[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.w roli rodzica).Czêsto w nowy sposób okreœla istotê tego, co dzieje siê wrodzinie.Uzyskanie odmiennej perspektywy poznawczej u³atwia, rodzinie nowysposób odnoszenia siê wzajemnego.Tak¹ funkcjê czêsto spe³nia nowe okreœleniejawnego symptomu.Czasem terapeuta dostarcza rodzinie wiedzy o jej strukturzepo to, aby j¹ przestrukturalizowaæ.Terapeuta wobec rodziny pe³ni wiele ról — osoby rozumiej¹cej, wspieraj¹cej,re¿ysera, modela, nauczyciela, komentatora.Poni¿ej przedstawimy przebieg jednej sesji prowadzonej przez Aponte (1977)Do kliniki dzieciêcej zosta³ zg³oszony przez konsultanta szkolnego z powoduk³opotów w szkole 11-letni Staniey.Pochodzi³ z wielodzietnej rodzinymurzyñskiej o bardzo niskich dochodach.Trzej najstarsi synowie usamodzielnilisiê i mieszkali osobno.Na pierwsz¹ rozmowê matka przysz³a z trzema synami: Raymondem (17 lat).Danielem (14 lat), Stanieyem (11 lat).Na pocz¹tku spotkania matka mówi³a, ¿enie wie, dlaczego konsultant szkolny skierowa³ Stanieya do psychiatry.W domunie ma z nim ¿adnych k³opotów.Terapeuta, zgodnie z za³o¿eniami szko³ystrukturalnej, w pierwszej kolejnoœci poprosi³ matkê, aby przedstawi³a obecnychna sesji synów.Nastêpnie pyta³ j¹, a potem synów o powód zg³oszenia.Matkapowiedzia³a, ¿e ch³opcy w szkole zaczepiaj¹ Stanieya.Przezywaj¹ go byæ mo¿edlatego, ¿e ma widoczne znamiê na podbródku.On z kolei bardzo szybko rwie siêdo bójki z nimi.Konsultant szkolny powiedzia³ jej telefonicznie, ¿e Staniey makompleks ni¿szoœci.Sama matka nigdy w szkole nie by³a.Raymond w kontakcie zterapeut¹ by³ dosyæ zaczepny.Powiedzia³, ¿e uczy siê, pracuje i równoczeœnietrenuje boks.Chcia³by w przysz³oœci byæ bokserem.Terapeuta rozmawia³ z nim orozgrywkach bokserskich.M³odszy syn, Daniel podkreœla³, ¿e w rodzinie nie maproblemów.K³opoty ma tylko Stanicy.Nie mo¿na na nie nic poradziæ, skoro innich³opcy zaczepiaj¹ go i nie daj¹ mu spokoju nawet wtedy, kiedy broni siê.Raymond mówi³ mu, aby nie zwraca³ na ch³opców uwagi.W pocz¹tkowej fazie sesji matka i dwóch synów dawali do zrozumienia, ¿e w ichrodzinie nie ma„psychiatrycznych" problemów.Stanicy natomiast powiedzia³, ¿ech³opcy z s¹siedztwa zaczepiaj¹ go i mimo ¿e bije siê z nimi, nie daj¹ muspokoju.Wyzna³, ¿e boi siê ich i pewnie dlatego nie mo¿e ich powstrzymaæ.Terapeuta zapyta³, czy jest jakiœ jeden ch³opak, który czêsto go zaczepia.Stanicy powiedzia³, ¿e nie dotyczy to ¿adnego szczególnego ch³opca.Od tegomomentu matka w³¹czy³a siê do wspó³pracy z terapeut¹.Okaza³o siê, ¿e starsibracia tak¿e bij¹ Stanieya, chocia¿ ona nie pozwala na to.Przyzna³a, ¿eStanieya najd³u¿ej traktowa³a jak ma³e dziecko i chroni³a go.Coraz bardziejjasna stawa³a siê zale¿noœæ Stanieya od matki.Sztywnoœæ struktury tej rodziny polega³a na tym, ¿e Raymondowi przypisanazosta³a rola osoby atakuj¹cej w obronie rodziny, Stanieyowi — osoby s³abej ibezbronnej.Na etapie poszukiwania rozwi¹zañ, kiedy matka czu³a siê ju¿bezpieczniej w kontakcie z terapeut¹, odrzuca³a wszystkie opinie i sugestieRaymonda.Terapeuta usi³owa³ ponownie zaanga¿owaæ go w sprawy rodziny — jakostarszego brata pomagaj¹cego m³odszemu w uzyskiwaniu niezale¿noœci.Matkajednak w ¿adnej mierze nie popiera³a tych starañ.Do roli osoby wspieraj¹cejStanieya wyznaczy³a starszego syna Bruce'a, który mieszka³ ju¿ poza rodzin¹.Mia³ on dobr¹ pracê, by³ popularnym sportowcem.Dwaj m³odsi synowie poparli tenwybór.Na kolejnej sesji pojawi³ siê Bruce, który ze zrozumieniem, wyczuciem iodpowiedzialnoœci¹ podj¹³ siê tej roli.(Nie przyszed³ natomiast Raymond.)Stanicy bardzo ³atwo zaakceptowa³ nowego opiekuna.Terapia strukturalna jest szko³¹ szeroko rozpowszechnian¹.Sprawi³a to zapewneprostota koncepcji, której ³atwo mo¿na siê nauczyæ, a tak¿e pewna dramatycznoœæi wyrazistoœæ stosowanych technik.7.STRATEGICZNA TERAPIA RODZINNATerapia strategiczna bywa tak¿e nazywana terapi¹ nastawion¹ na rozwi¹zanieproblemu, wykorzystuj¹c¹ paradoks, skoncentrowan¹ na metodzie, krótkoterminow¹.[21 Omówienie terapii strategicznej mo¿na znaleŸæ w opracowaniach: Czaba³y(1990), Namys³owskiej (1992), Tryjarskiej (l 991 c).] Niektórzy przedstawicieleszko³y komunikacyjnej, np.Haley, Watzlawick, Weakland, w drugiej po³owie latsiedemdziesi¹tych i na pocz¹tku osiemdziesi¹tych zaczêli wypracowywaæ now¹technologiê pracy z rodzinami, wykorzystuj¹c¹ poœrednie, paradoksalne metodyoddzia³ywania.Wiod¹cymi przedstawicielami terapii strategicznej s¹: Haley ijego ¿ona Madanes, grupa z Pa³o Alto — Watzlawick, Weakland, Fisch, Segal,Bodin, zespó³ terapii rodzin z Instytutu Ackermana z Hoffmanem na czele orazzespó³ z Mediolanu — Selvini- Palazzoli, Boscolo, Cecchina, Prata.SamaSelvini-Palazzoli aktualnie ju¿ nie stosuje terapii bazuj¹cej na paradoksie.7.1 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • coubeatki.htw.pl