[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na co zatem nasz Miecio powinien zwróciæ uwagê?Po pierwsze, powinien dobrze zdawaæ sobie sprawê z tego, jak¹ przyczepnoœæ dajemu nawierzchnia, po której jedzie w danym momencie.Jakakolwiek zmiana wygl¹-du nawierzchni — jej faktury czy koloru — mó¿e oznaczaæ zmianê przyczepnoœci.Nie zawsze ró¿nice w jakoœci nawierzchni s¹ tak ewidentneKolor t faktura tych dwóch s¹siaduj¹cych ze sob¹ pasów sugeruj¹, ¿eprzyczepnoœæ na nich mo¿e siê ró¿niæ141(SI ZASADZKIJeœli na przyk³ad jedziesz po b³ocie, to czujesz, Ÿe jest œlisko.Kolor ikonsystencja b³ota to widoczne znaki, ¿e droga jest œliska.Jeœli zatemwidzisz, ¿e kolor albo konsystencja zmieniaj¹ siê, mo¿esz przewidzieæ, ¿ezmieni siê tak¿e przyczepnoœæ.Jeœli drogi przed tob¹ wygl¹da tak, jakby by³apokryta suchym asfaltem, przyczepnoœæ zapewni wzroœnie.Jeœli na drodzepokrytej jasnoszarym betonem widaæ nagle plamy czy smugi ciemniejsze ib³yszcz¹ce — mo¿esz za³o¿yæ, ¿e jeœli w nie wjedziesz, przyczepnoœæ bêdziegorsza.Zatem sposobem przewidywania zmian przyczepnoœci jest obserwowanie faktur)koloru nawierzchni.Gdyby nasz Miecio obserwowa³ drogê, po której jedzie,móg³by dostrzec nieco bardziej b³yszcz¹cy fragment asfaltu, ciemniejsz¹ plamêczy lekkc opalizuj¹c¹ powierzchniê rozlanego oleju i zdaæ sobie sprawê, ¿eprzyczepnoœæ mo¿t siê gwa³townie zmniejszyæ.ŒlSskne DuawnerzchinDeWiemy, ¿e lód jest œliski.Wiemy te¿, jak wygl¹da lód na drodze.Dostrzegamybiel mo¿e nawet b³yszcz¹ce w s³oñcu kryszta³ki zamarzniêtej wody.Naklejaneczasami ni asfalcie ¿Ã³³te linie wyznaczaj¹ce pasy ruchu tak¿e s¹ bardzo œliskiei tak¿e widaæ jt z daleka, a mimo to wielu motocyklistów nie nauczy³o siêjeszcze, ¿e potrafi¹ byæ niebezpieczne.P³yty g³adkiej blachy le¿¹ce czasamina drodze w pobli¿u miejsc, gdzit prowadzone s¹ prace budowlane, tak¿e niezapewniaj¹ dobrej przyczepnoœci, Tor) kolejowe czy tramwajowe wyœlizgane s¹g³adko metalowymi ko³ami pojazdów szynowych.Naklejone na asfalcie tymczasowe znaki poziome mog¹ byæ bardzo œliskie,zw³aszcza, gdy s¹ mokre.Staraj siê je omijaæMniej oczywiste s¹ œliskie pu³apki z rozlanego oleju pozostawione przez silnikisa mochodowe na pasach do skrêtu w lewo, plamy paliwa zlewaj¹ce siê z koloremasfal tu i inne zanieczyszczenia gromadz¹ce siê na nawierzchni, kiedy nie padadeszcz.142NAWIERZCHNIAPodobnie jak kuchenny blat, œliskie powierzchnie staj¹ siê jeszcze bardziejœliskie, ldedy s¹ mokre.Woda miesza siê z zanieczyszczeniami tworz¹c maŸredukuj¹c¹ przyczepnoœæ.Dopiero pó³ godziny ci¹g³ego deszczu sp³ukuje brudy zasfaltu, zw³aszcza jeœli od d³u¿szego czasu nie pada³o.Dlatego doœwiadczenimotocykliœci robi¹ sobie pó³godzinn¹ przerwê, kiedy zaczyna padaæ.Œliska po zmoczeniu mo¿e byæ ka¿da stosunkowo miêkka substancja u¿ywana dowyk³adania dróg.Spotykane w ma³ych miasteczkach ceglane ulice, kiedy s¹ suche,daj¹ nienajgorsz¹ przyczepnoœæ, natomiast pokrywaj¹cy je ceglany py³ zmieszanyz wod¹ tworzy bardzo œlisk¹ maŸ.Dopiero po pó³ godzinie deszcz zmywa z asfaltu wszystkie zanieczyszczeniaTak¿e powierzchnie drewniane — mostki wy³o¿one deskami, belki na przejazdachkolejowych — kiedy s¹ wilgotne, nie gwarantuj¹ dobrej przyczepnoœci, bo drobinydrewna zmieszane z wod¹ dzia³aj¹ podobnie jak ceglany py³.W dodatkudoje¿d¿aj¹c do takich miejsc, nie zauwa¿ysz ¿adnej zmiany koloru, bo py³ czyresztki drewna wygl¹daj¹ tak samo jak reszta nawierzchni.Trzeba po prostuzapamiêtaæ, ¿e mokre ceg³y i drewno s¹ równie œliskie jak b³oto.Œmieci na drodzeMusimy tak¿e uwa¿aæ na le¿¹ce na drodze œmieci: zgniecione puszki po napojach,pude³ka po pizzy czy jedzeniu i napojach z fast-foodów, rozgniecione plastikowebutelki.Gdy pozwolimy, by nasze ko³a najecha³y na któryœ z tych przedmiotówmo¿e siê zdarzyæ, ¿e strac¹ kontakt z nawierzchni¹.Na przyk³ad jeœli w czasiehamowania najedziesz na rozp³aszczon¹ plastikow¹ butelkê, mo¿e ona przyczepiæsiê do opony, która pojedzie na niej jak na narcie.Chyba rozumiesz, ¿estracisz wtedy kontrolê nad motocyklem, a jeœli szybko nie odpuœcisz hamulca —stracisz tak¿e równowagê?Rozsypany na drodze ¿wir dzia³a podobnie jak kulki w ³o¿yskach — toczy siê podoponami, które trac¹ kontakt z powierzchni¹ drogi.S³u¿by drogowe czêstou¿ywaj¹14313 ZASADZKI¿wiru do naprawiania dróg — rozsypuj¹ go na stosunkowo miêkkim asfalcie po toby jad¹ce pojazdy wprasowywa³y go w nawierzchniê.Jednak ¿wir nie od razu „wtapia siê” w asfalt, a w dodatku czasami brakuje znaków ostrzegawczych.¯wir nadr o dze zwykle jest widoczny — sprawia wra¿enie „szorstkiej nawierzchni” i majaœniej szy kolor.Czasami wskazówk¹ jest tak¿e „znikanie” pod warstw¹ ¿wirulinii namalo wanych na asfalcie.Piasek, ziemia czy b³oto s¹ groŸniejsze ni¿ ¿wir, bo mog¹ doskonale maskowaæsiê nie zmieniaj¹c koloru ani faktury nawierzchni.Podpowiedzi mo¿na szukaæ wotoczê niu: jeœli przy drodze jest plac budowy wielkiego centrum handlowego czyma³eg< domku, przygotuj siê na ziemiê i b³oto, które dostaj¹ siê na jezdniê nako³ach pojaz dów budowlanych.W okolicy rolniczej uwa¿aj na to, co pozostawi³yna drodze trak tory, kombajny i snopowi¹za³ki — maszyny rolnicze mog¹ nanieœæna jezdniê mnó stwo b³ota i ziemi.Uwa¿aj tak¿e na nawierzchniê le¿¹c¹ poni¿ejnawadnianych w³a œnie pól.W klimacie, w którym zim¹ temperatura spada poni¿ej zera — tak jak u nas —wiosn¹ mo¿emy trafiæ na piasek, którym posypywano drogi.Zwykle gromadzi siê 01w pobli¿u skrzy¿owañ, tworz¹c piaszczyste pasy przy obu krawêdziach pasa ruchuNa wiejskich drogach ziemia i piasek z poboczy mog¹ zanieczyszczaæ drogê przezca ³y rok, a przy tym wygl¹daæ tak samo jak zwyk³a nawierzchnia.Tu wartozwrócii uwagê w³aœnie na pobocze — jeœli powy¿ej powierzchni drogi pobocze jestzab³oco ne lub piaszczyste, b¹dŸ ostro¿ny, bo to samo b³oto czy piasek le¿yzapewne tak¿e n; jezdni
[ Pobierz całość w formacie PDF ]