[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Prêdkoœæ odtwarzania animacji.Mo¿e to zabrzmieæ nieco ironicznie, alewiêksze mo¿liwoœci w sterowaniu prêdkoœci¹ odtwarzania filmu Flasha ma Directorni¿ sam Flash 5.We Flashu liczba klatek na sekundê ustawiana jest globalnie,dla ca³ego filmu.P— po zdefiniowaniu jej w oknie Movie Properties(Modify/Movie) nie masz mo¿liwoœci jej dokonania zmiany w trakcie filmu.Oprócztego, gdy odtwarzasz filmy Flasha w Directorze przy du¿ej liczbie klatek nasekundê, ich zawartoœæ wyœwietlana jest bardziej p³ynnie ni¿ we Flashu.Podobne œrodowiska pisania skryptów.Zarówno Flash, jak i Director korzystaj¹ znotacji kropkowej (dot notation) w skryptach.Pomimo to, jêzyk ActionScriptjest bardziej podobny do JavaScript ni¿ jêzyka Lingo w Directorze.Lingostosuje inny model poleceñ i sterowania zdarzeniami ni¿ we Flashu 5.Wymiana danych pomiêdzy plikami Flasha i Directora mo¿e byæ jest dwukierunkowa:mo¿esz wysy³aæ informacje z filmu Flasha do aplikacji Directora (przy u¿yciuActionScript), a tak¿e sterowaæ filmem Flasha z poziomu Directora(wykorzystuj¹c jêzyk Lingo).We Flashu mo¿esz tworzyæ klipy filmowe (MovieClips), zawieraj¹ce inne animacje i elementy interaktywne.Podobnie jest wDirectorze — w jednym projekcie mo¿esz zamieœciæ ró¿ne pliki.SWF, które bêd¹tylko elementami znacznie bogatszej i rozbudowanej prezentacji.W kolejnympodrozdziale przedstawimy sposoby wysy³ania danych z Flasha do Directora,dziêki czemu poznasz pierwsze aspekty komunikacji Flasha z Directorem.UwagaPoni¿sze podrozdzia³y przeznaczone s¹ dla czytelników znaj¹cych podstawytworzenia filmów Directora.Jeœli potrzebujesz wiêcej informacji na ten temat,zajrzyj do innych ksi¹¿ek poœwiêconych Directorowi.Akcje komunikuj¹ce Flasha z DirectoremPliki.SWF Flasha mo¿na w Directorze wykorzystywaæ na wiele ró¿nych sposobów.Jeœli po prostu chcesz zamieœciæ plik z grafik¹ Flasha w prezentacji Directora,wystarczy zaimportowaæ plik.SWF bez koniecznoœci przygotowywania go w jakiœszczególny sposób.Parametry odtwarzania pliku.SWF mo¿esz zdefiniowaæ bezu¿ywania jêzyka Lingo — s³u¿y do tego okno dialogowe Flash Asset Xtra(zagadnieniem tym zajmiemy siê w póŸniejszej czêœci tego podrozdzia³u).Jeœlijednak chcesz, aby akcje Flasha (przypisane ujêciom lub przyciskom)oddzia³ywa³y na film Directora, bêdziesz musia³ zaprz¹c do pracy odpowiedniefunkcje jêzyka Lingo.Wad¹ stosowania interakcji Flasha z Directorem jest to,¿e nale¿y z wyprzedzeniem zaplanowaæ stworzenie mechanizmów komunikacyjnych wobu programach.Jak w ka¿dym wiêkszym projekcie, tutaj te¿ powinieneœ bazowaæna wstêpnie przygotowanych szkicach i scenariuszach.Odsy³aczTworz¹c plany projektu, mo¿esz skorzystaæ z narzêdzi takich jak MicrosoftOrganization Chart (Schemat Organizacyjny), które jest czêœci¹ pakietuMicrosoft Office lub programyów innych firm — na przyk³ad Inspiration.Gdyprzygotujesz hierarchiczny plan projektu z interaktywnymi schematami (naprzyk³ad ilustruj¹c wspó³zale¿noœci pomiêdzy scenami), ³atwiej bêdzie cCizapanowaæ nad projektem jako ca³oœci¹.Znaczenie prawid³owo przygotowanychplanów omawialiœmy w rozdziale 38., „Planowanie z u¿yciem specjalistycznychaplikacji”.Pracuj¹c we Flashu, masz trzy mo¿liwoœci jeœli chodzi o nawi¹zaniae komunikacjiz Directorem — wszystkie opieraj¹ swe dzia³anie na u¿yciu akcji getURL.Odpowiednie skrypty mo¿esz stosowaæ w taki sam sposób, jak w przypadku innychakcji Flasha — to znaczy przypisuj¹c je ujêciom lub przyciskom i u¿ywaj¹cskryptów konstruowanych wed³ug takich samych zasad.Ostrze¿enieJeœli pojawia siê u cCiebie problem polegaj¹cy na tym, ¿e Director zawiesza siêpodczas wywo³ywania akcji getURL z Flasha, przeczytaj uwagê w ramce z tytu³em„Kaprysy sprite’ów Flasha i polecenia go w jêzyku Lingo”.Standardowe wykorzystanie akcji getURLZ poziomu przycisku (Button) lub ujêcia animacji Flasha otwórz edytor skryptów(panel Object Actions lub Frame Actions) i dodaj akcjê getURL.Jest to zalecanametoda wysy³ania informacji do projektów Directora, poniewa¿ mo¿esz wprowadziætu jako argument akcji bezpoœrednie polecenie dla Directora — nie musisz wDirectorze okreœlaæ, co ma zrobiæ z ci¹giem znaków pobranym z Flasha.Jeœlizaznaczysz klon przycisku i w³¹czysz tryb Normal w edytorze skryptów, Flash 5automatycznie przypisze akcjê getURL zdarzeniu polegaj¹cemu na zwolnieniuprzycisku — on (release).W polu URL w dole edytora wprowadŸ ci¹g znaków, któryzostanie odczytany przez interpreter Lingo Directora.Na rysunku 39.5 pokazanoprzyk³ad dodania akcji getURL do ujêcia we Flashu 5.£añcuch znaków ProjectOne,wpisany w polu URL, stanowi informacjê wys³an¹ z Flasha do Lingo.Rysunek 39.5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]