[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Strofa 15 - Niektórzy t³umacz¹: "jako jednoœæ niepodzieln¹ Mnie widz¹ i jakowielorakoœæ w milionie oblicz, które ze wszech stron na nas patrz¹".Strofa 16 - Ziele Auszadha - jest zielem leczniczym, a zarazem s³u¿y dorozniecania ognia.Symbolizuje tutaj po¿ywienie istot wszystkich.W ofiarachWedyjskich ofiarowywa³o siê Najwy¿szemu ca³a sw¹ istotê, oddawa³o Mu siêniejako to, czym cz³owieka obdarzy³, od fizycznego cia³a do najwy¿szego duchaw³¹cznie.- Podczas rytua³u za dusze przodków przygotowuje siê specjalniepoœwiêcon¹ strawê, podobnie jak ongiœ w obrzêdach naszych "Dziadów".Mantram -krótkie, magiczne, modlitewne zdanie, u³o¿one przez mêdrców na podstawienajg³êbszej wiedzy o dzia³aniu dŸwiêków, ich doborze, tonacji, matematycznejpodstawie itd.zale¿nie od zamierzonego celu; maj¹ do dziœ olbrzymi¹ moc iwp³yw, s¹ u¿ywane w Jodze, modlitwie, jako wezwanie itp. - "Olej" - to topionemas³o, od wieków u¿ywane jako najszacowniejszy element przy nabo¿eñstwach iofiarach.Do dziœ dnia w wielkie œwiêta setki litrów "ghi" wlewa siê w ogieñ;wrzuca siê weñ te¿ i inne przedmioty - trawy, zio³a, wonnoœci, kadzid³a, drzewopachn¹ce, ró¿ne ziarna itp.Strofa 17 - Rik Weda, Sama Weda i Jad¿ur Weda, imiona trzech najœwiêtszych inajbardziej staro¿ytnych, wedle Hinduizmu objawionych ksi¹g.Dos³ownie wtekœcie: "Jaœniej¹cych Pieœni, ofiar i m¹droœci ksiêgach". - S³owo Potêgi - Omlub Aum.Strofa 19 - Sat - byt, istnienie, absolutna rzeczywistoœæ; A-sat; odwrotnoœæ,to co absolutnego istnienia nie posiada, jest wzglêdne i w stosunku dopierwszego u³udne.Sat - to Brahman, A-sat przejawienie Jego w czasie,wszechœwiat.Mówi siê równie¿, ¿e jest to najpierwsza "dwójnia przeciwieñstw",poza ni¹ jest tylko Niepoznawalne, Niepojête, absolut - Parabrahman.Strofa 20 - Soma - napój rytualny, poczytywany za b³ogos³awiony i uœwiêcaj¹cy.Mistycznie - najwy¿sza treœæ wewnêtrznego prze¿ycia Anandy - Szczêœliwoœciduchowej."W³adca Œwietlistych" lub "wódz bogów" - Indra, jest on równie¿w³adc¹ Akaszy, eteru kosmicznego przestworów niebieskich.Ka¿de uczucie, myœlczy cnota przynosz¹ swój skutek w postaci nagromadzenia pewnej energii, którasiê "wy¿ywa" w niebiañskim œwiecie; gdy energia ta, daj¹ca w tym "raju" radoœæi szczêœcie wyczerpie siê, stan rajski siê koñczy.Zarówno z³e jak i dobreczyny, myœli, uczucia, rodz¹ swój nieunikniony skutek, który "wy¿yty" byæ musi.Dopiero zjednoczenie swego dzia³ania z Najwy¿szym i zharmonizowanie z Nim swychuczuæ i myœli, czyni mo¿liwym wzniesienie siê zarówno ponad dobro jak i z³o,tj.ponad skutki obu, czyli wyzwala od Karmy.Dlatego to mówi siê i¿ cnota,jeœli nie jest absolutnie bezosobista, a wiec nieœwiadoma, tak samo wi¹¿e jakjej odwrotnoœæ, stwarzaj¹c skutki konieczne do "wy¿ycia"; wiec od ostatecznegowyzwolenia oddala.Strofa 22 - Wiara w dos³owne znaczenie tej "obietnicy" jest wœród religijnychHindusów, a zw³aszcza Sanjasinów tak silna, ¿e uwa¿a siê i¿ jeœli Jemu zaufaj¹,On siê o nich zatroszczy (nawet o ¿ywnoœæ), nie pozwoli im umrzeæ z g³odu,obroni przed niebezpieczeñstwem itd., po prostu "bierze na siebie" wszystkietrudy i ciê¿ary Swego ¿arliwca, byle wiara i ufnoœæ by³y doskona³e, przyk³adówtego stosunku w ¿yciu, nawet dzisiejszym, jest niezliczona iloœæ.Strofa 25 - Tj.ka¿dy do innej dziedziny œwiata poœmiertnego; tylko ci, którzyku Najwy¿szemu potrafi¹ siê wznieœæ mog¹ siê z Nim zjednoczyæ.Strofa 26 - Jest to równie¿ dos³ownie rozumiane i praktykowane w hinduizmie, znajwy¿sz¹ wiar¹, ¿e "przyjmuje On Sam".Strofa 27 - "Trud" wewnêtrzny to Tapas; zewnêtrzne "umartwienia" te¿ siê doTapasu zalicza, a maj¹ one sprowadzaæ olbrzymie skutki.Strofa 29 - Niektórzy t³umacz¹: "jestem obecny we wszystkich istotach, wiec¿adna nie mo¿e Mi byæ odstrêczaj¹ca lub upodobana, ale ci, którzy Mnie mi³uj¹s¹ Mi zaprawdê drodzy".Strofa 30 - Czyny mog¹ byæ wynikiem przesz³ych myœli i namiêtnoœci, mog¹ byæostatni¹, niemal automatyczn¹ krystalizacj¹ w przesz³oœci nagromadzonychenergii, od obecnych z³ych pobudek ju¿ woln¹; a czeœæ niepodzielna i ¿arliwadla Najwy¿szego sp³omienia wszystkie skutki i duszê ca³kowicie przetwarza.Strofa 32 - "Z ³ona grzechu wyszed³" - tzn.urodzi³ siê w grzesznej, nêdznej iniskiej, nieuczciwej rodzinie, ¿yj¹cej nikczemnienie, nie wedle prawa Dharmy.Uwa¿a³o siê, ¿e studiowanie ksi¹g œwiêtych oraz filozofii by³o przygotowaniemdo Jogi, jak i odejœcie od zwyk³ego ¿ycia; przygotowania takiego nie moglizazwyczaj podejmowaæ kupcy, poch³oniêci interesami (Wajszjowie), ani pracownicyfizyczni, ani kobiety w swej domowej pracy; nie by³o to uwa¿ane za ich Dharmê,choæ by³o wiele wyj¹tków, a przed wdowami otwiera³y siê mo¿liwoœci studiów iJogi.Tu Szri Kriszna mówi rzecz rewolucyjn¹, ¿e nawet bez uprzedniegoprzygotowania, a tylko dziêki ¿arliwej dla Niego mi³oœci i zaufaniu bez granic,najwy¿sza Joga jest mo¿liwa, czyli daje nadziejê ka¿demu cz³owiekowi i jedynieod jego w³asnej woli uzale¿nia przezwyciê¿enie wszystkich trudnoœci na drodzeku Niemu.Strofa 34 - Tu Szri Kriszna mówi o swej kosmicznej postaci, o Prze-najwy¿szymdzia³aj¹cym w Nim i poprzez Niego.ROZMOWA DZIESI¥TAPan rzecze:1. Pos³uchaj jeszcze, o potê¿nie zbrojny, Mego najwy¿szego S³owa, któryca³ym sercem radoœæ we Mnie znajdujesz.2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]