[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niczymnadzwyczajnym nie jest ju¿ tworzenie osobistych stron WWW za pomoc¹ bardzorozbudowanych aplikacji internetowych, które potrafi¹ generowaæ strony WWW„w locie” i oferuj¹ funkcje dostêpne dotychczas w wielu odrêbnychaplikacjach.Przy mnogoœci technologii stosowanych we wspó³czesnymInternecie, trudno jest wyobraziæ sobie narzêdzie autorskie, które oferowa³obyró¿nym u¿ytkownikom wszystkie potrzebne im rozwi¹zania.Macromedia za pomoc¹ Fireworks daje nam do zrozumienia, i¿ wierzy, ¿ekonfigurowalne narzêdzie autorskie jest dobrym narzêdziem autorskim.Prawieka¿da funkcja programu jest dostêpna poprzez JavaScript API, a wiele z tychfunkcji jest interpretowanych w prostych do modyfikowania jêzykach HTML iJavaScript.Wszystkie preferencje programu znajduj¹ siê w ³atwo dostêpnym,zwyk³ym pliku tekstowym.Rozszerzenia mo¿na dodawaæ do programu poprzezkopiowanie ich do odpowiedniego podkatalogu katalogu Configuration , wewn¹trzkatalogu programu Fireworks.Katalog programu Fireworks znajdziesz pod C:\Program Files\Macromedia\Fireworks4 — dla Windows, lub pod Macintosh HD:Applications:Macromedia Fireworks 4 — dlaMacOS.W tym rozdziale omówimy niektóre sposoby dostosowywania Fireworks do w³asnychpotrzeb i tworzenia w³asnego, komfortowego graficznego edytora grafikisieciowej.Interpreter HTML i JavaScriptuJednym z czynników, który przyczyni³ siê do tak gwa³townego rozwoju Internetujest przystêpnoœæ wykorzystywanych w nim kodów.HTML jest prostym iogólnodostêpnym jêzykiem programowania.JavaScript jest trudniejszy od HTML,ale i tak du¿o ³atwiejszy ni¿ inne, kompilowane jêzyki programowania, takiejak C lub C++.Twórcy Fireworks bardzo nowatorsko podeszli do dostêpnoœci:czêœæ Fireworks napisana jest w kodach HTML i JavaScript napisanych w plikachtekstowych, które znajduj¹ siê w podkatalogu katalogu Configuration , wewn¹trzkatalogu programu Firewors.Fireworks u¿ywa odpowiednich szablonów do generowania kodów JavaScript i HTML,skrypty automatyzuj¹ce zadania Fireworks napisane s¹ w JavaScripcie.Umo¿liwiato projektantom internetowym ³atwe dostosowywanie dowolnych elementówœrodowiska roboczego Fireworks.Skryptlety s¹ autonomicznymi apletami JavaScript, które mog¹ byæ uruchamiane wFireworks.Mo¿na je umieszczaæ w katalogu Commands i uruchamiaæ z poziomu menuCommands – lub za pomoc¹ polecenia FileðRun Script, a nawet otwieraæ jak ka¿dyinny dokument Fireworks – poprzez dwukrotne klikniêcie.Skryptlety maj¹ w³asn¹ikonê (rysunek 25.1).Dwukrotne klikniêcie skryptletu lub przeci¹gniêcie go naikonê aplikacji Fireworks powoduje uruchomienie Fireworks i wykonanieskryptletu.Rysunek 25.1.Skryptlety Fireworks s¹ plikami JavaScript z rozszerzeniem.jsf, które mog¹ byæuruchamiane w FireworksW systemach z rodziny Windows skryptlety maj¹ w³asny typ pliku z rozszerzeniem.jsf.Skryptlet mo¿esz utworzyæ podobnie, jak tworzysz zwyk³y plik tekstowy, anastêpnie zmieniæ jego rozszerzenie z.txt na.jsf.W MacOS, skryptlety s¹ plikami tekstowymi z kodem Fireworks Creator podobnie,jak dokumenty Fireworks s¹ obrazkami PNG z kodem Fireworks Creator.Skryptletymo¿esz tworzyæ i edytowaæ jak zwyk³e pliki tekstowe.Skompiluj poni¿szy AppleScript jako aplikacjê w programie Script Editor i upuœæ na ni¹ pliki, abynadaæ im kod FireworksCreator.Przeci¹gniête pliki tekstowe zostan¹ przekszta³cone na skryptlety.Dozmiany kodów Creator w MacOS lub typu pliku w Windows mo¿esz równie¿wykorzystaæ jeden z dostêpnych programów narzêdziowych, takich jak File Buddylub FinderPop.on opentell application “Finder"set creator type of every file of selection to “MKBY"end tellend openSkryptlety mo¿na stosowaæ do wykonywania zadziwiaj¹cej iloœci wielu ró¿nychzadañ.W grê wchodz¹ wszystkie funkcje dostêpne poprzez API Fireworks, a jestich naprawdê du¿o.Skryptlety mog¹ zmieniaæ preferencje, automatyzowaæ zadania,przetwarzaæ wsadowo pliki i wykonywaæ wiele innych czynnoœci.Skryptlety tak¿e s¹ poleceniami.Po umieszczeniu skryptletu w kataloguCommands, mo¿na go uruchomiæ z poziomu menu Command programu Fireworks.WFireworks mo¿na go tak¿e uruchomiæ przez wybranie z menu polecenia FileðRunScript i zaznaczenie go w otwieranym oknie dialogowym Open.Aby zacz¹æ tworzyæ w³asne skryptlety, najpierw musisz poznaæ JavaScript APIopisywany w rozdziale 26.Katalog ConfigurationCentralnym miejscem rozszerzania i dostosowywania Fireworks do w³asnych potrzebjest katalog Configuration (rysunek 25.2).Katalog Configuration znajdziesz wkatalogu programu Fireworks.Podkatalogi znajduj¹ce siê w tym kataloguzawieraj¹ pliki powi¹zane w pewien sposób z okreœlonymi funkcjamiFireworks.Umieszczanie dodatkowych plików w tych podkatalogach powodujedodawanie do programu nowych tekstur, dodatkowych poleceñ do menu Commandslub rozszerzeñ do menu Xtras.Wiêkszoœæ z tych plików to pliki tekstowezawieraj¹ce wyra¿enia napisane w jêzyku HTML lub JavaScript, które mo¿esz ³atwomodyfikowaæ.U¿ytkownicy Dreamweavera ju¿ od d³u¿szego czasu mog¹ tworzyæ i wymieniaæ siêpoprzez Internet obiektami, behawiorami i poleceniami tego programu.Wniektórych Ÿród³ach elementów Dreamweavera mo¿na znaleŸæ tak¿e polecenia,szablony i inne pliki dla Fireworks.Istnieje kilka witryn przeznaczonychtylko dla u¿ytkowników Fireworks.Oto kilka dobrych Ÿróde³:* Fireworks Support Center firmy Macromedia: www.macromedia.com/support/fireworks (kliknij ³¹cze Extensibility).* Strona Josepha Lowery o Fireworks: www.idest.com/fireworks.Rysunek 25.2.Katalog Configuration jest miejscem, w którym mo¿esz dodawaæ w³asne pliki* Strona Derrena Whitemana o Fireworks: www.derren.com/geek/fireworks.* Doskona³a strona Massimo Fotiego: www.massimocorner.com.Oprócz wykorzystywania rozszerzeñ tworzonych przez innych u¿ytkowników, mo¿esztak¿e budowaæ w³asne.Najprostszym sposobem na szybkie osi¹gniêcie po¿¹danychrezultatów i lepsze poznanie mo¿liwoœci Fireworks jest modyfikowanieistniej¹cych kodów.Zawsze jednak pracuj z kopi¹ pliku, który modyfikujesz,tak abyœ w razie czego móg³ powróciæ do pliku oryginalnego.Batch CodeW katalogu Batch Code przechowywane s¹ szablony przetwarzania wsadowego.Domyœlnie znajduj¹ siê tam tylko dwa pliki: BatchGen.jst iBatchTemplate.jst.CommandsW katalogu Commands przechowywane s¹ skryptlety.Ka¿dy skryptlet z kataloguCommands jest wyœwietlany jako polecenie w menu Commands Fireworks.Otwórz skryptlet w edytorze tekstu lub w nowym widoku Code Dreamweavera 4, azobaczysz, ¿e sk³ada siê on z prostego kodu JavaScript.Prawie wszystkiefunkcje Fireworks dostêpne s¹ z poziomu Fireworks JavaScript API.Opróczstandardowych funkcji Fireworks, dostêpne s¹ równie¿ inne funkcje, takie jakdom.applyEffects() i dom.setDocumentCanvasSize() daj¹ce poleceniom mo¿liwoœæautomatyzowania powtarzalnych zadañ.Najwygodniejsz¹ cech¹ poleceñ jest to, ¿eaby je utworzyæ, dziêki palecie History nie trzeba pisaæ ¿adnych kodów.Domyœlnie, Fireworks zawiera siedemnaœcie poleceñ zorganizowanych w czterechkatalogach.Dwa pojedyncze polecenia znajduj¹ siê bezpoœrednio w kataloguCommands.Aby dodaæ nowe polecenie, przeci¹gnij plik do katalogu Commands
[ Pobierz całość w formacie PDF ]