[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.113).Nastêpnie unieœ pióro i trzymaj je na wysokoœci linii ³¹cz¹cej wasze oczy(rys.114).To spowoduje, ¿e rozmówca uniesie g³owê i spojrzy ci w oczy; odtej pory bêdzie s³ysza³ i widzia³ to, co mówisz, w ten sposób w maksymalnymstopniu przyswajaj¹c przekazywane przez ciebie wiadomoœci.Pamiêtaj te¿, abydloii drugiej rêki by³a wyraŸnie widoczna, kiedy mówisz.98IRys.113 i 114.U¿yj pióra, aby utrzymaæ kontrolê nad spojrzeniem rozmówcy99Rozdzia³ XZalotne gesty i sygna³yMam przyjaciela Grahama, który w niebywa³y sposób rozwin¹³ umiejêtnoœæ, któr¹wiêkszoœæ mê¿czyzn bardzo chcia³oby posi¹œæ choæ w niewielkim stopniu.Gdytylko pe³ni³ jak¹œ spo³eczn¹ funkcjê, potrafi³ szybko oceniæ otaczaj¹ce gokobiety, dokonywa³ wyboru i w rekordowym czasie (czasem krótszym ni¿ 10 minut)wychodzi³ z upatrzon¹ „ofiar¹", prowadzi³ do swojego samochodu i odje¿d¿a³ domieszkania.Zdarza³o siê, ¿e wraca³ na to samo przyjêcie mniej wiêcej pogodzinie i powtarza³ „polowanie" dwa lub trzy razy.Wygl¹da³o to tak, jakbymia³ wbudowany specjalny radar, który pozwala³ mu znaleŸæ w³aœciw¹ dziewczynêwe w³aœciwym czasie i bez problemu zabraæ j¹ ze sob¹.Bardzo wielu ludzizastanawia³o siê, gdzie tkwi rozwi¹zanie zagadki jego sukcesu? Byæ mo¿e samiznacie kogoœ podobnego do Grahama i wielokrotnie zadawaliœcie sobie topytanie.Badania zoologów i behawiorystów nad zwierzêcymi zachowaniami zalotnymipokazuj¹, ¿e samce i samice wykorzystuj¹ serie zawi³ych gestów, niektórychoczywistych, innych skrajnie zawoalowanych, i ¿e wiêkszoœæ z nich jestwykonywana nieœwiadomie.W œwiecie zwierz¹t zalotne zachowanie poszczególnychgatunków ma pewne specyficzne i ustalone z góry wzor-100ce.Na przyk³ad samce niektórych gatunków ptaków kr¹¿¹ dumnie wokó³ samiczekdaj¹c przy okazji wspania³e koncerty wokalne, pusz¹c pióra i wykonuj¹c cia³amiwiele skomplikowanych ruchów, aby zwróciæ uwagê wybranki, zaœ ona udaje matêzainteresowanie lub w ogóle jego brak.Ten rytua³ jest nieco podobny do tego,który odbywa siê miêdzy ludŸmi.Technika mojego przyjaciela polega³a naodgrywaniu przed wybranymi kobietami mêskich zalotnych gestów i te z nich,które by³y zainteresowane, reagowa³y odpowiednimi gestami charakterystycznymidla p³ci ¿eñskiej.daj¹c Grahamowi w sposób niewerbalny zielone œwiat³o dobardziej intymnego zachowania.Seksualne sukcesy odnoszone przez ludzi w kontaktach z osobami p³ci przeciwnej,pozostaj¹ w wyraŸnej relacji z ich umiejêtnoœciami wysy³ania zalotnych"sygna³Ã³w i rozpoznawania tych, które do nich wracaj¹.Kobiety s¹ œwiadomezalotnych gestów, podobnie jak s¹ œwiadome wiêkszoœci mowy cia³a, ale mê¿czyŸnibardzo s³abo je odczytuj¹ albo s¹ ca³kowicie œlepi.Ciekawe, ¿e kobiety opisywa³y Grahama jako „mêskiego", „bardzo seksy" i„kogoœ, kto powoduje, ¿e przy nim czuj¹ siê prawdziwymi kobietami"; to by³yich reakcje na jego sta³y wachlarz zalotnych gc-Rys.115.Kobieta i mê¿czyzna zbli¿ajq siê do siebie na pla¿yRys.116.Dostrzegli siê wzajemnieRys.117.Kobieta i mê¿czyzna minêli siê101stów.Z drugiej jednak strony mê¿czyŸni opisywali go jako „agresywnego",„nieszczerego" i „aroganckiego"; tak reagowali na agresywne wspó³zawodnictwo,którego Graham by³ zwolennikiem.W konsekwencji mia³ bardzo niewieluprzyjació³ wœród mê¿czyzn, a powód takiego stanu rzeczy by³ dosyæ oczywisty —¿aden mê¿czyzna nie lubi rywali w staraniach o kobietê.Czêsto spotykam siê z takim pytaniem: „Jakie gesty i ruchy cia³a wykorzystuj¹ludzie, aby okazaæ pragnienie zaanga¿owania siê w zwi¹zek?".Znamy listêsygna³Ã³w wykorzystywanych przez obie p³cie do wzbudzenia zainteresowaniapotencjalnych partnerów seksualnych.Zauwa¿yliœcie, ¿e kobiety potrzebuj¹wiêcej przestrzeni na zalotne zachowania ni¿ mê¿czyŸni; dzieje siê tak dlatego,¿e maj¹ wiêkszy wachlarz tego rodzaju gestów i póz ni¿ panowie.Podczas gdy niektórych zalotnych sygna³Ã³w mo¿na siê nauczyæ i stosowaæ je wsposób zamierzony, inne s¹ u¿ywane zupe³nie nieœwiadomie.Trudno wyjaœniæ, wjaki sposób uczymy siê ich; wed³ug najbardziej popularnej hipotezy po prostus¹ one wrodzone.W jednym ze swoich artyku³Ã³w dr Albert Scheflen napisa³, ¿e gdy mê¿czyzna lubkobieta znajdzie siê w towarzystwie osoby p³ci przeciwnej, zachodz¹ pewnepsychologiczne zmiany.Ustali³, ¿e w oczekiwaniu na mo¿liwy kontakt seksualnywidoczne staje siê napiêcie niektórych miêœni, zmniejszaj¹ siê zmarszczkiwokó³ oczu i twarzy, znika wiotkoœæ cia³a, klatka piersiowa wypina siê, brzuchautomatycznie zapada siê, cia³o przyjmuje postawê wyprostowan¹ i osoba wydajesiê m³odsza ni¿ w rzeczywistoœci.Idealnym miejscem do obserwacji takichzachowañ jest pla¿a, gdy mê¿czyzna i kobieta w strojach k¹pielowych zbli¿aj¹siê do siebie.Zmiany zacho-102dz¹, gdy oboje zbli¿¹ siê do siebie na tyle, ¿e mog¹ na siebie popatrzeæ itrwaj¹ dot¹d, a¿ min¹ siê; wtedy ich cia³a powracaj¹ do w³aœciwej postury (rys.od 115 do 117).MÊSKIE GESTY ZALOTNEPodobnie jak u wiêkszoœci gatunków zwierzêcych, mê¿czyzna odgrywa spektakl,gdy zbli¿a siê do kobiet.Obok automatycznych fizjologicznych reakcjizachodz¹cych w takim momencie mê¿czyzna podnosi rêkê do gard³a i poprawiakrawat.Jeœli go nie nosi, mo¿e wyg³adziæ ko³nierzyk i strzepn¹æ wyimaginowanypy³ek z barków, poprawiæ spinki przy koszuli, koszulê, p³aszcz czy inn¹ czêœæodzie¿y.Mo¿e tak¿e wyg³adziæ sobie w³osy.Rys.118.Poprawianie krawatu - mêski gest zalotnyNajbardziej agresywnym gestem, jaki mê¿czyzna mo¿e wykonaæ w obecnoœci ko-biety, jest wsadzenie kciuków za pasek; ten gest wyraŸnie wskazuje i podkreœlajego genitalia (popatrz rys.103).Mo¿e tak¿e obróciæ siê w stronê kobiety idaæ jeden lub dwa kroki w jej kierunku.Wykorzystuje intymne spojrzenie (rys.111) i takim wzrokiem patrzy na kobietê o sekundê d³u¿ej ni¿ zazwyczaj.Jeœlirzeczywiœcie jest - mówi¹c potocznie - „napalony", jego Ÿrenice rozszerz¹ siê.Czêsto staje z rêkami na biodrach (rys.98), aby podkreœliæ swoje fizycznerozmiary i pokazaæ gotowoœæ do zaanga¿owania siê w zwi¹zek z wybran¹ kobiet¹.Gdy siedzi lub opiera siê o œcianê, mo¿e tak¿e rozstawiæ nogi, aby ods³oniækrocze.Gdy dochodzi do rytua³u zalotów, wiêkszoœæ mê¿czyzn jest w tym takskutecznych, jak ktoœ stoj¹cy w rzece i próbuj¹cy og³uszyæ p³yn¹c¹ rybêuderzaj¹c j¹ w g³owê wielkim kijem.Kobiety, jak za chwilê zobaczymy, maj¹ owiele wiêcej powabu i sposobów na z³apanie ryby, ni¿ jakikolwiek mê¿czyznajest w stanie sobie wyobraziæ.KOBIECE ZALOTNE SYGNAtY I GESTYKobiety u¿ywaj¹ zazwyczaj tych samych zalotnych gestów co mê¿czyŸni, a wiêcpoprawiaj¹ w³osy, wyg³adzaj¹ ubranie, k³ad¹ jedn¹ lub obie rêce na biodrach,stopy i ca³e cia³o przesuwaj¹ w kierunku mê¿czyzny, przed³u¿aj¹c intymnespojrzenie i wzmacniaj¹c kontakt wzrokowy.Mog¹ te¿ zaadoptowaæ na swojepotrzeby wk³adanie kciuków za pasek, który to gest, choæ jestRys.119
[ Pobierz całość w formacie PDF ]