[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W tym celu nale¿y zaznaczyæœcie¿kê i wybraæ z menu polecenie EditðPaste Attributes.Prawdopodobnie najlepszym sposobem zapewnienia dostêpu do w³asnych obrysów jestwykorzystanie styli.Aby utworzyæ nowy styl u¿ywaj¹cy w³asnego obrysu:Zaznacz œcie¿kê u¿ywaj¹c¹ w³asnego obrysu.Wybierz z menu polecenie WindowðStyles, u¿yj skrótu klawiaturowego Shift +F11,albo kliknij zak³adkê Style (jeœli jest widoczna na ekranie), aby otworzyæpaletê Styles.Kliknij znajduj¹cy siê w palecie Styles przycisk New Style (Nowy styl).Zostanie otwarte okno dialogowe New Style (rysunek 8.17).W oknie dialogowym Edit Style wpisz opisow¹ nazwê obrysu w polu tekstowymName i usuñ zaznaczenia wszystkich pól wyboru z wyj¹tkiem Stroke Type.Rysunek 8.17.Zdeklarowanie stylu w oknie dialogowym New Style pozwala na zdefiniowanieobrysu, który bêdzie ³atwo dostêpny z poziomu wszystkich dokumentów FireworksKliknij przycisk OK.Nowy styl zostanie umieszczony w palecie Styles.Wszystkie style utworzone za pomoc¹ powy¿szych wskazówek bêd¹ zawsze dostêpnedla kolejnych dokumentów Fireworks.Aby zastosowaæ obrys, wystarczy zaznaczyædowoln¹ œcie¿kê wektorow¹ i klikn¹æ styl w palecie Styles.Obrys zdefiniowanyw stylu zostanie dodany do palety Stroke.Wiêcej informacji o mo¿liwoœciach stylów znajdziesz w rozdziale 16.Edycja obrysówPewnych modyfikacji obrysów mo¿na dokonywaæ za pomoc¹ palety Stroke, ale jeœlichcesz naprawdê dostosowywaæ je do w³asnych potrzeb, bêdziesz musia³wykorzystaæ okno dialogowe Edit Stroke.Mimo ¿e bogaty zestaw opcji dostêpnychw tym oknie dialogowym mo¿e byæ na pocz¹tku nieco przyt³aczaj¹cy, jeœli ju¿dowiesz siê, jak osi¹gn¹æ zamierzony efekt, tworzenie nowych obrysów staniesiê prostym, przyjemnym i bardzo interesuj¹cym zajêciem.Okno dialogowe Edit Stroke mo¿esz otworzyæ w jeden z dwóch sposobów:* Wybierz polecenie Edit Stroke z rozwijanego menu palety Strokes.* Kliknij dwukrotnie podgl¹d koñcówki (Tip) wybranego obrysu w palecie Stroke.Okno dialogowe Edit Stroke jest podzielone na trzy zak³adki: Options (Opcje),Shape (Kszta³t) i Sensitivity (Czu³oœæ).W ka¿dej z nich znajduje siê podgl¹dobrysu, który jest po ka¿dej zmianie automatycznie aktualizowany.Je¿eli przedotwarciem okna dialogowego Edit Stroke zaznaczysz œcie¿kê z modyfikowanymobrysem, bêdziesz móg³ za pomoc¹ przycisku Apply (Zastosuj) zobaczyæ efektyswoich modyfikacji.W czasie pracy z oknem dialogowym Edit Stroke odkry³em technikê, która dzia³ainaczej ni¿ siê spodziewa³em.Je¿eli zmodyfikujesz obrys bez uprzedniegozaznaczenia œcie¿ki, zmiany te nie zostan¹ zarejestrowane.Zawsze wiêc przedutworzeniem w³asnego obrysu zaznacz jak¹œ œcie¿kê, chocia¿by tymczasowo.Zak³adka Options (Opcje)Zak³adka Options umo¿liwia ustawianie wielu ogólnych, ale istotnych atrybutów.Oprócz sterowania dobrze Ci ju¿ znanymi parametrami, takimi jak natê¿enietekstury obrysu lub jego przezroczystoœæ, zak³adka Options (rysunek 8.18)pozwala sterowaæ równie¿ „szczelnoœci¹” obrysu, jego rozk³adem i efektamistosowanymi do krawêdzi.Rysunek 8.18.W zak³adce Options okna dialogowego Edit Stroke znajduje siê wiele kontroleks³u¿¹cych do sterowania kluczowymi atrybutami obrysuInk Amount (Iloœæ atramentu)Pierwszy atrybut obrysu w zak³adce Options to Ink Amount.Przewa¿nie jest onustawiany na 100 procent, ale mo¿esz zmieniæ jego wartoœæ dla dowolnegoobrysu.Wartoœæ Ink Amount jest odpowiedzialna za stopieñ krycia obrysu: 100%to kompletne krycie, zaœ 0% daje pe³n¹ przezroczystoœæ.Dolny przycisk „CLICK”znajduj¹cy siê na rysunku 8.19 pokazuje, jak wygl¹da obrys przy wartoœciparametru Ink Amount wynosz¹cej 60%.Za pomoc¹ palety Object mo¿na równie¿ modyfikowaæ stopieñ krycia ca³ychobiektów, ale parametr Ink Amount umo¿liwia jedynie modyfikacjê obrysu.Zmianyobu parametrów s¹ uwzglêdniane równolegle, co oznacza, ¿e jeœli parametr InkAmount obrysu ma wartoœæ 50% i na tak¹ sam¹ wartoœæ ustawisz w palecie Objectkrycie obiektu, obrys bêdzie mia³ w rezultacie krycie wynosz¹ce 25% (poniewa¿po³owa 50% to 25%).Dobrym przyk³adem obrysu wykorzystuj¹cego zredukowanewartoœci parametru Ink Amount w celu uzyskania przezroczystoœci jest obrys FeltTip Highlighter.Spacing (Odstêpy)W praktyce ka¿dy obrys sk³ada siê z d³ugich serii stempli obrysu.Stempel jestnajmniejszym fragmentem obrysu.Aby zobaczyæ jak to wygl¹da, wybierz jakiœobrys i kliknij raz narzêdziem Brush.Podczas przeci¹gania narzêdziem Brush lubjakimkolwiek innym, poszczególne stemple bêd¹ umieszczane jeden za drugim.Zaodleg³oœci pomiêdzy stemplami odpowiedzialny jest parametr Spacing.W jednymz kolejnych podrozdzia³Ã³w dowiesz siê, jak poprzez zmiany parametru Spacing,mo¿esz tworzyæ linie kropkowane.Rysunek 8.19.Zredukowanie wartoœci parametru Ink Amount powoduje zmniejszenie stopnia kryciaobrysuJeœli bêdziesz próbowa³ modyfikowaæ obrys Pencil 1-Pixel lub dowolny obrys zkategorii Basic, zauwa¿ysz, ¿e nie mo¿na zmieniæ wartoœci ich parametrówSpacing i Flow Rate.Obrysy te wykorzystuj¹ przy wyœwietlaniu inny algorytmni¿ pozosta³e obrysy.Brak mo¿liwoœci modyfikacji odstêpów pomiêdzy stemplamii szybkoœci rozpylania jest w nich rekompensowany wy¿sz¹ precyzj¹.Spróbujzmodyfikowaæ dowolny inny obrys, aby zobaczyæ efekty zmian opcji Spacing iFlow Rate.Wartoœci parametru Spacing mo¿na modyfikowaæ w zakresie od 0 do 1000%.Przywartoœci parametru Spacing wynosz¹cej 100%, ka¿dy kolejny stempel jestwstawiany bezpoœrednio za poprzednim.Przy wartoœci mniejszej ni¿ 100%,stemple s¹ nak³adane jeden na drugi.Jeœli wartoœæ parametru Spacing wynosiwiêcej ni¿ 100%, pomiêdzy poszczególnymi stemplami powstaj¹ widoczne przerwy.Obrysy posiadaj¹ce rozmyte krawêdzie, takie jak Air Brush, posiadaj¹ widoczneodstêpy pomiêdzy stemplami nawet wówczas, gdy wartoœæ parametru Spacing jestmniejsza ni¿ 100%.Dzieje siê tak dlatego, ¿e rozmycie krawêdzi jest wliczanew rozmiar stempla.Efekt przedstawiony na rysunku 8.20 zosta³ osi¹gniêtypoprzez zwiêkszenie wartoœci parametru Spacing obrysu Felt Tip do ponad 200%.Flow Rate (Szybkoœæ rozpylania) i Build-up (Wzmocnienie)Wiêkszoœæ ustawieñ obrysów decyduje o tym, jak obrysy bêd¹ zmieniane ju¿ ponarysowaniu.Wartoœæ parametru Flow Rate jest odpowiedzialna za szybkoœætworzenia poszczególnych stempli obrysu – im wy¿sza wartoœæ, tym szybciej s¹tworzone.Najlepszym przyk³adem mog¹ byæ tutaj obrysy z kategorii Air Brush(Aerograf).Oba typy tego obrysu: Basic (Podstawowy) i Textured (Z tekstur¹)wykorzystuj¹ doœæ wysok¹ wartoœæ parametru Flow Rate – 80%.Rysunek 8.20.Zwiêkszaj¹c wartoœæ parametru Spacing mo¿na tworzyæ linie kropkowaneOpcja Build-up (Wzmocnienie) jest kolejn¹ metod¹ zmiany stopnia krycia obrysu.Jeœli opcja ta zostanie w³¹czona na przyk³ad dla krzy¿uj¹cego siê obrysu AirBrush (rysunek 8.21) zauwa¿ysz, ¿e w miejscach krzy¿owania siê obrysu tworzones¹ ciemniejsze obszary.Po wy³¹czeniu opcji Build-up obrys bêdzie mia³bardziej jednorodny i jednolity wygl¹d.Rysunek 8.21
[ Pobierz całość w formacie PDF ]