[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.TOleContainerJest komponentem niewidocznym.S³u¿y do generowania na formularzu obszaru yklienta OLE.TDDEClientConvKomponent niewidzialny.Umo¿liwia po³¹czenie z serwerem DDE.Komponentniewidzialny.TDDEClientItemKomponent niewidzialny.Okreœla dane wysy³ane przez klienta podczas konwersacjiDDE.Komponent niewidzialny.TDDEServerConvNiewidzialny komponent umo¿liwiaj¹cy nawi¹zanie dialogu z klientem DDE.TDDEServerItemKomponent niewidzialny.Umo¿liwia okreœlenie danych wysy³anych do klienta wtrakcie konwersacji DDE.Komponent niewidzialny.Karta DialogsKomponenty Karty Dialogs reprezentuj¹ standardowe okna dialogowe Windows.Bêd¹to, np.okna do zapisu pliku, odczytu, drukowania, wyboru rodzaju czcionki czypalety kolorów.Wszystkie s¹ komponentami niewidzialnymi.Tabela 6.5.Komponenty karty DialogsIkonaTypZnaczenieTOpenDialogKomponent tworz¹cy okienko dialogowe s³u¿¹ce do wyboru i otwarcia pliku.TSaveDialogKomponent tworz¹cy okienko dialogowe s³u¿¹ce do zapisu danych do pliku.TOpenPictureDialogSk³adnik U umo¿liwiaj¹cy dokonanie wyboru plików, w tym równie¿ plikówgraficznych.TSavePictureDialogKomponent tworz¹cy okienko dialogowe s³u¿¹ce do zapisu pliku graficznego.TFontDialogKomponent, który U umo¿liwia dokonanie wyboru czcionki.TColorDialogOkienko dialogowe s³u¿¹ce do wyboru palety kolorów.TPrintDialogOkienko D dialogowe s³u¿¹ce y do drukowania.TPrinterSetupDialogKomponent okreœlaj¹cy U ustawienia drukarki.TFindDialogKomponent s³u¿¹cy do podgl¹du i wyszukiwania tekstu.TReplaceDialogOkienko, U które umo¿liwia wyszukanie fragmentu tekstu i zast¹pienie go innym.Jako po¿yteczny przyk³ad wykorzystania niektórych komponentów z omówionych ju¿kart palety komponentów VCL, wykonamy prost¹ aplikacjê wczytuj¹c¹ wybrany plikz dysku i wyœwietlaj¹c¹ jego zawartoœæ w obiekcie edycyjnym TRichEdit.Postaramy siê jednak przy tej okazji zaprojektowaæ naprawdê „profesjonalne”menu.Tworzymy profesjonalne menuÆwiczenie 6.4.Za³Ã³¿my na dysku oddzielny katalog, powiedzmy, ¿e nazwiemy go \Projekt07.Je¿eli w katalogu, w którym zainstalowaliœmy Buildera istnieje podkatalog\Buttons, odszukajmy go i wybierzmy 7 map bitowych pokazanych poni¿ej.Przekopiujmy je do naszego katalogu.Je¿eli zaœ nie jesteœmy w stanie ichodszukaæ, nale¿y skorzystaæ z edytora graficznego pokazanego na rys.1.25.34.Postarajmy siê samodzielnie wykonaæ podobne obrazki (zapisuj¹c je oczywiœcie wformacie mapy bitowej).NowyOtwórzZapisz jakoCofnijWytnijKopiujWklejZaprojektujmy formularz, w którego sk³ad wchodziæ bêdzie komponent typuTToolBar, 7 przycisków TSpeedButton, okno edycji TRichEdit, przycisk typuTButton, menu TMainMenu, komponenty TSaveDialog i TOpenDialog, komponentTImageList oraz dwa komponenty TActionList.Sposób ich rozmieszczenia naformularzu pokazany jest na rysunku 6.8.Rys.6.8.Sposób rozmieszczenia komponentów na formularzu projektuProjekt07.bprNajpierw na formularzu umieœæmy komponent TToolBar, zaœ bezpoœrednio na nimkolejno komponenty TSpeedButton.Pos³uguj¹c siê inspektorem obiektów ich cechyName zmieñmy odpowiednio na FileNew, FileOpen, FileSave, Cut, Copy, Paste,Undo.Korzystaj¹c z w³aœciwoœci Glyph, R rozwiñmy opcjê TBitmap i umieœæmy na ka¿dymz tych przycisków odpowiedni¹ mapê bitow¹, tak jak na rys.6.8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]