria fizjologiczna)M.A.WegnerSytuacja – zdarzenieZmiany cielesne- trzewioweEmocja jest aktywnoœci¹ i reaktywnoœci¹ tkanek i organów pobudzanych przez AUNTe zmiany mog¹, lecz nie musz¹ prowadziæ do innych zmian cielesnych iumys³owychWzgórzowy ( teoria fizjologiczna)W.CannonSytuacja - zdarzeniePercepcja sytuacji zak³Ã³caj¹cej homeostazêRozhamowanie kory – uaktywnianie wzgórzaEmocja jako wzorzec pobudzenia wzgórza uwalnia reakcje cielesneRycina nr 9Neuroendokrynologiczna koncepcja J.P.Henry'ego - schemat emocji podstawowychnegatywnychRycina nr 10Neuroendokrynologiczna koncepcja J.P.Henry^ego - schemat emocji podstawowych —pozytywnychPSYCHOLOGIA EMOCJI 30.01.2000 r.WYK£AD NR 4 Prof.dr liab.Henryk GasiulProces emocjonalny tworz¹ trzy komponenty: komponent i)eurol'izjologicziiv,eksprcsywny ipodmiotowy (wyra¿a siê w poziomie doœwiadczania stanów prze¿ywania,doœwiadczaniu emocji).Komponent neurofizjologiczny (biologiczny): wskazuje na cz³owieka jako istotêcielesn¹ (jest topewien schemat myœlenia)Komponent ekspresywny (to, co wyra¿a cz³owiek prze¿ywaj¹cy pewien stanemocjonalny): wskazujena zwi¹zki cz³owieka ze spo³ecznoœci¹ i sposobnoœæ do podejmowania komunikacjiz innymi ludŸmi.Cz³owiek poprzez ekspresjê ujawnia siebie, a dziêki temu, ¿e ujawnia siebie mamo¿liwoœæ nic tylkoukazania w³asnego stanu ale wp³ywania na zachowanie innych osób.Komponent podmiotowy (prze¿yciowy): wskazuje na œwiat intymny cz³owieka, œwiatprywatny i napewn¹ sprawczoœæ zachowañ ludzkich.Poprzednio przedstawi³em teorie, którewskazuj¹ na podstawybiologiczne ¿ycia emocjonalnego.Wobec ka¿dej z tych teorii mo¿na wysun¹æ wielezarzutów alerównie¿ dla ka¿dej z nich istniej¹ argumenty, które stanowi¹ o jej znaczeniu.KOMPONENT EKSPRESYWNY - TEORIE EKSPRESYWNE EMOCJIGeneralne refleksje nad ekspresj¹:Komponent ekspresywny jest czymœ kluczowym dla wyra¿ania zachowañ i dlawp³ywania na zachowanie innych.Ten komponent wskazuje na autentycznoœæ,zwartoœæ zachowañ ludzkich, jest zewnêtrznym przejawem tego, co siê dziejewewn¹trz cz³owieka.Ekspresja mo¿e byæ i jest sposobnoœci¹ do wyra¿aniaw³asnych postaw, nastawieñ i w³asnych moralnych zachowañ.Czasem cz³owiek mo¿eprzez ekspresjê ujawniæ œwiat wewnêtrzny w³asnych prze¿yæ.Ekspresja jest wa¿na(koloryt baletu, koloryt teatru), ekspresja ma w sobie filozofiê ¿ycia, mo¿estawaæ siê pewnym stylem ¿ycia np.taniec flamenco, tango.Przez tango wyra¿asiê pewne stany emocjonalne, stan ducha ludzkiego.Reasumuj¹c: ekspresja jest czymœ, co wskazuje na wewnêtrzny stan cz³owieka,jest pewn¹ podstaw¹ wyzwalania doœwiadczeñ emocjonalnych i w tym momencieekspresja staje siê czymœ, co mo¿e nam pokazaæ postawê twórcz¹ cz³owieka.Dziêki temu, ¿e cz³owiek wyra¿a swój stan - tworzy, kreuje pewn¹ rzeczywistoœæ.To jest uzewnêtrznienie w³asnego stanu wewnêtrznego.Dziêki temuuzewnêtrznieniu mo¿na ³atwo odczytaæ cz³owieka.Np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]