[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.112AGRESJAu¿ycia do interpretacji nap³ywaj¹cych bodŸców.Dzieci s¹ szczególnie podatne naten efekt, poniewa¿ ich skrypty s¹ bardziej plastyczne ni¿ skrypty doros³ych.Gdy skrypt zostanie zaktywowany, nastêpnym krokiem jest ocena stosownoœcisugerowanego przez niego zachowania.W wypadku skryptów agresywnych ocenabêdzie prawdopodobnie dotyczy³a stosownoœci obserwowanych agresywnych dzia­³añ.Jak zauwa¿yliœmy wy¿ej, przemoc w mediach czêsto uchodzi bezkarnie, a na­wetbywa nagradzana sukcesem.Obserwacja ta sprzyja pogl¹dowi, ¿e agresja jestu¿ytecznym i stosownym sposobem postêpowania w konflikcie interpersonalnym orazw³aœciwym sposobem wy³adowywania wrogoœci i frustracji.I wreszcie,powta­rzaj¹cy siê kontakt z przemoc¹ w mediach w jakiœ sposób „oswaja"cz³owieka z agresywnym skryptem, redukuj¹c pobudzenie afektywne pocz¹tkowowywo³ywa­ne przez obrazy przemocy.To emocjonalne „odrêtwienie" odwraca uwagêod szkodliwych skutków przemocy i prowadzi do mniej wspó³czuj¹cegospostrzegania i traktowania ofiar.Uruchomienie agresywnego skryptu, kszta³towane potencjalnie przez kontakt zprzemoc¹ w mediach, poci¹ga za sob¹ bezpoœrednie konsekwencje dla sprawcy,wa¿ne dla póŸniejszej ewaluacji tego skryptu.Jeœli dzieciom agresywnezachowa­nie nigdy nie uchodzi p³azem, to zdadz¹ sobie sprawê z niestosownoœciswoich agresywnych skryptów.Jednak¿e, jak zauwa¿y³ Huesmann (1998), nazapisane w skrypcie zachowanie oddzia³uje nie sama reakcja innych na agresywnezachowa­nie, lecz percepcja tej reakcji przez agresywne jednostki: „Ch³opiec,któremu siê powie, ¿e jest niedobry, bo odpycha innych ludzi stoj¹cych mu nadrodze, mo¿e wzruszyæ ramionami i pomyœleæ: «Fajni faceci s¹ zawsze gór¹»"(Huesmann, 1998, s.93).Przedstawianie w mediach przemocy jako oznakistanowczoœci i dominacji mo¿e narzucaæ takie interpretacje, które chroni¹agresywne skrypty przed nega­tywn¹ ocen¹.£agodzenie szkodliwych skutków przemocy w mediachZwa¿ywszy na wieloœæ dróg wp³ywu prezentowania agresji w mediach na agresyw­nesk³onnoœci widzów, nasuwa siê pytanie, co mo¿na zrobiæ dla z³agodzenia tychszkodliwych skutków.Jedno z zaleceñ, sugerowane w podejœciu skryptów, mówi, ¿enale¿y nadaæ priorytet interwencjom skierowanym do m³odych widzów, którychskrypty nie s¹ jeszcze skonsolidowane, a zatem mo¿na je ³atwiej zmieniæ.Smithi Donnerstein (1998) wyró¿nili dwie ogólne strategie interwencji, które mog³ybyzostaæ (i w pewnym zakresie zosta³y) zastosowane do przeciwdzia³anianiekorzyst­nym skutkom przemocy w mediach: krytyczne ogl¹danie i inicjatywymedialne (zob.te¿ Eron, 1986).Krytyczne ogl¹danie polega na uczeniu widzówuœwiadamiania [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • coubeatki.htw.pl