[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niczymnad­zwy­czaj­nym nie jest ju¿ tworzenie osobistych stron WWW za pomoc¹ bardzorozbu­do­wa­nych aplikacji internetowych, które potrafi¹ generowaæ strony WWW„w locie” i ofe­ru­j¹ funkcje dostêpne dotychczas w wielu odrêbnychaplikacjach.Przy mnogoœci tech­no­lo­gii stosowanych we wspó³czesnymInternecie, trudno jest wyobraziæ sobie narzêdzie autor­skie, które oferowa³obyró¿nym u¿ytkownikom wszystkie potrzebne im rozwi¹­zania.Macromedia za pomoc¹ Fireworks daje nam do zrozumienia, i¿ wierzy, ¿ekon­figu­ro­wal­ne narzêdzie autorskie jest dobrym narzêdziem autorskim.Prawieka¿da funkcja pro­gramu jest dostêpna poprzez JavaScript API, a wiele z tychfunkcji jest inter­pre­to­wa­nych w prostych do modyfikowania jêzykach HTML iJavaScript.Wszystkie prefe­ren­cje programu znajduj¹ siê w ³atwo dostêpnym,zwyk³ym pliku tekstowym.Rozszerzenia mo¿na dodawaæ do programu poprzezkopiowanie ich do odpowiedniego podkatalogu katalogu Configuration , wewn¹trzkatalogu programu Fireworks.Katalog programu Fireworks znajdziesz pod C:\Program Files\Macromedia\Fireworks4 — dla Windows, lub pod Macintosh HD:Applications:Macromedia Fireworks 4 — dlaMacOS.W tym rozdziale omówimy niektóre sposoby dostosowywania Fireworks do w³asnychpo­trzeb i tworzenia w³asnego, komfortowego graficznego edytora grafikisieciowej.Interpreter HTML i JavaScriptuJednym z czynników, który przyczyni³ siê do tak gwa³townego rozwoju Internetujest przy­stêpnoœæ wykorzystywanych w nim kodów.HTML jest prostym iogólnodo­stêp­nym jêzykiem programowania.JavaScript jest trudniejszy od HTML,ale i tak du¿o ³at­wiej­szy ni¿ inne, kompilowane jêzyki programowania, takiejak C lub C++.Twórcy Fire­works bardzo nowatorsko podeszli do dostêpnoœci:czêœæ Fireworks napisana jest w ko­dach HTML i JavaScript napisanych w plikachtekstowych, które znajduj¹ siê w podkatalogu katalogu Configuration , wewn¹trzkatalogu programu Firewors.Fireworks u¿ywa odpowiednich szablonów do generowania kodów JavaScript i HTML,skryp­ty automatyzuj¹ce zadania Fireworks napisane s¹ w JavaScripcie.Umo¿liwiato pro­jektantom internetowym ³atwe dostosowywanie dowolnych elementówœrodowiska ro­boczego Fireworks.Skryptlety s¹ autonomicznymi apletami JavaScript, które mog¹ byæ uruchamiane wFire­works.Mo¿na je umieszczaæ w katalogu Commands i uruchamiaæ z poziomu menuCom­mands – lub za pomoc¹ polecenia FileðRun Script, a nawet otwieraæ jak ka¿dyin­ny dokument Fireworks – poprzez dwukrotne klikniêcie.Skryptlety maj¹ w³asn¹ikonê (ry­sunek 25.1).Dwukrotne klikniêcie skryptletu lub przeci¹gniêcie go naikonê apli­ka­cji Fireworks powoduje uruchomienie Fireworks i wykonanieskryptletu.Rysunek 25.1.Skryptlety Fireworks s¹ plikami JavaScript z rozszerzeniem.jsf, które mog¹ byæuruchamiane w FireworksW systemach z rodziny Windows skryptlety maj¹ w³asny typ pliku z rozszerzeniem.jsf.Skryptlet mo¿esz utworzyæ podobnie, jak tworzysz zwyk³y plik tekstowy, anastêpnie zmie­niæ jego rozszerzenie z.txt na.jsf.W MacOS, skryptlety s¹ plikami tekstowymi z kodem Fireworks Creator podobnie,jak do­kumenty Fireworks s¹ obrazkami PNG z kodem Fireworks Creator.Skryptletymo­¿esz tworzyæ i edytowaæ jak zwyk³e pliki tekstowe.Skompiluj poni¿szy AppleScript ja­ko aplikacjê w programie Script Editor i upuœæ na ni¹ pliki, abynadaæ im kod Fire­worksCreator.Przeci¹gniête pliki tekstowe zostan¹ przekszta³cone na skryptlety.Dozmia­ny kodów Creator w MacOS lub typu pliku w Windows mo¿esz równie¿wyko­rzys­taæ jeden z dostêpnych programów narzêdziowych, takich jak File Buddylub Fin­derPop.on opentell application “Finder"set creator type of every file of selection to “MKBY"end tellend openSkryptlety mo¿na stosowaæ do wykonywania zadziwiaj¹cej iloœci wielu ró¿nychzadañ.W grê wchodz¹ wszystkie funkcje dostêpne poprzez API Fireworks, a jestich naprawdê du¿o.Skryptlety mog¹ zmieniaæ preferencje, automatyzowaæ zadania,prze­twarzaæ wsadowo pliki i wykonywaæ wiele innych czynnoœci.Skryptlety tak¿e s¹ poleceniami.Po umieszczeniu skryptletu w kataloguCommands, mo¿na go uruchomiæ z poziomu menu Command programu Fireworks.WFire­works mo¿na go tak¿e uruchomiæ przez wybranie z me­nu polecenia FileðRunScript i zaznaczenie go w otwieranym oknie dialogowym Open.Aby zacz¹æ tworzyæ w³asne skryptlety, najpierw musisz poznaæ Java­Script APIopisywany w rozdziale 26.Katalog ConfigurationCentralnym miejscem rozszerzania i dostosowywania Fireworks do w³asnych potrzebjest katalog Configuration (rysunek 25.2).Katalog Configuration znajdziesz wkatalogu programu Fireworks.Podkatalogi znajduj¹ce siê w tym kataloguza­wie­ra­j¹ pli­ki powi¹zane w pewien sposób z okreœlonymi funkcjamiFireworks.Umie­szcza­nie dodatkowych plików w tych podkatalogach powodujedodawanie do programu no­wych teks­tur, dodatkowych poleceñ do menu Commandslub rozszerzeñ do menu Xtras.Wiêk­szoœæ z tych plików to pliki tekstowezawieraj¹ce wyra¿enia napisane w jêzyku HTML lub JavaScript, które mo¿esz ³atwomodyfikowaæ.U¿ytkownicy Dreamweavera ju¿ od d³u¿szego czasu mog¹ tworzyæ i wymieniaæ siêpo­przez Internet obiektami, behawiorami i poleceniami tego programu.Wniektórych Ÿród­³ach elementów Dreamweavera mo¿na znaleŸæ tak¿e polecenia,szablony i inne pli­ki dla Fireworks.Istnieje kilka witryn przeznaczonychtylko dla u¿ytkowników Fire­works.Oto kilka dobrych Ÿróde³:* Fireworks Support Center firmy Macromedia: www.macromedia.com/support/fireworks (kliknij ³¹cze Extensibility).* Strona Josepha Lowery o Fireworks: www.idest.com/fireworks.Rysunek 25.2.Katalog Configuration jest miejscem, w którym mo¿esz dodawaæ w³asne pliki* Strona Derrena Whitemana o Fireworks: www.derren.com/geek/fireworks.* Doskona³a strona Massimo Fotiego: www.massimocorner.com.Oprócz wykorzystywania rozszerzeñ tworzonych przez innych u¿ytkowników, mo¿esztak­¿e budowaæ w³asne.Najprostszym sposobem na szybkie osi¹gniêcie po¿¹danychre­zul­tatów i lepsze poznanie mo¿liwoœci Fireworks jest modyfikowanieistniej¹cych ko­dów.Zawsze jednak pracuj z kopi¹ pliku, który modyfikujesz,tak abyœ w razie czego móg³ po­wróciæ do pliku oryginalnego.Batch CodeW katalogu Batch Code przechowywane s¹ szablony przetwarzania wsadowego.Do­myœl­nie znajduj¹ siê tam tylko dwa pliki: BatchGen.jst iBatchTemplate.jst.CommandsW katalogu Commands przechowywane s¹ skryptlety.Ka¿dy skryptlet z kataloguCommands jest wyœwietlany jako polecenie w menu Commands Fireworks.Otwórz skryptlet w edytorze tekstu lub w nowym widoku Code Dreamweavera 4, azobaczysz, ¿e sk³ada siê on z prostego kodu JavaScript.Prawie wszys­tkiefunkcje Fireworks dostêpne s¹ z poziomu Fireworks JavaScript API.Opróczstan­dardowych funkcji Fireworks, dostêpne s¹ równie¿ inne funkcje, takie jakdom.ap­plyEffects() i dom.setDocumentCanvasSize() daj¹ce poleceniom mo¿­li­woœæauto­matyzowania powtarzalnych zadañ.Najwygodniejsz¹ cech¹ poleceñ jest to, ¿eaby je utworzyæ, dziêki palecie History nie trzeba pisaæ ¿adnych kodów.Domyœlnie, Fireworks zawiera siedemnaœcie poleceñ zorganizowanych w czterechkata­lo­gach.Dwa pojedyncze polecenia znajduj¹ siê bezpoœrednio w kataloguCommands.Aby do­daæ nowe polecenie, przeci¹gnij plik do katalogu Commands [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • coubeatki.htw.pl