[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PCT znajdziesz w katalogu ch39\robert_walch na CD-ROM-ie do³¹czonymdo ksi¹¿ki.Przed wykonaniem æwiczenia zapoznaj siê z ich zawartoœci¹.Istnieje wiele ciekawych sposobów wykorzystania mo¿liwoœci Flasha w Directorze.Jeœli korzystasz zu¿ywasz Flasha do przygotowywania interfejsów na stronachWWW, mo¿esz u¿yæ gopos³u¿yæ siê nim do utworzenia interfejsu aplikacjiDirectora.Jeœli oprócz tego lubisz u¿ywaæ Flasha do tworzenia kreskówek, albo(jak ja) do tworzenia gier, czemu nie mia³byœ robiæ tego wszystkiego wy³¹czniewe Flashu?Podstawow¹ rzecz¹, która sk³oni³a mnie do stosowania Directora tak¿e wzastosowaniach sieciowych, jest modu³ MultiUser Xtra.Oto dlaczego: pewnegodnia znalaz³em w Internecie stronê z chatem dla wielu u¿ytkowników — podadresem http://poppy.macromedia.com/multiuser.Technologia Shockwave,wykorzystana do sutworzenia oprogramowania chatu, pozwala importowaæ w³asnyzestaw grafik (avatar) wyœwietlanych innym u¿ytkownikom — mo¿esz informowaæinnych o swoim nastroju (mood) w prosty sposób — poszczególne obrazkiavataruzestawu grafik wywo³ywane s¹ poleceniem przejœcia do okreœlonego ujêciaw pliku Directora.Przyjrzyjmy siê wiêc temu, jak nale¿y przygotowaæ animacjeFlasha i jak opisaæ poszczególne ujêcia w Directorze.We Flashu 5 utwórz seriê krótkich animacji ilustruj¹cych ró¿ne nastroje,rozmieszczaj¹c je wzd³u¿ jednej listwy czasowej.Na pocz¹tku ka¿dej animacji(ka¿dego „nastroju”) umieœæ etykietê informuj¹c¹ o przeznaczeniu tej czêœcifilmu.Mo¿esz stosowaæ akcje powoduj¹ce zapêtlenie wybranych segmentówanimacji.Gdy skoñczysz prace nad animowaniem avataru, upewnij siê, ¿e wyeksportowa³eœ gow pliku.SWF zapisanym w formacie Flasha 4 (jeœli u¿ywasz Directora 8.0 lub7.2).Tylko Director 8.5 obs³uguje pliki.SWF w formacie Flasha 5.Napotrzeby niniejszego æwiczenia nadaj plikowi nazwê avatar.swf.Otwórz Directora i zaimportuj plik avatar.swf.Do obsady filmu (Cast) dodajnowy obiekt tekstowy i przypisz mu nazwê MoodList.Bêdzie to lista nastrojów —po klikniêciu danej pozycji z listy wyœwietli siê animowana ilustracja danegonastroju.Umieœæ avatar w oknie Score, aby jego odtwarzanie rozpoczyna³o siê wpierwszym ujêciu pierwszego kana³u sprite’u.Nastêpnie umieœæ sprite MoodListpod sprite’m avatar w oknie Score.W nowym skrypcie filmu (Movie Script) u¿yjnastêpuj¹cego kodu do wywo³ywania etykiet ujêæ w pliku Flasha:on startmoviemember("MoodList").text = GetFlashLabels(1)endon GetFlashLabels FlashSpriteNumtheLabelList = "Mood List:"FlashSprite = sprite(FlashSpriteNum)if FlashSprite.member.type = #flash thenframeCount = FlashSprite.member.frameCountrepeat with frameNum = 1 to frameCounttheLabel = FlashSprite.getFrameLabel(frameNum)if theLabel "" thentheLabelList = theLabelList & Return & theLabelend ifend repeatend ifreturn theLabelListendNastêpnie wstaw do sprite’u MoodList behawior z poni¿szym kodem:property spritenumon mouseup meclickline = sprite(spritenum).pointToLine(the mouseloc)if clickline > 1 thentheMood = sprite(spritenum).member.text.line[clickline]if theMood "" thentheFrame = sprite(1).findLabel(theMood)if theFrame thensprite(1).goToFrame(theFrame)end ifend ifend ifendUruchom wyœwietlanie filmu w Directorze (upewnij siê, ¿e w³¹czona jest opcjaodtwarzania prezentacji w pêtli).Po klikniêciu wybranej pozycji z listynastrojów wyœwietlona zostanie animacja ilustruj¹ca ten nastrój.Na koniec mo¿esz poeksperymentowaæ z ustawieniami zmiennych w avatarze Flasha,a tak¿e utworzyæ bardziej z³o¿one mechanizmy komunikacji pomiêdzy filmem Flashaa plikiem Directora — na przyk³ad mo¿liwoœæ zmiany nastroju zrealizowaæ zapomoc¹ przyciskamiów Flasha, a potem wstawiæ we Flashu dodatkowe akcjewysy³aj¹ce informacje do Directora.Próbuj ró¿nych mo¿liwoœci i baw siêdobrze!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przypis szarej ramki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Opieraj¹c siê na wypowiedzi: „W szkole œredniej s³ucha³em tylko Jimi Hendrixa”mo¿emy œmia³o stwierdziæ, ¿e Robert Walch mo¿e byæ geniuszem.„Pamiêtam, jak napierwszym roku studiów ogl¹da³em Pulp Fiction”, mówi Robert, który d³ugo niemóg³ przeboleæ tego, ¿e Jimi Hendrix przerzuci³ siê na grê na harmonijce.Ulubionym zajêciem Roberta, mieszkañca Nowego Jorku, jest projektowanie igranie w gry wieloosobowe, poniewa¿ „Wwspaniale jest móc znaleŸæ siê w œwiecie,w którym stajesz siê tym, kim chcia³byœ byæ i mo¿esz rozmawiaæ, graæ iwspó³zawodniczyæ z innymi.Chcia³bym, aby takie projekty mog³y powstawaæ wDirectorze i Flashu”.O swoich pocz¹tkach z Flashem Robert mówi: „GdyMacromedia wyda³a Flasha 4, a na stronach internetowych pojawi³y siê animacje ikreskówki, wci¹gnê³o mnie to”.!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Koniec szarej ramki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Podsumowanie· Dreamweaver 4 daje mo¿liwoœæ zamieszczania w dokumentach HTML trzech ró¿nychtypów obiektów Flasha: standardowych filmów, przygotowanych w samym Flashu (wdowolnej wersji), a tak¿e dwóch typów generowanych w Dreamweaverze — przyciskówFlasha (Flash Button) oraz tekstu Flasha (Flash Text).Gdy u¿yjesz jednego ztych dwóch elementów, Dreamweaver zapisze odpowiedni plik.SWF na dysku ipowi¹¿e go z dokumentem HTML
[ Pobierz całość w formacie PDF ]