[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Prezydent Borys Jelcyn zaproponowa³ ograniczenia planowanegouk³adu START III na poziom oko³o 2,000-2,500g³owic, prawdopodobnie bior¹c pod uwagê niemo¿liwoœæutrzymania wiêkszego arsena³u.Wiêkszoœæ dostêpnychobecnie analiz wskazuje, ¿e przez nastêpn¹ dekadê liczbauzbrojenia w si³ach strategicznych Rosji mo¿e byæ zdecydowaniemniejsza od poziomu zaproponowanego przezJelcyna.W ostatnich latach ukaza³o siê wiele prac dotycz¹cychprzysz³oœci rosyjskiego arsena³u.Oczywiœcie s¹ one istotniezale¿ne od aktualnego stanu gospodarki.W przedstawionymprzed lipcem 1998 roku raporcie, znany rosyjskistrateg Lew Wo³kow oceni³, ¿e do 2007 roku Rosja mo¿emieæ jedynie 700 g³owic.Siergiej Kortunow, g³Ã³wny doradcads.obronnych na Kremlu, stwierdzi³, ¿e „przy pewnymwysi³ku” do roku 2015 Rosja mo¿e odbudowaæ arsena³1000 g³owic.Byæ mo¿e najbardziej prawdopodobne prognozy,z uwagi na ich oficjalny charakter, ujrza³y œwiat³odzienne w paŸdzierniku 1998 roku.Agencje prasowe donios³ywtedy, ¿e w tajnym raporcie przedstawionym Dumieprzez Jurija Mas³ykowa, g³Ã³wnego planisty radzieckiegoprzemys³u wojskowego, oceni³ on, i¿ Rosja mo¿e byæ staæna utrzymanie tylko oko³o 800-900 g³owic do 2005 roku.Wed³ug waszyngtoñskiej Rady Obrony Zasobów Naturalnych(NRDC - Natural Resources Defense Council), w1990 roku Zwi¹zek Radziecki posiada³ oko³o 10,779 strategicznychg³owic nuklearnych (plus dodatkowo oko³o6,000-13,000 g³owic taktycznych, których liczba nigdy nieby³a kontrolowana i ograniczana przez traktaty rozbrojeniowe).Widaæ wiêc wyraŸnie z jak du¿ym za³amaniemarsena³u mamy do czynienia w przypadku tego kraju.Minê³o piêæ lat zanim rosyjska Duma, w której wiêkszoœæstanowili komuniœci, rozpoczê³a prace zmierzaj¹ce kuratyfikacji START II.Jednak oburzenie, jakie wywo³a³oprzeprowadzenie operacji Pustynny Lis w grudniu 1998roku przeciwko Irakowi oraz og³oszenie w styczniu 1999roku przez Stany Zjednoczone zamiarów budowy nowegosystemu obrony rakietowej (NMD - National Missile Defense),wywo³a³o wstrzymanie prac ratyfikacyjnych.RokpóŸniej, 26 stycznia 1999 roku przewodnicz¹cy frakcjikomunistycznej w Dumie, Giennadij Ziuganow oœwiadczy³,¿e traktat START II mo¿e zostaæ ratyfikowany, je¿eliStany Zjednoczone zagwarantuj¹ przestrzeganie wszystkichwczeœniejszych porozumieñ o redukcji zbrojeñ nuklearnychi bêd¹ stosowaæ siê do decyzji Rady BezpieczeñstwaONZ.Chodzi³o tu w szczególnoœci o przestrzeganiepodpisanego w 1972 roku traktatu o systemach antybalistycznych,który zabrania³ dalszego rozwijania tego typustruktur.W zwi¹zku z trudn¹ sytuacj¹ bud¿etow¹, przedstawicieleKremla i Dumy prowadzili nieoficjalne rozmowyo zmniejszeniu ustalonych limitów arsena³Ã³w obustron, nawet do wartoœci mniejszych ni¿ zak³adane dlaSTART III.Najbardziej istotnym dzia³aniem Rosji w ostatnich latach wkierunku utrzymania arsena³u j¹drowego by³o stworzeniepierwszego pu³ku rakietowego wyposa¿onego w dziesiêænowych pocisków Topol M (oznaczanie rosyjskie RT-2PMi RS-12MS, oznaczenie NATO to SS-27).Jest to pierwszytyp pocisku budowany wy³¹cznie w Rosji.Topol M jest montowany jako pocisk jednog³owicowy,chocia¿ w rzeczywistoœci mo¿e przenosiæ trzy g³owice.Mazasiêg oko³o 10,500 km i mo¿e operowaæ zarówno z silosówjak i mobilnych wyrzutni.Udoskonalono w nim wieleaspektów zwiêkszaj¹cych niezawodnoœæ i zdolnoœci bojowenowej broni, oraz zastosowano szereg rozwi¹zañ zSS-25 Topol.Podobnie jak swój poprzednik, SS-27 jestbezw³adnoœciowo naprowadzanym, trzy stopniowym pociskiemna paliwo sta³e.Masa startowa rakiety wynosi 47ton, zaœ ³adownoœæ (waga g³owicy) nie mo¿e przekraczaæjednej tony.D³ugoœæ pocisku bez g³owicy wynosi 17.9metrów, a maksymalna œrednica to 1.86 m.Rosja podejmuje tak¿e dzia³ania, aby móc wykorzystywaæistniej¹ce si³y j¹drowe tak d³ugo jak to tylko mo¿liwe.Wramach tych dzia³añ 10 grudnia 1998 roku StrategiczneWojska Rakietowe przeprowadzi³y pomyœlne odpaleniewyposa¿onego w 10 g³owic pocisku RS-22 (znany w pañstwachzachodnich jako SS-24 Scalpel) z mobilnej wyrzutnikolejowej.Rakieta zosta³a wystrzelona z kosmodromuPleseck i zgodnie z doniesieniami agencji Interfax„trafi³a w cele na Poligonie Kamczackim z du¿¹ precyzj¹”.Mas³ykow stwierdzi³, ¿e je¿eli Rosja chce zachowaæ statuspotêgi atomowej, musi montowaæ 35-45 pocisków TopolM rocznie, oraz zbudowaæ kilka okrêtów podwodnychnowej klasy Borej.Powiedzia³ tak¿e, ¿e nale¿y zmodernizowaæsystemy kontroli, wczesnego ostrzegania i wywiadusatelitarnego.Obecnie wewn¹trz rz¹du tocz¹ siê dyskusje na temat planurestrukturyzacji dowództwa si³ j¹drowych.MinisterObrony Siergiejew, by³y szef Strategicznych Wojsk Rakietowych,zaproponowa³ utworzenie, na zwór amerykañskiegoDowództwa Strategicznego, pojedynczego dowództwawszystkich wojsk nuklearnych.SiergiejewMocarstwa atomowe i ich arsena³y 35oœwiadczy³, ¿e 3 listopada 1998 roku prezydent Jelcynpodpisa³ dokument zatwierdzaj¹cy tê ideê reorganizacji.Pomys³owi temu sprzeciwia siê Sztab Generalny.Obecnie si³y j¹drowe podlegaj¹ Sztabowi Generalnemu,nadzoruj¹cemu ró¿ne rodzaje si³ zbrojnych.Marsza³ekSiergiejew zaproponowa³ aby wyodrêbniæ wszystkie formacjewojsk j¹drowych (okrêty balistyczne, bombowcestrategiczne oraz pociski nuklearne) i podporz¹dkowaæ jebezpoœrednio nowo utworzonej strukturze.Zaproponowa³tak¿e, aby w³¹czyæ w jej szeregi 12.Dowództwo G³Ã³wneMinisterstwa Obrony, do którego kompetencji nale¿y zarz¹dzaniearsena³em atomowym.Siergiejew stwierdzi³, ¿e wola³by aby dowództwo nadnow¹ formacj¹ obj¹³ jego protegowany - gen.Jakowlew,obecny szef Strategicznych Wojsk Rakietowych, któryzosta³by jednoczeœnie awansowany na stanowisko pierwszegowiceministra obrony.Marsza³ek traktowa³ wprowadzenieswojego planu priorytetowo, poniewa¿ wiedzia³ ¿ejest ma³o prawdopodobne aby zosta³ na swoim stanowiskupo up³yniêciu kadencji Jelcyna.Propozycja Siergiejewajest zgodna z doktryn¹ narodow¹, która podkreœla znaczenieodstraszania strategicznego w czasach podupadaniawojsk konwencjonalnych.Siergiej Rogow, dyrektor Instytutu Studiów Pó³nocnoamerykañskichpowiedzia³, ¿e wprowadzenie koncepcji reorganizacjiSiergiejew sprawi, i¿ gdy si³y j¹drowe zmalej¹nast¹pi „znacz¹ce uproszczenie dowodzenia i kontroli” nadnimi.Propozycjê tê krytykuj¹ jednak wojskowi ze Sztabu Generalnego,który to mo¿e utraciæ jedn¹ z najwa¿niejszychfunkcji.Genera³owie zwracaj¹ uwagê na koniecznoœæ zainwestowaniaznacznych funduszy w stworzenie nowejstruktury w czasach, gdy bud¿et wojska zosta³ bardzoograniczony.Alexander Lebed, gubernator Krasnojarska iby³y genera³, przy³¹czy³ siê do krytyki propozycji Siergiejewaokreœlaj¹c j¹ jako „niewykonaln¹”
[ Pobierz całość w formacie PDF ]