[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zmodyfikuj program z æwiczenia szóstego tak, aby czcionka tytu³u mog³a byæzmieniona na dowoln¹ czcionkê dostêpn¹ w systemie przez klikniêcie naprzycisku.Otwórz program przegl¹darki plików graficznych stworzony w rozdziale czwartym.Zmodyfikuj go tak, aby zamiast zwyk³ych okien dialogowych korzysta³ on z okienotwarcia pliku graficznego (File Open Picture) i zapisania pliku graficznego(File Save Picture).Podsumowanieczêœci IW tej czêœci ksi¹¿ki zaprezentowana zosta³a niema³a porcja wiadomoœcipodstawowych.Czêœæ ta pod pewnymi wzglêdami by³a najtrudniejsza.ObjectPascal, mimo ¿e nie jest tak zniechêcaj¹cy jak niektóre inne jêzykiprogramowania, równie¿ wymaga czasu na nauczenie siê.Nie ma jednakw¹tpliwoœci, ¿e mo¿esz nauczyæ siê programowaæ w Delphi je¿eli przy nimpozostaniesz.Zrób sobie od czasu do czasu przerwê.Oryginalny tytu³ tejksi¹¿ki mówi o 21 dniach, w trakcie których nauczysz siê programowaæ w Delphi,nie oznacza to jednak ¿e maj¹ to byæ dni kolejno nastêpuj¹ce po sobie.Czasemdobrze jest zrobiæ sobie kilka dni przerwy, pozwalaj¹c w ten sposób aby ca³awiedza wsi¹knê³a w nas.Je¿eli niektóre zagadnienia sk³adni jêzyka Object Pascal wydaj¹ Ci siêpogmatwane, nie s¹dŸ ¿e jesteœ osamotniony w tym przeœwiadczeniu.Na pocz¹tkuwszystko wydaje siê nie mieæ sensu.Nie martw siê, poniewa¿ ju¿ nied³ugozaczniesz „chwytaæ” w czym rzecz.W miarê pracy z Delphi, krok po krok wszystkozacznie nabieraæ sensu.To, czego prawdopodobnie teraz Ci brakuje, todoœwiadczenie wynikaj¹ce z rozwi¹zywania rzeczywistych zadañ.To w³aœnie wtedynaprawdê siê uczysz.W³aœnie ten typ wiedzy, zdobywany przez doœwiadczenie,pozostaje w nas na sta³e.Moja rada to wyznaczyæ sobie problem do rozwi¹zania izamieniæ go w pracuj¹cy program.Nie jest powiedziane, ¿e musisz dokonaæ tego wtym momencie, ale mo¿esz przynajmniej rozpocz¹æ dzia³ania w tym kierunku.Niktnie wymaga, aby program ten by³ tak rozbudowany jak Microsoft Word, NetscapeNavigator, czy gra DOOM.Ma to byæ coœ, co pomo¿e Ci powi¹zaæ zdobyt¹ wiedzê zdoœwiadczeniem.Na pocz¹tku tej czêœci rozdzia³u zajmowa³eœ siê s³owami kluczowymi i sk³adni¹jêzyka Object Pascal.Elementy takie jak pêtle i wyra¿enia warunkowe if s¹ wmiarê proste do zrozumienia.Nie czuj siê jednak zak³opotany, je¿eli bêdzieszmusia³ powróciæ do zagadnieñ sk³adni i przejrzeæ je ponownie.Jest du¿o rzeczydo nauczenia siê i nikt nie wymaga, abyœ zapamiêta³ ka¿de s³owo kluczowe i jegosk³adniê.To przyjdzie samo z czasem, ale na tym etapie nauki nie jest tooczekiwane.W rozdziale trzecim zetkn¹³eœ siê z klasami Object Pascala.Klasy stanowi¹ogromn¹ czêœæ Object Pascala i programowania w Delphi.W niektórych przypadkachtrzeba czasu aby dostrzec, gdzie w programie mo¿e zostaæ wykorzystana okreœlonaklasa.Przez d³u¿szy czas mo¿esz korzystaæ jedynie z klas udostêpnianych przezbibliotekê komponentów VCL, wstrzymuj¹c siê od pisania w³asnych klas.PóŸniejnajprawdopodobniej znajdziesz takie sytuacje, gdzie dla rozwi¹zania okreœlonegozadania najlepiej bêdzie zastosowaæ w³asn¹ klasê – kiedy nadejdzie taki czas,bêdziesz przygotowany do tego, aby poradziæ sobie z samodzielnym pisaniemtakich struktur.Po napisaniu dwóch lub trzech w³asnych klas, ich tworzeniestanie siê dla Ciebie czymœ naturalnym.Rozdzia³ czwarty poœwiêcony by³ œrodowisku IDE.Dowiedzia³eœ siê w jaki sposóbdostosowaæ otoczenie do swoich w³asnych potrzeb, przekona³eœ siê jak dzia³aPaleta Komponentów, czym jest Inspektor Obiektów, itp.W tym rozdzialedoœwiadczy³eœ wiele zabawnych rzeczy.Nie ma nic niew³aœciwego w u¿yciu s³owazabawa.Wszelkie zagadnienia zwi¹zane z programowaniem uznajê za niezwyk³¹porcjê zabawy.W³aœnie tak to postrzegam i mam nadziejê, ¿e Ty równie¿ uznaszto za niez³¹ zabawê.W rozdziale pi¹tym nast¹pi³o wprowadzenie do bibliotek klas, znanych równie¿szkieletami (ang.frameworks).Jednym z nich jest VCL.Szkielet u³atwia nam¿ycie, hermetyzuj¹c trudne zadania programistyczne Windows w postaci klas, zktórymi mo¿na poradziæ sobie na bardziej racjonalnym poziomie.Mo¿esz uwierzyæmi na s³owo, i¿ w niektórych przypadkach interfejs Windows API wydaje siêzupe³nie nieracjonalny.U¿ytkownik zwolniony jest z potrzeby martwienia siê otakie sytuacje, poniewa¿ zastêpuje go w tym VCL, on sam dostaje za to obiektystoj¹ce na wy¿szym poziomie programowania i mo¿e z ³atwoœci¹ w³¹czaæ je doswoich aplikacji.Nie oznacza to, ¿e korzystanie z biblioteki VCL jest ³atwe,ale na pewno jest o wiele prostsze ni¿ bezpoœrednie operowanie na Win32 API.Czêœæ dyskusji na temat szkieletów stanowi³o wprowadzenie do modelu komponentu.Dowiedzia³eœ siê co to s¹ w³aœciwoœci, metody i zdarzenia, a tak¿e w jakisposób wykorzystaæ je do budowy programu dla Windows w Delphi.Rozdzia³ szósty dotyczy³ Projektanta Formularzy.Projektant Formularzy jest tymmiejscem, gdzie odbywa siê spora czêœæ pracy zwi¹zana z projektowaniemaplikacji Delphi – przynajmniej jej czêœci graficznej.Praca z ProjektantemFormularzy mo¿e równie¿ przynosiæ wiele radoœci, której efektem bêd¹ doskonalewygl¹daj¹ce formularze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]