[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uprawiaæ propagandêpoprzez dobroczynnoœæ, uczestniczyæ w filantropii i popieraæ j¹.TO WSZYSTKO S¥NASZE ŒRODKI31.Dzisiaj metody siê nie zmieni³y.We wrzeœniu 1979 r.Michel Baroin oœwiadczy³ woficjalnym piœmie Wielkiego Wschodu:Godzina masonerii wybi³a.W naszych lo¿ach mamy wszystko: ludzi i metody.Jeœli masoneria nie powinna byæ nigdzie obecna, to masoni powinni znajdowaæ siêwszêdzie: w partiach, w zwi¹zkach zawodowych, w stowarzyszeniach, wspó³dzielniach, w samopomocy32.30 Zob.aneks na temat Kotary i Lion's Club, s.177.31 Cytowane przez Copin-Albancelli'ego, op.ciL, s.198.32 Cytowane przez Lectures franfaises, maj 1980 r.88ROZDZIA£ VIIIMASOÑSKIE SPOSOBY DZIA£ANIA„Historia jakobinizmu nie jest histori¹ jakobinów; ludzie w mechanizmie s¹ jakpara w lokomotywie; bez w¹tpienia mo¿e ich byæ wiêcej lub mniej, lecz nie tojest najwa¿niejsze.To zamyœl trzeba dostrzegaæ, trzeba widzieæ mechanizm"1.Zapoznaj¹c siê z ró¿nymi aspektami organizacji masonerii takiej, jak¹ poznaæmo¿na, wskazaliœmy podzia³ pracy miêdzy:- dzia³anie bezpoœrednie (stosuj¹ce œrodki przymusu fizycznego) orazprzygotowanie do dzia³ania bezpoœredniego (stosuj¹ce g³Ã³wnie œrodki naturyintelektualnej i metody wytwarzania zbiorowej sugestii)2.Zbadamy tu bardziejszczegó³owo ten ostatni sposób oddzia³ywania w formach praktykowanych w lo¿achi poza lo¿ami (to g³Ã³wne pole dzia³ania masonerii ni¿szych stopni).FENOMEN: STOWARZYSZENIA MYŒLIKiedy masoneria chce scharakteryzowaæ swój sposób pracy, okreœla siebie jakostowarzyszenie myœli.Co oznacza ten1 Augustin Cochin; tekst cytowany dalej na s.93.2 To, co Eckert w tekœcie cytowanym na str.85-86 nazywa³ „formacj¹walcz¹c¹" i „formacj¹ pokojow¹".89typ stowarzyszenia, jaki w œlad za masoneri¹ rozprzestrzeni³ siê w krajachzachodnich, pocz¹wszy od XVIII wieku?3 Chodzi w rzeczywistoœci albo o samelo¿e, albo o grupy nie nale¿¹ce organicznie do masonerii, lecz dzia³aj¹cepodobnie jak lo¿e.Stowarzyszenia myœli cechuje dzia³alnoœæ podwójna:- Dzia³alnoœæ wewnêtrzna: wypracowywanie na p³aszczyŸnie intelektualnej nowegomodelu spo³eczeñstwa, a to przez uprawianie myœli „wolnej", to znaczy „nielicz¹cej siê z ¿adnymi obowi¹zuj¹cymi kategoriami: tradycji, doœwiadczenia,koniunktury, równowagi spo³ecznej"4.- Dzia³alnoœæ zewnêtrzna: formowanie, ukierunkowanie, zdalne sterowanie opini¹na korzyœæ owej „wolnej" myœli i modelu spo³eczeñstwa, jaki jej odpowiada.Skoro prototypem stowarzyszeñ myœli by³y lo¿e masoñskie, to najpierw wartoprzyjrzeæ siê, jak one dzia³aj¹ w ³onie masonerii.LO¯A, IDEALNY MODEL STOWARZYSZENIA MYŒLI5Trzy zasady:Wolnoœæ, Równoœæ, BraterstwoW swoim funkcjonowaniu wewnêtrznym i w swojej dzia³alnoœci zewnêtrznej lo¿estosuj¹ zasady, które streszcza dewiza: „Wolnoœæ, Równoœæ, Braterstwo".Trzys³owa kluczo-3 Historyk Augustin Cochin (1876-1916) pierwszy podj¹³ metodyczne badania nad„stowarzyszeniami myœli": dwa g³Ã³wne jego sprawozdania: Les societes de penseeet la democratie i La Revolution et la librê pensee (Stowarzyszenia myœli idemokracja i Rewolucja a wolna myœl) wydano ostatnio w „Editions Albatros".4 Spectacle du Monde, di 206, s.111, artyku³ „Augustin Cochin et laRevolution".5 W tej kwestii oparliœmy siê w du¿ej mierze na studiach Adriena Lou-biera:Groupes reducteurs et noyaux dirigeants (Grupy niweluj¹ce a oœrodkikierownicze), (wyd.Ste Jeanne d'Arc, 18260 Villegenon) oraz La F.M.cetteinconnue (Masoneria, której nie znamy) (wyd.tam¿e).90we, które tu oczywiœcie rozumieæ trzeba w znaczeniu, jakie im nadaje masoneria:Wolnoœæ: Chodzi tu o wolnoœæ myœli uprzednio zdefiniowan¹6; jest ona pojmowanajako zupe³ny brak odniesienia do prawdy niezmiennej, do porz¹dkutranscendentnego, a w nastêpstwie - jako odmowa poddania siê ³adowinaturalnemu7 i ³adowi nadprzyrodzonemu8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]